Agustí Lleyda Basiana (Manresa, 1959) tenia 10 anys quan va crear-se l'escola que acabaria sent com una segona casa per a ell. Aleshores, però, encara no ho sabia. Ni tan sols tenia clar a què s'acabaria dedicant quan fos gran, tot i que no va trigar gaire a esbrinar-ho. Quan li va tocar escollir carrera ho va tenir clar: faria Magisteri. Veient la seva trajectòria professional, és evident que la va ben encertar, i és que va ser un dels artífexs indiscutibles de la renovació pedagògica del CEIP Agrupació Sant Jordi, l'escola de Fonollosa, que durant anys ha estat referent i model a seguir per docents d'arreu. Va treballar-hi durant 39 anys, fins que es va jubilar (curs 2018-19), i va ser allà on va conèixer el que avui ens porta a escriure aquest reportatge: els premis Atrapallibres i Protagonista Jove.
Un bon dia de l'any 1996, a l'escola van assabentar-se que el Consell Català del Llibre Infantil i Juvenil (IBBYCat) havia posat en marxa uns premis anomenats Protagonista Jove que pretenien donar valor i veu a l'opinió dels infants i joves en tot allò relacionat amb la literatura.
La idea era que fossin ells mateixos els que, a partir d'una selecció de llibres que una comissió experta havia escollit d'entre tota la ficció per a infants i joves que s'havia publicat (en català) aquell any, triessin el que més els havia agradat. Serien, doncs, els nens i nenes els que acabarien proclamant un guanyador. Aquella iniciativa que col·locava els alumnes en la tessitura de jurat va ser -i segueix sent- pionera a tot l'Estat.
A l'escola de Fonollosa de seguida s'hi van sumar: "Ens va semblar que era una gran idea, ja no només pel format dels premis sinó també perquè prèviament hi havia hagut una feina d'experts de mirar-se totes les novetats editorials i seleccionar les més interessants a nivell de qualitat literària", explica Lleyda, que actualment forma part d'aquest grup d'entesos que s'encarrega de destriar el gra de la palla.
"És impressionant la mà de llibres de literatura infantil i juvenil que es publiquen cada any, i a vegades, com a mestres, anem tan desbordats de feina que no tenim prou temps per valorar quines podrien ser les millors lectures per als alumnes", reflexiona. En aquest sentit, que hi hagi algú que s'hagi dedicat, amb rigor i coneixement de causa, a seleccionar, de tot l'allau de novetats literàries, les més destacades, "facilita molt la feina als docents, perquè tenen la certesa que el material és bo i adequat per a l'alumnat".
Cinc cèntims del funcionament dels premis per no perdre'ns pel camí
Tal com ja hem comentat, el premi Protagonista Jove va crear-se l'any 1996. Aleshores, encara no s'havia posat en marxa la reforma educativa que va eliminar el 7è i el 8è de bàsica i els va substituir pel 1r i el 2n d'ESO. En aquest sentit, fins que la LOE no es va imposar, l'any 2005, el Protagonista Jove tenia dues categories: la de 7è i 8è (públic escolar) i la de 1r i 2n de BUP (públic d'institut).
"Com a mestres anem tan desbordats que no tenim prou temps per valorar quines podrien ser les millors lectures per als alumnes"
Amb el canvi de model, però, l'IBBYCat es va trobar que els premis perdien la presència a les escoles i només agafaven instituts. I va ser en aquest moment quan van decidir crear l'Atrapallibres, enfocat a l'alumnat de primària. A diferència del Protagonista Jove, aquest té tres categories que estan dividides per edats: la de 9 anys, la de 10 i la de 11.
Això no vol dir, en cap cas, que només poden participar en la de 10 anys els alumnes de 5è de primària, o en la d'11 els de sisè. De fet, cada centre té llibertat absoluta per decidir a quina categoria vol inscriure els seus alumnes. L'únic que diferencia uns llibres dels altres és l'edat recomanada a partir de la qual es poden llegir.
I quants llibres hi ha, per categoria? Tres. I tots ells en català, ja siguin traduïts o escrits directament en aquesta llengua. Els alumnes tenen tot el curs per llegir-se'ls. I aquí els mestres hi tenen un paper clau, perquè són ells els que decideixen de quina manera i a través de quines dinàmiques.
