
El ple municipal de Súria va aprovar dilluns per unanimitat el nomenament dels descobridors de la potassa a Súria, Emili Viader i René Macary, com a fills adoptius de la vila, en una sessió que es va convertir en un homenatge públic als protagonistes d'un fet que va canviar la història local i comarcal. La corporació surienca també va aprovar per unanimitat el canvi de nom del parc municipal El Casino, que a partir d'ara s'anomenarà parc municipal Macary i Viader.
Els representants de tots els grups municipals van destacar la gran rellevància que va tenir el descobriment a Súria del primer jaciment potàssic de la península ibèrica, del qual enguany se celebra el centenari. La sessió, de caràcter extraordinari, va ser seguida per una quarantena de persones, entre elles un dels besnéts d'Emili Viader, Carles Viader, i representants de la direcció i del comitè d'empresa d'Iberpotash.
En el transcurs del ple, l'alcalde Josep Maria Canudas va afirmar que la celebració d'aquest centenari és un fet molt important "per a tots els suriencs i totes les surienques" perquè la mineria ha marcat "de forma profunda" el tarannà de Súria, enfortint el seu caràcter integrador i definint "el patrimoni material, humà i col·lectiu del nostre poble".
Segons el batlle surienc, l'impacte del descobriment de la potassa ha estat tan gran que "és just" recuperar la memòria d'Emili Viader i René Macary com a artífexs d'aquesta gesta singular. Josep Maria Canudas va remarcar que la mineria "ha portat progrés, ha portat molta vida i, en algunes ocasions que hem de tenir presents, també ha portat mort i dolor", en referència a totes les persones que han perdut la vida en els accidents laborals esdevinguts a la mina al llarg d'aquest segle.
L'alcalde de Súria va anunciar que l'Ajuntament i Iberpotash estan treballant en l'elaboració d'una exposició i un cicle de xerrades sobre la importància que la mineria ha tingut i té a la vila en les seves vessants humana, històrica, sociològica, laboral, natural i econòmica. Es preveu que l'esmentada mostra formi part del programa de la propera festa de Sant Sebastià.
Josep Maria Canudas va manifestar que l'activitat minera té a Súria "unes perspectives i un horitzó amplis". Segons l'alcalde de Súria, aquestes bones expectatives requereixen la col·laboració de les institucions, els organismes laborals, l'empresa i la ciutadania de Súria.
L'alcalde de Súria també va mostrar el seu agraïment a Iberpotash "per tot el que està fent en aquest centenari de la descoberta de la potassa, tot el que fa per Súria i la seva gent i, sobretot, per tot el que té previst tirar endavant en el nou projecte Phoenix".
Josep Maria Canudas va afegir que aquests plans d'inversió poden representar "una nova gran projecció de Súria al món", tal com ho va ser fa cent anys el descobriment de la potassa. També va explicar que la presència de Súria al Geoparc de la Catalunya Central és una altra oportunitat de projecció per a la qual "hem de preparar-nos bé i hem de jugar fort".
Abans de l'aprovació del nomenament de fills adoptius, l'estudiós surienc Albert Fàbrega va explicar breument la història del descobriment de la potassa a la vila i les biografies d'Emili Viader i René Macary. Albert Fàbrega és autor del llibre ‘Cum grano salis. La sal i la potassa a Súria (1185-1982)' i altres estudis històrics sobre l'activitat minera a la vila. La sessió es va celebrar amb la presència de l'estendard de l'entitat degana de Súria, la Societat Coral La Llanterna, que mostra la imatge brodada d'un miner i un pagès que fan una encaixada com a símbol d'unió i fraternitat.
Després del ple, va tenir lloc un piscolabis amb el vi commemoratiu del centenari del descobriment de la potassa a Súria, elaborat per iniciativa d'Iberpotash amb el nom KCent. Aquesta cloenda va tenir l'acompanyament musical de la sardana "Terres de potassa", original del compositor surienc Joan Pelfort i estrenada fa dos mesos, en un enregistrament de la cobla La Principal de La Bisbal.