El Festival Clam de Cinema Social estrena governança compartida entre cinc entitats

Els ajuntaments de Manresa i Navarcles, l'Associació Clam, la Fundació Ibada i Cineclub Manresa han signat un conveni per donar estabilitat al festival

Representants de les cinc entitats i institucions que governaran el Clam
Representants de les cinc entitats i institucions que governaran el Clam | Pere Fontanals
Redacció
16 de setembre de 2024, 21:08
Actualitzat: 21:16h

El Clam, Festival Internacional de Cinema Social de Catalunya, celebrarà del 18 al 27 d'octubre la seva vintena edició amb un 32% més de pressupost i amb la voluntat de continuar creixent com a referent a Catalunya i a l'Estat en l'àmbit del cinema social. Amb aquest objectiu, els ajuntaments de Manresa i Navarcles, l'Associació Clam, la Fundació Ibada i Cineclub Manresa han oficialitzat aquest dilluns la seva col·laboració amb la signatura d'un conveni que permetrà dotar el festival d'una estructura de governança estable i de més recursos.

La presentació de l'acord ha tingut lloc a l'Auditori de la Plana de l'Om amb l'alcalde de Manresa, Marc Aloy; l'alcaldessa de Navarcles, Alba Pérez; el president de l'Associació Clam Societat i Cinema, Jesús Fernández; el president d'Ibada, Josep Corrons, i el president del Cineclub Manresa, Jordi Casas. També hi han pres part altres regidors de l'Ajuntament de Manresa, la directora executiva del Clam, Olga Payan, i el seu director artístic, Esteve Soler.

L'acord marca les línies estratègiques del festival per als propers quatre anys, estableix la col·laboració entre les cinc entitats i regula de forma clara els rols, l'organització, el funcionament i els compromisos de cadascuna d'elles. La titularitat jurídica del festival correspon a l'Associació Clam Societat i Cinema, mentre que l'Ajuntament de Manresa exercirà el lideratge institucional que va agafar el 2017 i l'Ajuntament de Navarcles mantindrà el seu rol com a municipi impulsor del festival. La Fundació Ibada mantindrà el suport que ha donat al llarg de dues dècades i Cineclub Manresa continuarà assessorant i col·laborant per al bon funcionament del festival.

L'organització del Clam comptarà amb una Comissió de Seguiment del conveni representada per deu persones, dues per cada institució, que serà el màxim òrgan de seguiment, dirigirà el projecte i vetllarà pel compliment dels objectius. El festival tindrà un Comitè Executiu format per Olga Payan, Esteve Soler i Jesús Fernández. En aquest comitè executiu podria entrar-hi una quarta persona, representant dels Multicinemes Bages Centre, com a entitat col·laboradora necessària.

El pressupost creix un 32%

La vintena edició del Clam tindrà un pressupost de 139.000 euros, un 32% més que l'any passat. L'Ajuntament de Manresa doblarà la seva aportació, de 20.000 a 40.000 euros, una xifra que es mantindrà les properes edicions. Per la seva part, l'Ajuntament de Navarcles fa una aportació d'11.700 euros, la Fundació Ibada de 6.000 euros, i hi ha altres aportacions de la Diputació de Barcelona, de l'ICEC de la Generalitat i falten les de l'Estat que estan pendents d'aprovació. El festival també compta amb patrocinadors privats.

Bertrand Bonello, primer Premi d'Honor del Clam 2024

Aprofitant la presentació del nou òrgan de governança, Esteve Soler ha donat alguna pinzellada del que serà la programació de l'edició de 2024. El Clam lliurarà un dels seus Premis d'Honor al director francès Bertrand Bonello, un dels realitzadors més creatius i admirats del cinema europeu, amb treballs tan celebrats com La bestia, Nocturama i Casa de tolerancia. Aquests títols formaran part del cicle dedicat al realitzador, que serà al festival per a rebre el guardó honorífic i també per oferir una masterclass.

Segons el programa del festival "hi ha pocs cineastes en el món més valents que Bertrand Bonello (Niça, 1968). Tant per les seves decisions formals com pels candents temes socials que ha decidit afrontar, som davant d'un del cineastes contemporanis que fa moure endavant la història de l'audiovisual. És director, guionista, productor i compositor de les seves pel·lícules i en el seu cinema és molt clara la seva formació i sensibilitat per la música. Els festivals de cinema més prestigiosos del món (Canes, Venècia, Berlín…) han avalat la seva trajectòria. Cavaller de l'Ordre de les Lletres i les Arts de la República Francesa, va optar als Oscar fa deu anys per França".

La presència de Bertrand Bonello es produeix gràcies al suport d'Europa Creativa Desk - MEDIA Catalunya. El seu director, Àlex Navarro, realitzarà també una entrevista amb Bertrand Bonello que serà enregistrada i posteriorment difosa a través de xarxes socials.

En paral·lel, el festival també prepara una selecció del millor cinema social vist als festivals d'arreu del món. Procedent del Festival de Canes 2024, on va sorprendre als seus espectadors, el Clam estrenarà per primera vegada a Espanya Being Maria, el film que aborda la polèmica violació de Maria Schneider per part de Marlon Brando en el rodatge de L'últim tango a París. Dirigida per Jessica Palud, Being Maria retrata l'instant que va canviar la vida professional i privada de Schneider a través de dos intèrprets tan solvents com Anamaria Vartolomei i Matt Dillon, en els papers de Schneider i Brando.

La sessió serà presentada per Laia Aubia, directora de l'Acadèmia del Cinema Català, i Neus Pérez, coordinadora del departament contra el abusos, que exposaran igualment en una xerrada el nou Protocol guia per la prevenció i abordatge de les violències masclistes i lgtbi-fòbiques en el sector audiovisual.

El Clam programarà també alguns dels millors documentals de l'any. Com el guanyador del millor film al Festival de Berlin 2024, Dahomey, on la directora Mati Diop barreja faula i realitat contra les conseqüències encara vigents del colonialisme cultural que van patir a Benin a mans de les tropes franceses a finals del segle XIX. També estrenarem el Premi del Jurat i del Públic al Millor documental del mateix Festival de Berlín 2024, No other land! (2024), de Yuval Abraham, Basel Adra, Hamdan Ballal i Rachel Szar, un treball imprescindible per entendre el conflicte actual entre Israel i Palestina, i per intentar trobar una solució: la seva base argumental és el treball en comú de dos enemics potencials per tal de sobreviure enmig de l'horror. 

Un festival de llarg recorregut

El Clam va néixer a Navarcles el 2004 amb la voluntat de mostrar una filmografia compromesa, posant l'enfocament en la dimensió social, solidària i en els valors humans, i d'aprofundir en temàtiques d'interès i amb activitats paral·leles vinculades a la promoció del cinema, la cultura de la pau i la solidaritat, entre les quals destaca l'organització del Premi Pere Casaldàliga.

El 2017, el Clam va fer un salt qualitatiu i va incorporar Manresa com a seu del festival, conjuntament amb Navarcles, amb l'objectiu d'incrementar la seva projecció i potencialitat i de buscar nous públics. En les darreres edicions, altres municipis de la comarca hi ha participat com a seus convidades: Navàs (2017), Avinyó (2018), Sallent (2019) i Sant Fruitós de Bages (2021, 2022 i 2023).