L’Ajuntament de les Borges Blanques, juntament amb el Centre d’Estudis de les Garrigues i el Memorial Democràtic, organitza un acte d’homenatge als set borgencs deportats als camps nazis durant la Segona Guerra Mundial.
La cerimònia tindrà lloc el diumenge 25 de maig i comptarà amb la presència del conseller de Justícia i Qualitat Democràtica, Ramon Espadaler. S’hi col·locaran set llambordes Stolpersteine davant dels últims domicilis coneguts d’aquestes víctimes.
Els homenatjats són Miquel Aguilar Bru, Benvingut Andreu Solans, Marcel·lí Boldú Corbella, Josep Boldú Segarra, Joan Esteve Llussà, Amadeu Pons Companys i Agustí Prunera Mur, alguns dels quals no van sobreviure als camps.
La recerca històrica, liderada per Josep Rubió, ha permès reconstruir les seves vides i contactar amb familiars que assistiran a l’acte. També participaran alumnes de l’Institut Josep Vallverdú i del Col·legi Mare de Déu de Montserrat, que llegiran les biografies. La música en directe anirà a càrrec de Sònia Tost (violí) i Gerard Nadal (flauta).
L’acte començarà a les 11:00 a l’Ajuntament i seguirà un recorregut pels carrers on es col·locaran les plaques, amb ofrenes florals a cada lloc. Aquest homenatge forma part del projecte europeu Stolpersteine, que ja compta amb més de 75.000 llambordes instal·lades en 26 països.
Què són les llambordes Stolpersteine?
Les llambordes Stolpersteine són petites plaques de llautó instal·lades al terra davant dels domicilis on vivien les víctimes del nazisme abans de ser deportades. Cadascuna porta gravat el nom, la data de naixement i el destí final de la persona homenatjada. Aquesta iniciativa, creada per l’artista alemany Gunter Demnig, pretén mantenir viva la memòria de les víctimes de manera propera i accessible, convertint-se en el major monument descentralitzat a Europa dedicat a recordar els deportats.