Un cop el curs és a punt d'acabar, s'organitza una gala amb tots els ets i uts per fer l'entrega de premis tant del guanyador del Protagonista Jove com del de l'Atrapallibres. L'any passat la gala es va fer al Kursaal, i aquest any hi tornarà, el dimarts 11 de juny al matí. De fet, fins fa tres anys, totes les gales s'havien celebrat a Barcelona, però el paper clau d'Agustí Lleyda dintre d'aquest engranatge va col·locar Manresa (i el Bages) en el mapa com a model a seguir en el foment de la lectura entre infants i joves.
De no participar-hi cap centre de Manresa a prendre-n'hi part tots en només un any
Després d'uns anys de tenir-hi relació en clau de mestre, Lleyda va estrènyer vincles amb l'Atrapallibres accedint a formar part de la comissió de selecció: "Cada any llegim tot el que va publicar-se en català dos anys enrere, així ens assegurem no excloure'n cap", comenta. Enguany, els que han entomat aquesta tasca de lectura, selecció i divisió per categories han estat quatre persones: "Dues llibreteres, una bibliotecària i jo", apunta.
Però per si això no fos prou, la implicació d'aquest mestre jubilat no s'acaba pas aquí. Sense anar més lluny, que en només un curs (del 21-22 al 22-23) la participació a l'Atrapallibres de les escoles de Manresa (La Flama no hi entra, perquè no forma part del terme municipal de la ciutat) passés de zero a 1.197 alumnes, és mèrit seu. Igual que ho és que aquest 2023-24, el nombre d'inscrits a la capital del Bages hagi augmentat fins als 1.472 o que a la resta de la comarca, en dos anys, s'hagi pràcticament triplicat. La participació a tot Catalunya ha estat, enguany, de 14.060 infants i joves. Només la del Bages ja representa el 19,3%.
19,3%El percentatge que representa la participació d'infants i joves del Bages del total català
El secret? Anar, personalment, escola per escola i institut per institut a explicar-los el projecte. "Els centres educatius reben infinitat de correus electrònics, i el més probable és que n'hi hagi molts que se'ls mirin alt per alt i que si veuen que no són importants, se n'oblidin". I això és el que acostuma a passar amb els que reben de l'IBBYCat. I per això Lleyda va decidir fer un pas més.
"Vaig demanar a una llibretera de confiança si podia preparar-me lots amb els llibres seleccionats tant per l'Atrapallibres com pel Protagonista Jove". L'objectiu, narra, "era anar-los deixant a les diferents escoles i instituts perquè se'ls poguessin mirar, tocar i tenir-los uns dies, i així acabar-los de convèncer". I a fe de món, si ho va aconseguir: "Potser sí que és cert que els mestres no llegim ni ens interessem tant per la literatura com ho hauríem de fer, però el que també és un fet és que quan veiem que una cosa pot funcionar i té qualitat, ens entusiasmem de seguida. I això és el que ha passat amb aquests premis", reflexiona.
De fet, des que forma part de la comissió de selecció, "hi ha hagut molts docents que m'han dit que l'Atrapallibres i el Protagonista Jove són una gran referència per a ells a l'hora de triar quines lectures fer llegir als seus alumnes, perquè saben que al darrere hi ha un rigor i un coneixement", diu, bo i afegint que "quan reps feedbacks d'aquests, t'emociones perquè veus que la feina que fas s'aprecia i té un valor".
La creació d'una comunitat lectora, un element "cabdal"
Darrere de la literatura hi ha un gaudi i una capacitat de comunicació i de poder compartir. Per això existeixen els clubs de lectura. No obstant, entre el jovent és més difícil que s'estableixin converses espontànies al voltant d'un llibre o d'un autor concret. Aquesta dimensió de comunitat que existeix en l'esport o en altres facetes de l'art i que és tan beneficiosa per sentir-te part d'un col·lectiu, també es troba en l'Atrapallibres i el Protagonista Jove.
"És bonic perquè els mateixos infants et diuen que els llibres del premi se'ls llegeixen d'una manera diferent, perquè saben que hi ha milers de nanos que també se'ls estan llegint i perquè són conscients que seran ells els que hauran de votar-los per decidir quin els ha agradat més". Aquesta comunitat lectora que es crea, és "cabdal" perquè el gust per la lectura vagi més enllà dels premis i segueixi mantenint-se viu malgrat el pas dels anys.