Només es recullen separadament el 36% de les ampolles de plàstic de begudes

El resultat està molt lluny de l'objectiu del 70% i podria obligar l'estat espanyol a posar en marxa un sistema de dipòsit i retorn

La llei obliga a recollir selectivament el 70% d'ampolles de plàstic
La llei obliga a recollir selectivament el 70% d'ampolles de plàstic | envato elements
29 de maig de 2024, 14:35
Actualitzat: 14:45h

A l'estat espanyol tot just es recullen separadament un terç de les ampolles de plàstic de begudes. El 2021 van ser un 36% -no sembla que hagi millorat massa els dos darrers anys-, una dada que queda molt lluny de l'objectiu del 70% que marca la llei estatal de residus. Tot plegat, segons un estudi encarregat per Zero Waste Europe i l'Aliança Residu Zero, que contradiu les dades d'Ecoembes i que pretén obligar el govern espanyol a posar en marxa un sistema de dipòsit i retorn.

Un estudi que qüestiona les dades d'Ecoembes

Aquest dimecres s'ha presentat a la seu de Greenpeace un estudi encarregat per Zero Waste Europe i l'Aliança Residu Zero a la consultora britànica Eunomia. Analitza de manera independent la recollida selectiva de les ampolles de plàstic de begudes de menys de tres litres i els resultats són preocupants.

Concretament, es conclou que el 2021 només es van dipositar al contenidor groc el 36% d'aquests residus. La xifra queda molt lluny del 70% que marca la llei espanyola de residus per al 2023 i del 77% per al 2025 de la legislació europea.

Ara bé. Ecoembes -que agrupa els principals productors de residus- defensa que actualment la separació arriba al 71%. "Només cal veure un contenidor gris o la quantitat d'ampolles que acaben a terra per veure que és una xifra sense sentit", explica Rosa García, directora general de Rezero, en declaracions a Nació.

La importància del 70%

Ara bé, perquè Ecoembes manifesta que ja es recullen selectivament el 71% de les ampolles i no el 69? La resposta està a la llei estatal de residus. Si enguany no s'acredita superar el 70%, s'haurà d'establir un sistema de dipòsit i retorn per a ampolles de plàstic, llaunes i bric. "Hi estan radicalment en contra", assenyala García.

Ara mateix, de fet, aquesta "organització ambiental sense ànim de lucre" només paga els costos de la gestió dels residus dipositats al contenidor groc mentre que els que acaben al de rebuig els assumeixen els ajuntaments. D'aquesta manera, és plausible pensar que no vegin en bons ulls sistemes que facilitin un augment substancial de la recollida selectiva. De fet, es considera que amb el sistema de dipòsit i retorn es podria arribar al 90%.

L'estudi elaborat per Eunomia critica la manca de transparència d'Ecoembes. "Hem comprovat que: ni la xifra d'ampolles de plàstic de menys de tres litres posades al mercat s'ajusta a la realitat reconeguda per Ecoembes, ni la metodologia aplicada per saber quantes d'aquestes ampolles de plàstic es recullen al contenidor groc compleix la normativa europea, ni hi ha cap equilibri ni traçabilitat a les tones que diuen recollir a través d'acords privats amb empreses", assegura el consultor Chris Sherrington.

La llei catalana també preveu un sistema de dipòsit i retorn

Caldrà veure si aquest informe serveix perquè el Ministeri de Transició Ecològica activi la clàusula de la llei de residus que obliga a aplicar un sistema de dipòsit i retorn. Una possibilitat que ja contempla l'avantprojecte de la llei catalana, presentada recentment, però que el Govern en funcions segurament ni arribarà a posar a informació pública.

La futura normativa, que també inclou el vidre, preveu que aquest sistema sigui una realitat dos anys després que entri en vigor. En aquest sentit, des de Rezero s'estima que si s'acabés aprovant el gener de 2025, els ciutadans de Catalunya poguessin començar a retornar els envasos als establiments comercials el 2027.

Arxivat a