Afavorir la convivència ciutadana i contribuir a enfortir la cohesió social. Aquests són els objectius bàsics del programa Enllaç, que va posar en funcionament l'Ajuntament de Manresa l'any 2006. Després de quatre anys, el programa ha consolidat la seva tasca i ha expandit considerablement el seu treball. Durant l'any 2009 el servei va intervenir en un total de 114 casos –els mateixos que els del 2008–, dels quals se'n van resoldre 72, xifra que representa el 63% del total.
El projecte, que depèn del Programa d'Immigració i Ciutadania, es va iniciar l'abril del 2006 amb el suport del Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales (Secretaria de Estado para la Emigración y Inmigración) com a projecte pilot. Posteriorment ha estat subvencionat per la secretaria per a la Immigració de la Generalitat de Catalunya, des d'on s'asumeix la despesa de personal del servei.
El projecte Enllaç és una de les acció destacada dins el PAM (Pla d'Actuació Municipal) 2008-11 d'Immigració i Ciutadania, on està inclòs en l'objectiu 4: “Treballar per la prevenció i la resolució de conflictes”.
El projecte es va iniciar amb 2 educadors socials a mitja jornada, i des del juny del 2007 i fins a l'actualitat és portat per una Educadora Social amb la coordinació i seguiment del tècnic responsable del Programa d'Immigració i Ciutadania municipal.
El servei es troba ubicat a l'edifici Infants, dins el servei de Drets de Ciutadania. L'horari d'atenció és: dilluns i dimecres de 10 a 19h; dimarts de 10 a 15h, dijous i divendres de 9 a 15h.
El servei pretén aconseguir els següents objectius:
El projecte, que depèn del Programa d'Immigració i Ciutadania, es va iniciar l'abril del 2006 amb el suport del Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales (Secretaria de Estado para la Emigración y Inmigración) com a projecte pilot. Posteriorment ha estat subvencionat per la secretaria per a la Immigració de la Generalitat de Catalunya, des d'on s'asumeix la despesa de personal del servei.
El projecte Enllaç és una de les acció destacada dins el PAM (Pla d'Actuació Municipal) 2008-11 d'Immigració i Ciutadania, on està inclòs en l'objectiu 4: “Treballar per la prevenció i la resolució de conflictes”.
El projecte es va iniciar amb 2 educadors socials a mitja jornada, i des del juny del 2007 i fins a l'actualitat és portat per una Educadora Social amb la coordinació i seguiment del tècnic responsable del Programa d'Immigració i Ciutadania municipal.
El servei es troba ubicat a l'edifici Infants, dins el servei de Drets de Ciutadania. L'horari d'atenció és: dilluns i dimecres de 10 a 19h; dimarts de 10 a 15h, dijous i divendres de 9 a 15h.
El servei pretén aconseguir els següents objectius:
- Millorar i afavorir la convivència ciutadana, la prevenció, l'atenció i la resolució de conflictes derivats de la interacció comunitària, del fet migratori, l'exclusió, la diversitat cultural i d'origen.
I com a objectius específics:
- Promoure i consolidar polítiques transversals municipals que afavoreixin la prevenció i resolució de conflictes amb la ciutadania, a través de la dotació d'un equip d'intermediació i intervenció comunitària especialitzat en la informació, prevenció i resolució davant de conflictes socials.
- Afavorir canvis positius en la percepció i la vivència de conflictes i situacions relacionades amb la quotidianitat de les relacions interpersonals i comunitàries, amb especial incidència en les situacions sorgides de la interacció entre la població immigrant nouvinguda i assentada en els últims temps a la ciutat.
- Millorar els processos d'adaptació, acomodació i interacció dels immigrants en la nova societat d'acollida. Facilitar la inclusió social dels immigrants amb una equiparació de possibilitats i recursos respecte la població catalana autòctona.
A banda, el projecte és una bona eina per aprofundir en la transversalitat interna municipal i en el treball ciutadà en xarxa. Així doncs, i davant les múltiples situacions sobre les quals s'actua, el projecte contribueix a què s'aprofundeixi en les col·laboracions amb molts àmbits municipals (Policia Local –especialment de proximitat–, Llicències, Salut, Serveis Socials, Medi ambient, etc) i exteriors (món veïnal –de forma específica la coordinació amb el punt de mediació de les Escodines–, Cambra de la propietat, Mossos d'Esquadra, premsa, etc).
