Protegir la cultura i trencar l'homogeneïtzació d'aquesta a totes les comunitats autònomes és l'objectiu principal del moviment #spanishwashing, el qual ha arribat a Manresa i a Catalunya en el marc de la Fira Mediterrània. Aquest col·lectiu d'artistes, representats per Matías Daporta i Begoña Cuquejo han presentat a la sala d'actes del Centre Cultural El Casino un nou tentacle dins el seu projecte: l'assaig discursiu. El defineixen com una manera de practicar el pensament i assajar el discurs. Dintre d'aquest format i en una taula de treball, han estudiat el formulari del patrimoni immaterial de Catalunya per poder presentar correctament el document elaborat.
El repte que han treballat a Manresa enguany i la demanda principal és declarar com a patrimoni immaterial els processos de recol·lecció de moviments amb l'objectiu principal de protegir la cultura i posar a prova els límits de les administracions i institucions. Defensen que davant la valoració excessiva en nombres d'un acte cultural (aforament o economia, per exemple) es pugui posar en valor altres fets més qualitatius en comptes de quantitatius, com són els interessos de la comunitat. Una "pedagogia invisible". Destaquen el concepte de "salvaguardar" en el projecte per definir un patrimoni que està en constant evolució, com és la cultura.
El document elaborat en qüestió consta dels apartats següents: descripció, responsabilitat, vies o maneres de transmissió i antecedents històrics. La definició que han acordat pel concepte de recol·lecció de moviments mostra que "és un patrimoni que consisteix en la transmissió no espontània d'una persona o col·lectiu de moviments, coreografies i coneixements diversos d'altres àmbits culturals capaços d'inspirar nous moviments i coreografies". Aquestes pràctiques artístiques poden ser tradicionals i actuals i, segons han explicat Matías i Begoña, és important cuidar el patrimoni sense arribar a la turistificació.
Durant l'acte, han llegit el document al públic i, un cop acabat, han procedit a enviar-lo al Departament de Cultura de la Generalitat en format d'instància genèrica com a inscripció al patrimoni cultural. El Govern, però, compta amb un període de 6 mesos per donar una resposta.
Aquest no és el primer document que presenten com a moviment #spanishwashing per evitar el procés d'homogeneïtzació de la cultura contemporània. Matías Daporta i Begoña Cuquejo van presentar una demanda judicial per defensar la cultura i aquest projecte en concret, que va ser desestimada. Actualment, a Galícia treballen i gestionen el patrimoni immaterial de festivals d'arts vives en espais poc convencionals i el patrimoni immaterial juntarse a bailar. L'any 2018 varen crear l'Associació d'Afectats per l'Homogeneïtzació del Patrimoni Immaterial Cultural Actual (AAHPICA).
[noticia]99901[/noticia]
[noticia]99904[/noticia]
[noticia]99891[/noticia]
#spanishwashing demana que la recol·lecció de moviments sigui patrimoni immaterial de Catalunya
Cultura i Mitjans
Matías Daporta i Begoña Cuquejo han enviat una petició a Cultura de la Generalitat per evitar l'homogeneïtzació de la cultura contemporània
ARA A PORTADA
-
Cultura i Mitjans L'Alternativa busca blindar-se com a patrimoni immaterial davant la pressió judicial de Cal Jorba Pere Fontanals
-
Cultura i Mitjans Estel Blay serà la pregonera institucional de la Festa Major de Manresa 2026 Redacció
-
Política El grup Nacionalista proposa que el futur Nou Congost sigui la seu de les seleccions catalanes de bàsquet Redacció
-
Economia El Bages rescata del passat la malvasia blanca-roja i l'oficialitza per a aquesta verema Pere Fontanals
-
Successos L'incendi a l'empresa química de Castellgalí queda extingit sense ferits ni afectació química Redacció
Publicat el
15 d’octubre de 2021 a
les 17:20
Et pot interessar
-
Cultura i Mitjans
L'Esbart Dansaire Santvicentí estrena «Vellut», el tercer espectacle de la seva trilogia escènica
-
Cultura i Mitjans
Artés acollirà una nova audició de sardanes amb la Bellpuig Cobla aquest dissabte
-
Cultura i Mitjans
El Concurs Sons ja té finalistes per a la gran final de la Fira Mediterrània de Manresa
-
Cultura i Mitjans
El COAC obre la novena edició del concurs de fotografia sobre arquitectura
-
Cultura i Mitjans
Les Brucardes es preparen per viure tres dies de Festa Major
-
Cultura i Mitjans
Dintre el Bosc inicia un any de celebracions pels 75 anys de la colla i els 45 del grup
