El Festival Internacional de Cinema Solidari de Catalunya (Clam), que se celebrarà del 17 al 26 d'octubre a Manresa i Navarcles, dedicarà la seva programació temàtica a la memòria democràtica amb un cicle centrat en el feixisme i un Premi d'Honor a la fotògrafa Pilar Aymerich. El Clam col·labora amb Memòria.cat per recordar la importància del testimoni i la resistència davant l'oblit.
Un cicle de cinema per reflexionar sobre l'oblit i el totalitarisme
Després de tractar l'Alzheimer i la pèrdua de memòria en l'edició anterior, el Clam 2025 presenta el cicle Les altres zones d'interès, una selecció de cinc pel·lícules emblemàtiques que retraten l'origen, els efectes i la persistència del feixisme. L'objectiu: posar en relleu el perill real que suposa l'oblit històric, especialment en un context global d'auge de discursos autoritaris i revisionisme.
La proposta és fruit de la col·laboració amb l'Associació Memòria i Història de Manresa (Memòria.cat) i inclourà presentacions temàtiques, lectures de textos, debats i la continuació del projecte de Ciència Ciutadana iniciat fa quatre anys amb la Fundació Universitària del Bages.
Pel·lícules programades
La zona de interés (Jonathan Glazer, 2023)
Una mirada colpidora al dia a dia d'una família nazi que viu a tocar d'un camp de concentració. Guardonada amb l'Oscar i el premi del jurat a Canes. Presentació: El so com a màscara.
Ven y mira (Elem Klimov, 1985)
El viatge devastador d'un adolescent bielorús a través dels horrors de la guerra. Presentació: La guerra i els nens.
Peppermint Candy (Lee Chang-dong, 1999)
Una obra mestra que mostra les seqüeles del passat dictatorial de Corea del Sud. Presentació: El verí durador de les dictadures.
El conformista (Bernardo Bertolucci, 1970)
Una reflexió brillant sobre la passivitat individual davant l'ascens del feixisme. Presentació: L'individu i el poder.
Shoah (Claude Lanzmann, 1985)
Un testimoni monumental sobre l'Holocaust. El festival dedicarà una jornada sencera a la seva projecció. Presentació: El testimoni davant l'horror.
Pilar Aymerich, Premi d'Honor per una vida de lluita i testimoni
El Premi d'Honor del Clam 2025 reconeixerà la trajectòria de Pilar Aymerich, fotògrafa i testimoni visual de les lluites socials, feministes i culturals des del franquisme fins a la democràcia. L'acte de reconeixement s'inscriu en la línia del festival d'enfortir la memòria democràtica com a eina de justícia simbòlica i política.
Amb una mirada compromesa i empàtica, Aymerich ha captat moments històrics clau i ha donat visibilitat als rostres silenciats, especialment de dones resistents. El festival reconeix així el poder del testimoniatge visual i la fotografia com a memòria col·lectiva.
Els actes en homenatge a Aymerich inclouran:
- Exposició retrospectiva als Bages Centre amb una quarantena de fotografies emblemàtiques
- Projecció pública del curtmetratge censurat Entreacto (1969), codirigit amb Julià Inglada
- Estrena d'una entrevista inèdita realitzada recentment per Joaquim Aloy i Salvador Redó (Memòria.cat)
- Lliurament oficial del Premi d'Honor del Clam 2025
Aportació al programa de memòria antifranquista
Els actes del Clam formen part del programa commemoratiu 1975: 50 anys de les detencions de militants antifranquistes a Manresa. La lluita per la recuperació dels drets i les llibertats, que s'ha presentat aquest mateix divendres i que recorda els darrers grans episodis repressius del franquisme a la ciutat.
Amb la voluntat de fer memòria i promoure una societat més democràtica, el festival se suma a una programació coral que inclou visites guiades, exposicions, taules rodones, teatre i projeccions documentals, amb el suport de Memòria.cat, l'Ajuntament de Manresa i altres entitats culturals.