L’etapa educativa amb més alumnes és la d’educació primària, amb 418.649. Un total de 274.097 alumnes s’escolaritzen a l’educació secundària obligatòria, 233.958 a l’educació infantil de segon cicle, 85.600 a batxillerat, 83.258 a l’educació infantil de primer cicle, 39.590 als cicles formatius de grau superior, 38.498 als cicles formatius de grau mitjà i 6.810 a l’educació especial.
Amb l’inici del curs 43 centres públics estrenen nou edifici i s’inauguren també 22 grans ampliacions de centres que ja existien i que havien quedat massa petits. A banda, al llarg del primer trimestre del curs, també entraran en funcionament altres 19 noves construccions de centres i 21 grans ampliacions.
El fort increment de la població escolar de Catalunya ha portat també a què s’hagin hagut de crear 37 nous centres educatius, dels quals, 26 Centres d’educació infantil i primària (CEIPs) i 11 Instituts d’educació secundària (IES).
De fet, el curs escolar comença amb 1.180.460 alumnes a les aules, 34.197 alumnes més que el passat curs 2007-2008. Això suposa un increment d’un 3% respecte l’any anterior.
L’etapa educativa amb més alumnes és la d’educació primària, amb 418.649. Un total de 274.097 alumnes s’escolaritzen a l’educació secundària obligatòria, 233.958 a l’educació infantil de segon cicle, 85.600 a batxillerat, 83.258 a l’educació infantil de primer cicle, 39.590 als cicles formatius de grau superior, 38.498 als cicles formatius de grau mitjà i 6.810 a l’educació especial.
L’augment progressiu de l’alumnat ha comportat, en conseqüència, l’increment de la plantilla docent del país. Així, respecte el passat curs 2007-2008, el nombre total de professorat ha augmentat en 2.000 professors i mestres, passant dels 60.839 de l’any passat als 62.805 d’aquest curs.
Aquesta progressió s’ha anat experimentant els darrers anys, i de fet, des del curs 2003-2004 ha augmentat un 31,9%, passant dels 47.628 als 62.805 efectius.
Respecte les dades dels principals eixos d’actuació del Departament, aquest curs hi haurà 1.234 aules d’acollida en els centres educatius, 79 més que el curs anterior. I 184 centres participaran del Pla d’immersió lingüística per garantir que tots els alumnes puguin aprendre correctament la llengua catalana. El curs passat eren 84 les escoles participants.
És el curs escolar en el qual es posa en marxa els Espais de Benvinguda Educativa per donar als alumnes estrangers acabats d’arribar a Catalunya i a les seves famílies una primera acollida i un primer contacte amb el món educatiu. Els EBE diagnosticaran i orientaran els futurs alumnes -i les seves famílies- per tal que es puguin incorporar al sistema educatiu amb plenes garanties.
D’altra banda, i pel que fa al foment del trilingüisme, els centres que comptaran amb un Pla d’anglès (avançament de l’anglès a P4, assignatures no lingüístiques en anglès, i foment de l’anglès oral) seran 785, enfront els 521 del curs anterior. En la mateixa línia de potenciar el trilingüisme, 9.314 docents seguiran cursos d’anglès, quan el curs passat ho van fer 7.472 docents.
Aquest serà també el curs quan entrarà en funcionament el nou decret de batxillerat, que potencia les especialitats de manera que els estudiants estiguin més preparats per cursar els estudis posteriors que hagin escollit, bé sigui una carrera universitària, bé sigui un cicle superior de formació professional.
El primer dia al col·legi Albert Vives. Imatge del primer dia al col·legi Albert Vives.