La majoria de partits que aspiren a ser al Govern a partir del 12-M defensen que cal millorar la seguretat viària a la C-55, però divergeixen en com s'ha de fer. Hi ha partits que aposten pel desdoblament de la via, com ara Junts, Ciutadans i el PSC, mentre que n'hi ha d'altres -com ERC i Comuns- que aposten per un 2+1 que es complementaria amb l'alliberament del peatge de la C-16. Sobre aquest darrer aspecte, Junts+ és partidari de la vinyeta i treure la barrera física, mentre que els socialistes recorden que la concessió del peatge és fins el 2035. Els partits també aposten per millorar les connexions ferroviàries i el transport públic.
Els partits, malgrat que coincideixen en el fet que cal actuar en aquesta via per reduir l'accidentalitat, tenen visions diferents sobre el seu desdoblament. ERC, al capdavant del Govern de la Generalitat en els darrers tres anys, defensa que cal pensar "en la globalitat" i veure la C-55 i la C-16 "com un conjunt". En aquest sentit, el diputat i número 11 a les llistes dels republicans per Barcelona, Jordi Albert, recorda que a partir del setembre s'alliberarà el peatge de la C-16 de dilluns a divendres -per als desplaçaments d'anada i tornada en menys de 24 hores- i considera que això "ajudarà a descongestionar la C-55". Albert també llança un dard contra Junts: "Mentre que ERC reverteix les concessions, Junts el que fa és ampliar-les".
Per això, l'aposta dels republicans és combinar el 2+1 amb el 2+2 en funció dels trams per evitar un "impacte important" sobre el territori. Per Junts+, aquesta proposta seria "encotillar-se" i el partit aposta clarament pel desdoblament. Josep Rull, número 3 a la llista per Barcelona, creu que la C-16 i la C-55 són dues vies "diferenciades" amb "funcionalitats diferents". Considera que ara és el moment per avançar amb aquesta obra: "Quan jo era conseller de Territori vam començar a preparar el terreny per fer el desdoblament però no hi havia recursos. Ara hi ha més disponibilitat pressupostària i més marge per avançar". Pel que fa al peatge de la C-16, Rull es mostra partidari d'un sistema de vinyeta que permetria eliminar la barrera física.
De la seva banda, el PSC també es mostra partidari del desdoblament de la C-55 i recorda que és un "clam del territori". Alícia Romero, número 2 de la llista del PSC per Barcelona, assegura que es tracta d'un territori que està "poc connectat" i, per això, porten al seu programa el desdoblament de la via. Romero diu que cal fer els estudis d'impacte ambiental pertinents i veure quin és el millor encaix, però assegura que això "no ha de ser un impediment" per tirar-ho endavant. Sobre el peatge de la C-16, és conscient que és un dels "més cars" del país, tot i que recorda que hi ha una concessió fins l'any 2035 i considera que "contra això, poca cosa es pot fer", a banda d'implantar algun tipus de bonificacions.
La CUP, per la seva part, no veu amb bons ulls la proposta de desdoblament i aposta per l'alliberament total del peatge de la C-16. La número 8 a les llistes de la formació per Barcelona, Martina Marcet, assegura que "no cal desdoblar una carretera com la C-55 si tenim una autovia paral·lela com la C-16 que ja toca alliberar-la i que sigui una carretera gratuïta". Els cupaires veuen necessari arreglar els "punts negres" de la via i consideren que "l'única manera de facilitar un accés real a Barcelona és millorant el transport públic".
Els comuns són de la mateixa opinió que la CUP i consideren que cal "aixecar" els peatges de la C-16. També opinen que el desdoblament de la C-55 no té sentit "per l'elevat cost econòmic i ambiental", segons exposa David Cid, número 5 de la llista per Barcelona. Per aquesta via, el partit veu bé el projecte de 2+1 impulsat pel Govern d'ERC i considera que s'hauria de complementar amb una millora del transport públic i de la mobilitat interna al Bages. Consideren prioritari que s'executi el projecte de Tren Tram del Bages, actualment en estudi.
De la seva banda, Ciutadans critica la "inacció" del Govern i opinen que el volum de trànsit justifica el desdoblament de la C-55. Segons asseguren, el projecte de 2+1 provocaria "més accidentalitat. Marina Bravo, diputada i número 2 a les llistes del partit el 12-M, creu que cal estudiar bé les repercussions econòmiques que tindria l'alliberament del peatge de la C-16. "Alliberar un peatge és molt car i, a més, també tenen alguns avantatges per gestionar les congestions de trànsit", admet.
El PP, per la seva part, té clar que "cal prendre mesures" a la C-55 per la seva "elevada sinistralitat" i "trobar la solució perquè sigui una via de mobilitat segura". Amb tot, Santi Rodríguez, número 4 de la llista, creu que "són els experts" els que hauran de dir quines són les alternatives més necessàries i considera que, mentre no hi hagi un projecte de reforma de la carretera, caldrà impulsar la "gratuïtat de la C-16" per garantir la seguretat dels conductors.
El tram nord de la C-16 entre Berga i Bagà: prioritari per a uns, innecessari per a d'altres
Pel que fa al tram nord de la C-16, entre Berga i Bagà, les solucions dels partits als embussos de trànsit que es produeixen cada cap de setmana pels cotxes que es dirigeixen a la Cerdanya són diverses. El Govern d'ERC va anunciar fa tot just dos mesos una inversió de 240 milions d'euros per renovar un tram de 20,7 quilòmetres de la C-16 entre Berga i Bagà amb la implantació d'un sistema pioner a l'Estat de carril addicional reversible amb barrera mòbil. De fet, fa una vintena d'anys que s'anuncien projectes en aquest tram de carretera. L'any 2013 l'aleshores conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va anunciar un projecte molt similar, en aquell moment valorat en 100 milions d'euros.
L'aposta dels dos partits -Junts+ i ERC- pel tercer carril reversible i també la del PSC per desdoblar aquest tram, xoca amb la visió de la CUP. Martina Marcet diu que aquesta carretera "l'únic que fa és portar turisme a la Cerdanya i perpetua un model subjecte a l'especulació immobiliària i turística". A més, creu que el "tap" de vehicles s'acabaria traslladant de Bagà fins al Túnel del Cadí perquè "no hi ha cap previsió de desdoblar el túnel". "Posant més carrils l'únic que fem és convertir el Berguedà en una autopista que ens dirigeix cap a la Cerdanya i això no aporta res a la gent del territori", lamenta Marcet, que creu que cal fer una aposta pel transport públic.