Bòsnia i Herzegovina ha demanat oficialment entrar a la Unió Europea, 21 anys després de la guerra civil que va arrasar el país i va deixar més de 100.000 morts. Des de llavors té una estructura estatal complicada: un govern central feble, tres parlaments, tres governs autònoms i una multitud d'entitats locals.
L'estiu passat va entrar en vigor un acord d'estabilització i associació entre la Unió Europea i Bòsnia previ al procés de candidatura. Els bosnians es van comprometre a treballar per complir el pacte tot i que s'ha avançat molt poc i tampoc està gens clar qui dirigirà una negociacions hipotètiques amb la Unió Europea.
La cap de la diplomàcia comunitària, Federica Mogherini ha dit que "la UE continua sent molt atractiva pels de fora, tot i que en aquest moment els que són a dins la posin en qüestió, així que donem la benvinguda a aquest senyal d'energia positiu".
Tot i això, els veïns exiugoslaus de Bòsnia i Hercegovina, Macedònia, Montenegro i Sèrbia que ja tenen l'estatus de candidat, són a la llista d'espera des del 2005, 2010 i 2012 respectivament; i Eslovènia i Croàcia van ser acceptats com a estats membres de ple dret el 2004 i el 2013. Pel que fa a Kosovo, tot just va signar l'acord d'associació i estabilització amb la UE l'octubre passat. Els bosnians confien aconseguir la candidatura el proper 2017.
Bòsnia i Herzegovina demana formalment entrar a la UE
Vint-i-un anys després de la seva guerra civil els bosnians segueixen les petjades dels seus veïns exiugoslaus
ARA A PORTADA
Publicat el 15 de febrer de 2016 a les 12:57
Et pot interessar
-
Internacional Un tiroteig en una escola catòlica dels Estats Units deixa dos nens morts i diversos ferits
-
Internacional Torna la mili? Per ara, no
-
Internacional Trump amenaça Putin amb una «guerra econòmica» si no pacta un alto el foc a Ucraïna
-
Internacional Detecten el primer cas en humans del cuc barrinador a països molt visitats
-
Internacional Un atac israelià a Gaza mata almenys 20 persones, cinc d'elles periodistes
-
Internacional «Els Estats Units viuen un neofeudalisme»