L'Ajuntament distribueix als centres educatius l'Agenda del Medi Ambient i calendaris amb continguts mediambientals

L’objectiu és promoure valors mediambientals entre l’alumnat

Publicat el 22 d’octubre de 2009 a les 15:40
L’Ajuntament de Manresa distribueix aquest curs escolar dos recursos per promoure valors mediambientals entre l’alumnat de la ciutat. Es tracta de l’Agenda Escolar Europea del Medi Ambient i el Desenvolupament –que ja s’havia repartit en anys anteriors– i, com a novetat, uns calendaris amb continguts mediambientals. En els dos casos es fa en col•laboració amb la Diputació de Barcelona.

Agenda Escolar Europea del Medi Ambient
L'Agenda Escolar surt per iniciativa de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat com una eina didàctica per introduir els estudiants de secundària en el nou marc internacional de sostenibilitat i els nous conceptes de desenvolupament sostenible. La seva publicació es va iniciar el curs 2002-2003, a proposta del grup de treball de participació de la Xarxa.
 
Les agendes s'elaboren des de l'Àrea de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona, en col•laboració amb l'Àrea d'Educació. A nivell europeu, hi col•laboren la província de Chieti (Itàlia), el Consell de Mallorca i la Diputació d'Osca, on s'han distribuït també agendes. I, amb això, s'han editat en tres idiomes: català, italià i castellà.
 
L’objectiu de la iniciativa és difondre, entre els joves dels nostres municipis i comarques, una nova manera d’entendre la relació amb el medi ambient basada en els principis del desenvolupament sostenible.
 
Així, més enllà del calendari diari, l’espai per a apuntar deures o notes i la zona de “comunicacions”, característics de tota agenda escolar, l’Agenda incorpora continguts d’educació ambiental, que també es poden trobar al web de l'agenda (http://agendaescolar.diba.cat)
 
Amb els anys les agendes han anat canviant de format, de dibuix i de disseny, però, els continguts, tot i que diferents cada curs, s’han centrat sempre en les diverses temàtiques dels documents internacionals de sostenibilitat, com l’Agenda 21, la Carta d’Aalborg (1994) o la Conferència de Johannesburg (Rio + 10), per citar-ne alguns exemples.
 
Fins ara s’han abordat temes com l’energia, el cicle de l’aigua, l’entorn urbà, el consum responsable i el comerç just, la mobilitat, l’alimentació, o la relació amb l’entorn, entre molts d’altres. En la present edició, la del curs 2009-2010, se centra en la complexa temàtica del canvi climàtic, un problema global que ens afecta a tots a nivell local.
 
L’Agenda no es presenta sola, sinó que va acompanyada d’una guia didàctica. Es tracta, en aquest cas, d’un manual per al professorat on, a banda d’explicacions sobre les activitats proposades en l’agenda, s’inclouen altres activitats complementàries, de diferent grau de complexitat (atenyent al dispar rang d’edats –entre 12 i 16 anys– als que va dirigit aquest producte), juntament amb informació bàsica i bibliografia per a poder desenvolupar-les. Així doncs, la guia didàctica permet que els professors puguin ampliar la informació que es proposa en les agendes o bé aprofundir en algun dels temes que considerin d’interès.

A Manresa s’han distribuït 1.595 agendes als següents centres:
  • IES Lluís de Peguera: 475
  • Escola Agrària de Manresa: 50
  • IES Pius Font i Quer: 600
  • IES Guillem Catà: 300
  • IES Cal Gravat: 170
El cost de l'edició és de 2,30 euros/unitat, dels quals els ajuntaments paguen 1 euro. La resta va a càrrec de la Diputació de Barcelona.

L’Ajuntament fa d’intermediari entre la Diputació i els instituts de secundària. Des del Consistori es fa un recull dels centres que volen agendes i quantes en volen i es passa a la Diputació. L'edició comunitària de l'agenda a tota la demarcació de Barcelona permet una millor eficiència en l'ús dels recursos ja que es fa un sol disseny i una sola edició per tota la província

Calendari
En la línia de les agendes escolars, ja fa temps que hi havia la demanda d’un producte d'educació ambiental per a alumnes de primària. Com a prova pilot, per a aquest curs, s’ha editat un calendari amb continguts ambientals per a penjar a l'aula que, en concret, estan relacionats amb la temàtica del canvi climàtic.

El calendari s’estructura en els nou mesos del curs acadèmic. En cada mes hi ha una imatge referent a algun dels aspectes rellevants en relació al canvi climàtic, juntament amb una proposta d’activitat amb periodicitat trimestral.

L’objectiu és proporcionar als alumnes informació bàsica sobre què és el canvi climàtic, sobre com ens afecta i, finalment, sobre què podem fer nosaltres per fer-hi front. En definitiva, propostes d’acció. Un fil estructural que coincideix amb els continguts de l’Agenda Escolar Europea del Medi Ambient i el Desenvolupament d’enguany, i amb el qual es relaciona íntimament.

A Manresa, es reparteixen 333 calendaris:
  • Bages: 20
  • La Sèquia: 18
  • Flama: 12
  • La Font: 30
  • Pare Algué: 10
  • Pare Ignasi Puig: 13
  • Puigberenguer: 23
  • Renaixença: 9
  • Ítaca: 6
  • Sant Ignasi: 15
  • Serra i Húnter: 19
  • Valldaura: 2
  • Ave Maria: 21
  • La Salle: 9
  • L’Espill: 9
  • El Pilar: 18
  • Oms i de Prat: 18
  • Vedruna: 18
  • Sta. Rosa de Lima: 36
  • Joviat: 27