ENTREVISTA

Toni Altaió: «Si no volem el quart cinturó al Vallès Oriental l'hem d'aturar a Terrassa»

Ja fa més de 30 anys que aquest vallesà, afincat a Caldes de Montbui, es va sumar a la lluita contra la B-40 exercint com un dels portaveus de la Campanya Contra el Quart Cinturó

Toni Altaió durant la celebració dels 30 anys de la Campanya contra el Quart Cinturó
Toni Altaió durant la celebració dels 30 anys de la Campanya contra el Quart Cinturó | CCQC
24 de gener de 2025, 13:45
Actualitzat: 13:48h

A inicis dels anys noranta, Toni Altaió va començar a assistir a les primeres manifestacions contràries al quart cinturó. De seguida va introduir-se en moviments ecologistes, i des de llavors, ha treballat per evitar que el projecte de la B-40 avanci per les terres del Vallès. Ara, amb els darrers acords per tirar endavant el tram de Terrassa a Sabadell, torna a insistir en la necessitat d'esborrar dels mapes el dibuix d'aquesta nova carretera. Una nova via que alguns voldrien fer arribar fins a Granollers.

El Govern ha reactivat el tram Terrassa-Sabadell, què li sembla?
A finals de l'any passat es va signar conveni entre l'Estat i la Generalitat, però encara no hi ha cap justificació per defensar la necessitat d'aquesta via. Tothom té clar que és un projecte que no es podrà executar en els pròxims deu anys. Podria estar acabat el 2035, sent molt optimistes. Això sí, si s'acaba construint, la continuïtat cap al Vallès Oriental serà més fàcil. Si no volem el quart cinturó al Vallès Oriental l'hem d'aturar a Terrassa, on és ara.

Per què creu que trigaran tant a construir aquest tram?
Per tota la tramitació que cal fer i per la dotació pressupostària. El tram d'Abrera a Terrassa va començar a tramitar-se l'any 1994 i han passat 30 anys per inaugurar-lo. Els ajuntaments de Sabadell i Terrassa ha proposat uns dissenys que evitin els impactes al medi ambient perquè són conscients de l'afectació que hi haurà a l'entorn. Saben que s'han de fer esforços molt grans, però el Ministeri no està en aquesta línia.

"Tothom té clar que el tram de Terrassa a Sabadell que no es podrà executar en els pròxims deu anys"

Tot és posar-s'hi...
El projecte té una dotació màxima de 200 milions d'euros, però amb les propostes dels ajuntaments caldria arribar al voltant dels 900 milions. Ni la Generalitat ni els municipis posaran els 700 milions que falten. A més hi han dificultats tècniques, algunes de caràcter legal, que poden fer descarrilar el projecte.

Doncs creu que la B-40 tardarà a arribar al Vallès Oriental? O fins i tot ni arribarà?
Hi ha qui defensa que ha d'arribar a Granollers. En els temps en què estem serà molt difícil que s'acabi executant. Cada vegada tenim més condicionants per l'emergència climàtica que, en teoria, obliguen a reforçar el transport col·lectiu, no pas el vehicle privat. A banda de vèncer les dificultats legislatives actuals, de caràcter ambiental, d'aquí al 2035 això encara serà molt més difícil. Això no vol dir que hàgim de deixar la nostra lluita. La seguirem en tots els àmbits: jurídic, tècnic i al carrer. Lluitarem fins que no es desprogrami. Un euro dedicat al quart cinturó és un euro menys per al transport públic.

"Estem farts de sentir crides de polítics dient que hem d'agafar el transport públic"

El teletreball podria frenar tanta mobilitat?
Mentre va ser possible quedar-se a casa, molta gent ho va fer, però moltes empreses han anat reculant. Amb l'alliberament dels peatges també ha incrementat més la pressió a les carreteres. En plena crisi de la covid tothom deia que era una bona oportunitat per aprendre moltes lliçons i que el món ja no seria el mateix, però no ens ha servit per optimitzar els recursos de què disposem.

b-40, ronda nord, quart cinturó
Un tram ja construït de la B-40. Foto: Cedida

Creu que existeixen contradiccions?
No té sentit parlar del quart cinturó i no prioritzar sistemes de transport eficients i col·lectius. Si fa falta avançar cap als escenaris que defensem, no té sentit que, quan entrem en la praxis, estiguem en plena contradicció amb tot el que estem defensant. Estem farts de sentir crides de polítics dient que hem d'agafar el transport públic. Al Vallès Oriental té sentit si anem a Barcelona, però per moure'ns internament s'ha de tenir molta paciència i estar disposats a perdre moltes hores aprofitant les diferents línies.