Divendres s'inaugura a Manresa la tercera edició del Congrés sobre Alteracions de Conducta que portarà a Manresa més de 700 professionals que abordaran el disseny de models d'atenció i suports a les persones amb trastorns de conducta i el paper que juguen els professionals que intervenen en els diversos entorns com ara l'escola, en la seva prevenció i tractament.
Dades rellevants
Segons l'Organització Mundial de la Salut (OMS), un 7% del total d'infants i adolescents presentaran en algun moment de la seva vida dificultats emocionals o conductuals significatives com ara: hiperactivitat, dificultats de relació amb els companys o de conducta. Un 12% dels infants i adolescents tenen un funcionament intel·lectual límit i entre un 2 i un 3% discapacitat intel·lectual. En l'adolescència, un 19% d'aquests infants o adolescents tindran dificultats emocionals o conductuals significatives.
Si només ens referim a les persones amb discapacitat intel·lectual, un 15% manifestarà trastorns de conducta, un 20% malaltia mental i un 7% tindrà, alhora, trastorns de conducta i malaltia mental.
Com abordar els trastorns de conducta
A mesura que la recerca avança, hi ha més evidències sobre el paper dels professionals de suport en l'origen i formació (la gènesi) dels trastorns de conducta. De les seves creences i actituds en depèn, en la majoria dels casos, provocar i mantenir o reduir i evitar la presència de conductes desafiadores, ja sigui en l'etapa escolar o adulta. El congrés vol provocar una reflexió al voltant de la qualitat dels suports que els professionals ofereixen a les persones que les presenten.
En l'etapa escolar, els professionals observen una creixent preocupació i, al mateix temps, un coneixement progressivament més sòlid per promoure la inclusió i l'èxit acadèmic, social i conductual de tots els alumnes, incloent-hi els que presenten necessitats de suport significatives. Els professionals han començat a treballar amb el model de Suport Conductual Positiu, que s'aplica en entorns escolars i comunitaris als Estats Unts i al Regne Unit amb resultats d'èxit, i està esdevenint una de les millors estratègies per abordar la millora acadèmica, social i conductual de tots els alumnes, provocant canvis duradors i sostenibles en el temps. Aquest és un dels models que es tractarà a fons al Congrés, amb un dels seus principals ponents, el Dr. George Sugai.
Ponents de reconegut prestigi
Entre els ponents, el certamen comptarà amb els principals referents en alteracions de conducta com són el nord-americà George Sugai, que ja va ser a la segona edició del Congrés dedicat a la infància i l'adolescència. També amb Kathy Lowe, doctora en psicologia per la Universitat de Gales, i Richard Hastings, de la Universitat de Warwick del Regne Unit, especialistes en estratègies d'abordatge basades en el suport conductual positiu, sobretot en els sistemes d'avaluació qualitativa dels suports que proporcionen els cuidadors professionals, o de l'entorn familiar, a les persones amb discapacitat i alteracions de conducta.
Dades rellevants
Segons l'Organització Mundial de la Salut (OMS), un 7% del total d'infants i adolescents presentaran en algun moment de la seva vida dificultats emocionals o conductuals significatives com ara: hiperactivitat, dificultats de relació amb els companys o de conducta. Un 12% dels infants i adolescents tenen un funcionament intel·lectual límit i entre un 2 i un 3% discapacitat intel·lectual. En l'adolescència, un 19% d'aquests infants o adolescents tindran dificultats emocionals o conductuals significatives.
Si només ens referim a les persones amb discapacitat intel·lectual, un 15% manifestarà trastorns de conducta, un 20% malaltia mental i un 7% tindrà, alhora, trastorns de conducta i malaltia mental.
Com abordar els trastorns de conducta
A mesura que la recerca avança, hi ha més evidències sobre el paper dels professionals de suport en l'origen i formació (la gènesi) dels trastorns de conducta. De les seves creences i actituds en depèn, en la majoria dels casos, provocar i mantenir o reduir i evitar la presència de conductes desafiadores, ja sigui en l'etapa escolar o adulta. El congrés vol provocar una reflexió al voltant de la qualitat dels suports que els professionals ofereixen a les persones que les presenten.
En l'etapa escolar, els professionals observen una creixent preocupació i, al mateix temps, un coneixement progressivament més sòlid per promoure la inclusió i l'èxit acadèmic, social i conductual de tots els alumnes, incloent-hi els que presenten necessitats de suport significatives. Els professionals han començat a treballar amb el model de Suport Conductual Positiu, que s'aplica en entorns escolars i comunitaris als Estats Unts i al Regne Unit amb resultats d'èxit, i està esdevenint una de les millors estratègies per abordar la millora acadèmica, social i conductual de tots els alumnes, provocant canvis duradors i sostenibles en el temps. Aquest és un dels models que es tractarà a fons al Congrés, amb un dels seus principals ponents, el Dr. George Sugai.
Ponents de reconegut prestigi
Entre els ponents, el certamen comptarà amb els principals referents en alteracions de conducta com són el nord-americà George Sugai, que ja va ser a la segona edició del Congrés dedicat a la infància i l'adolescència. També amb Kathy Lowe, doctora en psicologia per la Universitat de Gales, i Richard Hastings, de la Universitat de Warwick del Regne Unit, especialistes en estratègies d'abordatge basades en el suport conductual positiu, sobretot en els sistemes d'avaluació qualitativa dels suports que proporcionen els cuidadors professionals, o de l'entorn familiar, a les persones amb discapacitat i alteracions de conducta.