El bon temps -es veien moltes mànigues curtes i ulleres de sol- i el fet que aquest any la popular festivitat hagi caigut en diumenge, ha estat clau perquè els carrers del centre de la capital bagenca no s'hagin buidat ni un moment, i, en conseqüència, que els venedors no hagin parat de fer caixa. "L'any passat vam vendre prop de 12.000 roses; aquest any calculem que ens mourem entre les 15.000 i les 16.000", assegurava Cristina López, del Garden d'Ampans, que atribuïa aquest augment de vendes al bon temps i a la tornada a la normalitat després dels anys de pandèmia i d'un Sant Jordi 2022 passat per aigua.
En una mateixa línia s'expressaven des de la floristeria Rosa de Jericó, que han destacat l'afluència de gent de fora de Manresa: "Això de visitar altres ciutats en dies com aquest, agrada, generalment, i com que avui és festiu, ens han vingut clients de Terrassa, Esparreguera i fins i tot de Barcelona".
Des del Viver Serra, el volum de roses que han venut "no ha estat gaire diferent al dels altres anys", comentava el seu propietari, Joan Serra, que afegia: "El que sí que hem detectat ha estat una tendència general a comprar productes més sofisticats", com ara els rosers pitiminí. "Podríem dir que les vendes han estat més o menys les mateixes però la despesa general ha estat més quantiosa", ha conclòs.
Una jornada familiar i amb les terrasses plenes
"Ha anat molt i molt bé", somreia Cristina Blesa, de la llibreria Rubiralta, ubicada al carrer del Born: "No ha parat de passar gent en tot el dia, sobretot famílies, però la veritat és que no hem tingut la sensació de col·lapse en cap moment", afegia.Les parades de llibres del Passeig, però, sí que han viscut moments d'atapeïment majúscul: "Hi ha hagut estones en què no hi cabia ni una agulla, i les aglomeracions han estat notables", ha exposat Toni Daura, de la Parcir, tot constatant la "consolidació inqüestionable" del dia del llibre i la rosa entre la ciutadania: "la gent estima Sant Jordi i sempre respon, sigui diumenge o entre setmana i faci sol o plogui".
Des de l'editorial Zenobita i de la llibreria Papasseit, els seus responsables -Josep Antoni Serra i Miquel Sanchís, respectivament- han apuntat que "hem venut més que en anys anteriors". De fet, ha subratllat Serra, "sempre que la Diada ha caigut en diumenge, la compra de llibres puja". En el cas de la Papasseit (i a falta de tenir les dades exactes), Sanchís ha calculat que, respecte l'any passat, aquest 2023 "hem venut uns dos-cents llibres més".
Al sol, a la calor i a les ganes d'estar a l'aire lliure s'hi han afegit les taules i cadires dels bars tant del Passeig com de la Sant Domènec, plenes de gom a gom tant a l'hora del vermut com al llarg de tota la tarda.
Tot plegat, en una jornada en què els llibres més venuts han estat els que ja es preveia: Les nostres mares, de Gemma Ruiz Palà; 32 de març, de Xavier Bosch; París érem nosaltres, d'Andreu Claret, i Aliades, de Txell Feixas.