Sabadell planteja soterrar el 64% del traçat de la ronda Nord a l'altura de la localitat. La via ha de connectar Castellar, Sabadell i Terrassa amb un vial de dos carrils per sentit, com a extensió de la B-40 des del nord de Terrassa, on avui dia mor en una rotonda. El consistori assegura que s'adapta als criteris de la Generalitat, després que aquest dimecres el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Manel Nadal, va assegurar que la via no podia ser totalment soterrada.
Per la seva banda, l'Ajuntament de Terrassa també ha dibuixat la seva proposta de traçat en el seu terme municipal, amb quatre túnels i quatre ponts per salvar les diferències de cota en un tram que passa eminentment per entorn agrícola i forestal.
Dels 3,5 quilòmetres de la ronda Nord a l'altura de Sabadell, l’Ajuntament planteja que 2,35 siguin soterrats, fet que representa un 64% del total. El plantejament passa per dos túnels, un en trama urbana, just per sota del passeig de les Palmeres, d’un quilòmetre de llarg, i un altre, d’1,2 quilòmetres, en l’àmbit del rodal.
“Un dels objectius d’aquest govern era trobar una solució paisatgística pel recorregut de la ronda Nord, i l’altre era millorar la competitivitat dels polígons industrials de la comarca, en aquest cas de Castellar”, ha detallat en una atenció als mitjans el tinent d’alcaldessa d’Urbanisme de Sabadell, Adrián Hernández.
El consistori planeja accedir des de Terrassa pel rodal, amb un nus que permetria enllaçar amb la ja existent ronda Oest —que connecta amb l’autopista C-58— i enfonsant-se sota terra pel barri de Can Deu. A l’altre extrem d’aquest túnel aniria a parar a una rotonda a la carretera de Castellar del Vallès, on proposen, a més, ampliar el vial i el pont que creua per damunt del Ripoll del carril actual a un total de dos en cada sentit.
Pel que fa al projecte constructiu, Hernández assegura que l’opció més viable és la construcció sense tuneladora. Per tot plegat, estima que la part administrativa es pot allargar un mínim de tres anys, als quals caldria sumar un mínim de quatre més per a la construcció de la via, depenent de si la Generalitat ho preveu en diferents paquets. Per aquest motiu, estimen que la carretera no seria una realitat fins al 2034.
Terrassa: un traçat amb 4 túnels i 4 ponts
Terrassa també ha dibuixat sobre plànol com voldria que fos la ronda Nord en el seu terme municipal, un traçat de 4,5 quilòmetres de longitud entre la rotonda de Can Roca, on avui dia acaba la B-40 procedent d’Olesa, fins a la frontera amb Sabadell, on enllaçaria amb la ronda Oest. La proposta es basa en una via de dos carrils per sentit de 3,5 metres d’amplada, i amb calçades separades.
A més, s’aposta per crear quatre túnels artificials i quatre ponts de grans dimensions per minimitzar l’afectació sobre àrees de valor ambiental o agrícola, per, així, preservar-lo i garantir la connectivitat ecològica. El traçat també redueix la població exposada al soroll dins l’espai urbà i s’evita que l’autovia suposi una barrera per la mobilitat a peu cap a l’espai natural i l’anella verda, així com es garanteix la preservació dels camins existents.
Des de Sabadell, Adrián Hernández ha assegurat els ajuntaments de Sabadell i Terrassa han treballat amb les seves propostes per la seva banda, si bé s’han coordinat en aspectes com la connexió de les dues propostes a la frontera dels termes municipals.
Ajustar-se a la Generalitat
Aquest dimecres, el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Manel Nadal, va advertir que les propostes que fessin els ajuntaments de Sabadell i Terrassa s’haurien d’ajustar al pressupost previst, de 200 milions d’euros, i que no podrien preveure una via totalment soterrada. “Hem fet un traçat que compleix amb els requisits i les necessitats de la ciutat i la comarca, i la Generalitat haurà de decidir quin és l’impacte econòmic i fins on vol arribar”, ha afegit Hernández.
El regidor destaca, a més, que aquest mateix dijous han compartit la proposta amb els agents econòmics de la ciutat i els sindicats, que assegura que l’han vist bé, i també amb la i els grups municipals. “Ara la Generalitat és qui ha de redactar el projecte”, ha apuntat.
Hernández ha destacat que la posada en funcionament de la via millorarà la mobilitat a la ciutat, alliberant un mínim d’un 20% del trànsit de la Gran Via i que correspon a vehicles que circulen amb origen o destí Castellar i han de crear Sabadell per força. També beneficiaria altres fluxos de mobilitat de la ciutat, alliberant la càrrega de vehicles en vies com la carretera de Barcelona o la rondaPonent.
En la proposta també plantegen una sèrie de millores, entre les quals una modificació a l’enllaç de la ronda Oest amb l’autopista C-58 o la creació d’una rotonda aèria a l’enllaç de la C-58 amb Sant Quirze del Vallès per redirigir part de la circulació de vehicles en sentit Terrassa.
Amb tot, el pròxim 13 de desembre la conselleria de Territori acollirà una reunió per abordar el Pla Específic de Mobilitat del Vallès, amb la participació dels representants locals i on es preveu abordar la futura ronda Nord.