A poc més d'un mes perquè engegui la programació de Manresa Capital Cultural 2018, aquest dijous s'ha presentat l'acció artística Ponts, una proposta ideada i dissenyada pel director artístic, guionista i actor manresà Enric Llort i que compta amb la col·laboració de diferents artistes en disciplines i tècniques de Manresa i comarca.
Ponts són sis escultures inspirades en la imatge gràfica de Manresa Capital Cultural que es distribuiran per diferents punts de la ciutat i que formaran part d'una exposició itinerant que durant tot l'any 2018 decoraran, anunciaran i ambientaran qualsevol esdeveniment o acte relacionat amb l'any cultural.
L'acte de presentació d'aquesta acció artística l'han fet avui, al Centre Cultural el Casino, per la regidora de Cultura de l'Ajuntament de Manresa, Anna Crespo; el creador de l'escultura, Enric Llort; i els artistes bagencs Manel Fontdevila, Roger Farré, Arnau Farré, Santi Viladrich, Míriam Ponsa, Mark Dko i Quim Moya.
Les sis escultures fan 2,5 metres d'alçada i 4,5 metres de llargada, i cestan onstruïdes per l'empresa navarclina Instal·lacions Matamala. Les estructures estan construïdes amb tubs de polietilè amb reforç metàl·lic en els punts de màxim esforç i capa final amb imprimació blanca.
Crear expectació sobre la imminent capitalitat cultural
Anna Crespo ha afirmat que l'acció artística Ponts forma part de les accions prèvies per crear expectació i escalfar motors davant la capitalitat cultural manresana" i posa l'accent "en els creadors i artistes de diferents disciplines". La regidora ha explicat que aquestes obres s'escamparan de forma itinerant per diferents punts de la ciutat "per recordar-nos que tenim una cosa important a les portes, com és la capitalitat cultural de Manresa".
Al seu torn, Enric Llort ha assegurat que, amb el lema "El pont és cultura, la cultura és el pont", l'acció artística Ponts neix de la voluntat "de mantenir l'expectació, l'interès i la curiositat de manresans i visitants a través d'aquest element escultòric (el pont), inspirat en les CowParade (vaques), creades per l'escultor suís Pascal Knapp, i en els Ossos Buddy (dels artistes Eva i Klaus Herlitz)".
El dissenyador del projecte ha manifestat que els sis ponts representen els sis ponts de la ciutat de Manresa (Vell, Nou, Congost, Sant Francesc, Renfe, Ferro) i que tenen la doble funció de connectar "exteriorment" amb la resta de pobles de Catalunya i "interiorment", entre els ciutadans.
Llort ha detallat que cada artista seleccionat decorarà un dels 6 ponts a partir de la definició següent: "La cultura és l'expressió de l'esperit del poble", i mitjançant les tècniques que més dominen i que els defineixen, que van des del disseny gràfic, passant pel grafit, la fotografia, la pintura o les textures de roba.
Ha explicat també que cada artista té la llibertat absoluta per a les seves creacions i "estic expectant per veure els resultats". Aquests ponts "tindran vida pròpia i serviran per explicar què passa a Manresa i comarca en diferents disciplines artístiques. Seran ponts itinerants amb voluntat de reforçar la seva presència en la part perifèrica de la ciutat,". Llort ha afegit que "els ponts han de servir també de marc escènic de possibles accions" durant la celebració de la capitalitat. Així mateix, ha de servir perquè les persones que la vegin, la puguin mirar en la seva totalitat, interactuant i amb una observació activa des de tots els racons".
Per la seva part, els artistes ha mostrat la seva il·lusió per tirar endavant aquest projecte, que el veuen també com un "repte". Es preveu que durant la primera quinzena de desembre ja es pugui presentar alguna de les 6 obres acabades.
El dissenyador
Enric Llort: Director artístic, o ha format part de l'equip de direcció, de més de 30 produccions. Entre els més destacats hi ha els 25 anys de Catalunya Ràdio, el Centenari dela IAFF, Barcelonala Millor Botiga del Món, el Català de l'Any, Memorial Democràtic, Poètica de Resistència somnis de llibertat, 25 Anys dela Lloll, Hermanos de Sangre, Shakespeare a Capella, Més enllà d'un bosc, entre d'altres.
Com a guionista ha treballat en una trentena de projectes de tot tipus. Destaquen els dos espectacles musicals de Geronimo Stilton (l'últim dirigit per Lluís Danés), Omaggio, Més enllà d'un Bosc, Tot o res, Quina pena de funeral, Cru hivern..
Com a actor ha participat en nombroses produccions teatrals, musicals i de televisió.
Els artistes
Manel Fontdevila: Historialista i dibuixant. Ha estat un dels autors més destacats del setmanari satíric El Jueves.
Santi Viladrich: Fotògraf. Mestre FIAP, el màxim títol que atorgala Federació Internacional de l'Art Fotogràfic (FIAP).
Marc DKO: Un dels referents del món del grafit aquí i arreu.
Míriam Ponsa: Dissenyadora de moda. El seu treball és un "work in progress". La seva investigació és lliure basada en la seva pròpia experiència i tot el que l'envolta.
Quim Moya: Artista visual. Realitza actuacions de pintura en directe, que han de portar a actuar a mig món.
Roger Farré: Dissenyador gràfic. Conegut sobretot per la seva vinculació al món de la música però actiu també en l'àmbit del disseny gràfic i de l'audiovisual.
Arnau Farré: Pintor manresà emergent
Tots els artistes treballaran individualment un dels ponts, excepte el Roger Farré i Arnau Farré que ho faran conjuntament.
Manresa instal·larà sis «ponts» escultòrics en el marc de la capitalitat cultural 2018
Cultura i Mitjans
El disseny del conjunt escultòric és obra del manresà Enric Llort i compta amb la col·laboració de Manel Fontdevila, Roger Farré, Santi Viladrich, Míriam Ponsa, MarkDko, Arnau Farré i Quim Moya
ARA A PORTADA
-
-
Esports El CE Manresa encaixa la primera derrota de la temporada al camp del Tudelano (2-1) Pere Fontanals
-
Societat Territori destina 1,6 milions a estabilitzar talussos a les carreteres d'accés a Montserrat Pere Fontanals
-
Esports Manel Deli es proclama campió del món M50 dels 100 quilòmetres en ruta a Galícia Pere Fontanals
-
Economia L'Agència Espacial tria la companyia del manresà Sanpere per desenvolupar la xarxa de connectivitat segura de la UE ACN | Pere Fontanals
Publicat el
23 de novembre de 2017 a
les 12:48
Actualitzat el
23 de novembre de 2017 a les
12:55
Et pot interessar
-
Cultura i Mitjans
Artés celebrarà una nova audició de sardanes aquest dissabte
-
Cultura i Mitjans
Sis anys sense Lluís Calderer: 16 vídeos recuperen una entrevista sobre la seva trajectòria cívica i cultural
-
Cultura i Mitjans
L'itinerari del Camí Oliba per Viladordis protagonitzarà la nova caminada Bages-Geoparc
-
Cultura i Mitjans
L'Orfeó Manresà celebrarà 125 anys d'història amb una vintena d'actes i un gran espectacle final
-
Cultura i Mitjans
Voilà al Cobert torna a Sant Fruitós amb un cap de setmana de música i gastronomia
-
Cultura i Mitjans
La Fira de Sant Miquel tornarà a omplir Santpedor d'activitats populars, cultura i productes ecològics