El servei treballa de forma preventiva (intentant intervenir abans del deteriorament de les situacions) i proactiva (amb voluntat de fer de pont entre les parts, i cercant la resolució de l'arrel de les problemàtiques). Des del servei es dóna resposta a situacions d'insatisfacció i tensió en la relació entre veïns, sobretot en el marc d'immobles i comunitat de veïns o propietaris, i en menor mesura, en espais públics (places, solars, carrers), així com en temàtiques de sorolls, friccions quotidianes per diversos motius, etc. En general, el grau de satisfacció expressat un cop acabada la intervenció vers el servei és elevat.
Balanç del 2009
Les principals dades numèriques dels casos atesos son:
El servei treballa de forma preventiva (intentant intervenir abans del deteriorament de les situacions) i proactiva (amb voluntat de fer de pont entre les parts, i cercant la resolució de l'arrel de les problemàtiques). Des del servei es dóna resposta a situacions d'insatisfacció i tensió en la relació entre veïns, sobretot en el marc d'immobles i comunitat de veïns o propietaris, i en menor mesura, en espais públics (places, solars, carrers), així com en temàtiques de sorolls, friccions quotidianes per diversos motius, etc. En general, el grau de satisfacció expressat un cop acabada la intervenció vers el servei és elevat.
Balanç del 2009
Les principals dades numèriques dels casos atesos son:
- Total casos: S'ha intervingut en un total de 114 casos (els mateixos que l'any 2008). D'aquests, 97 casos han estat nous i 17 continuats de l'any anterior.
- Resolució: Dels 114 casos treballats:
- 72 casos s'han resolt satisfactòriament entre les parts
- 11 casos s'han tancat però no s'han resolt i d'aquests 2 casos han arribat al jutjat
- 6 casos s'han tancat a petició d'una de les parts i finalment s'ha aturat el procés d'intermediació
- 20 casos continuen oberts durant el 2010.
- Total persones ateses (afectades): 380 Total famílies (afectades): 224
- Origen demanda: Oficina d'Atenció Ciutadana (OAC): 41%; associacions de veïns: 9%; Policia Local: 17%; Serveis Socials: 6%; Urbanisme: 3%; de forma directe: 14% ; Medi Ambient: 3%; Participació: 2%; Alcaldia: 2% ; altres (Mossos, comerç, CAP): 1%
- Demandes: Convivència veïnal 60%; Neteja-deixalles: 9%; Salut pública: 9%; Manteniment: 3%; Urbanisme: 10%; Medi ambient: 9%.
- Dins de la convivència veïnal les demandes han estat per: Sorolls (40%); espais comuns (26%); deutes comunitat veïns (14%); derivació (10%); informació-tràmits (6%); espai públic (4%).
Intervencions realitzades:
- Distribució de la tasca de l'Educadora Social: treball directe amb els afectats (entrevistes amb els afectats, visites d'observació als domicilis i/o espais susceptibles de problemàtica): 33% del total de la seva tasca; gestions (converses telefòniques amb els afectats, correus electrònics i altres contactes vinculats amb les problemàtiques) i documentació: 43%; coordinació amb àrees de l'Ajuntament. 19%; coordinació amb altres entitats: 5%.
- Perfil usuaris-origen: Autòctons: 68%; Magreb: 20%; Llatinoamèrica: 7%; Àsia: 1%; Subsaharians: 3%; Altres: 1%. El concepte usuaris s'utilitza en un sentit ampli, i inclou l'afectat directe, qui posa una queixa, implicat d'una o altra forma, etc.
- Coordinacions: Per a l'any 2009 s'han comptabilitzat fins a 200 coordinacions internes, amb 15 àrees-tècnics diferents [any 2008:160 coordinacions internes amb un total de 17 àrees municipals] i a nivell extern, 50, amb 12 entitats-serveis [2008: 90, amb 14 entitats].
- Origen per barris (principals barris): Carretera de Santpedor (14%); Antic (13%); Passeig i Rodalies (11%); Poble Nou (10%); Mion-Puigberenguer (9%); Vic-Remei i Plaça Catalunya-Saldes (7% cadascú); Pare Ignasi Puig (6%).