Més de 242 milions d’infants de 85 països van veure interrompuda l'escolarització el 2024 a causa de fenòmens meteorològics extrems, com onades de calor, ciclons tropicals, tempestes, inundacions i sequeres. Segons un nou informe publicat per Unicef en ocasió del Dia Mundial de l’Educació, aquestes interrupcions han accentuat una crisi d’aprenentatge ja existent.
Catherine Russell, directora executiva de l’UNICEF, destaca que els infants són especialment vulnerables a aquests fenòmens: “Els seus cossos es sobreescalfen més ràpidament, regulen pitjor la temperatura i recuperen la normalitat més lentament que els adults.” Aquestes condicions no només perjudiquen la seva salut física, sinó també la seva capacitat d’aprenentatge.
L’informe "Aprenentatge interromput: instantània mundial de les interrupcions escolars relacionades amb el clima en 2024" assenyala que aquests fenòmens -més recurrents i amb major intensitat a causa del canvi climàtic- no només destrueixen infraestructures escolars i materials educatius, sinó que també creen entorns d’aprenentatge insegurs. A més, dificulten l’accés a les escoles i impacten negativament en la concentració, la memòria i la salut mental dels estudiants.
En contextos de fragilitat, el tancament prolongat de les escoles té repercussions greus: augmenta el risc de matrimoni infantil i treball infantil, i redueix significativament les probabilitats que els infants reprenguin els seus estudis. Les nenes, en general són les més afectades, amb un risc més gran d’abandonament escolar i de violència de gènere.
L'Unicef alerta que els sistemes educatius arreu del món ja estaven fallant abans de la intensificació de la crisi climàtica. La manca de professors formats, l’amuntegament a les aules i la desigualtat en l’accés a l’educació han alimentat una crisi d’aprenentatge que el canvi climàtic no ha fet més que agreujar. En aquest sentit, l’organització reclama una inversió urgent en infraestructures escolars resilients al clima i polítiques que protegeixin els estudiants dels efectes dels fenòmens extrems.
Els fenòmens meteorològics extrems, intensificats per la crisi climàtica, van afectar països d'arreu del món, des del País Valencià i Itàlia fins a Bangladesh i Filipines.
- País Valencià: la dana de finals d'octubre va interrompre les classes presencials d'almenys 13.000 infants.
- Itàlia: les pluges torrencials i inundacions van afectar la escolarització de més de 900.000 alumnes.
- Bangladesh i Filipines: es van registrar tancaments generalitzats d’escoles a l’abril, mentre que a Cambodja es va reduir la jornada escolar en dues hores.
- Afganistan va patir múltiples amenaces climàtiques: onades de calor i inundacions que van destruir o danyar més de 110 escoles, afectant milers d'estudiants.
- Sud d'Àsia: al maig, temperatures de fins a 47 ºC van posar en risc la salut dels infants, especialment pel perill de cops de calor.
- A nivell global, les onades de calor van ser el principal risc climàtic, causant el tancament d'escoles per a més de 118 milions d'estudiants només al mes d’abril.