Mig centenar d'alumnes de Màsters i Postgraus de la FUB es graduen

Publicat el 03 de juliol de 2011 a les 09:42

Els alumnes de Màsters i Postgraus graduats. Foto: FUB

Una cinquantena d'alumnes de postgraus i màsters de l'Escola de Formació Contínua de la Fundació Universitària del Bages (FUB) han assistit aquest dijous al primer acte de postgraduació organitzat per la institució universitària manresana. Un acte amb voluntat de reconèixer l'esforç que fan aquests alumnes.

Durant el curs 2010-2011, 148 persones s'han format a la FUB en el màster d'emergències extrahospitalàries i en sis postgraus d'anestesiologia, atenció sociosanitària, fisioteràpia en traumatologia, comptabilitat i finances, gestió de persones a les organitzacions i direcció i gestió d'empreses vitivinícoles.

Durant l'acte, el director general de la FUB, Valentí Martínez, ha posat de relleu la consolidació de l'oferta formativa de l'Escola de Formació Contínua, "a la qual l'acte d'avui dóna visibilitat", ha dit. Segons Martínez, aquesta activitat formativa "és bona per a la institució, però també per les persones que incrementen el seu nivell de competència i de formació". A la llarga, ha dit, això acaba repercutint en la societat, ja que la millora de la formació i la competència d'aquests professionals té efectes directes en diferents àmbits laborals.

La directora de l'Escola de Formació Contínua, Carlota Riera, ha destacat el "treball, esforç i il·lusió" que representen totes les accions formatives que s'impulsen des de la FUB, que demostren, ha dit, l'esperit de servei de la institució. Riera ha agraït especialment als coordinadors, al professorat i als professionals vinculats a l'Escola de Formació Contínua el seu treball per tirar endavant aquest projecte formatiu. Alhora ha agraït la confiança dipositada pels alumnes i ha fet un reconeixement especial a les seves famílies.

La lliçó de comiat, una lliçó de vida
Ramon Bayés (Barcelona, 1930) és Doctor en Filosofia i Lletres per la Universitat de Barcelona (UB) i Catedràtic de Psicologia Bàsica a la Universitat Autònoma de Barcelona ha estat l'encarregat d'oferir l'anomenada lliçó de comiat als postgraduats d'aquesta promoció. Amb el títol "Importància dels temps d'espera en els àmbits sanitari i empresarial", Bayés ha ofert una reflexió profunda a partir de la seva experiència personal que ha constituït una lliçó de vida.

Segons Bayés, l'objectiu de totes les persones és ser feliç. Això, però, ha dit, es veu enterbolit per les situacions en les quals totes les persones es troben en algun moment de la seva vida. És en aquestes situacions, principalment en les que representen algun tipus de dificultat, que "la dimensió temporal adquireix plena rellevància", ha dit. Ha posat com a exemples les persones que estan esperant un diagnòstic mèdic, les que estan pendents d'una resposta per obtenir una feina o els estudiants que esperen la nota d'un examen.

A més, ha reflexionat sobre la subjectivitat del temps. Per Bayés existeixen dos tipus de temps, el que marquen els rellotges i el que es viu subjectivament en funció de cada situació personal. Això, ha dit, és molt important en l'àmbit sanitari, ja que el professional no viu el pas del temps de la mateixa manera que el viu un pacient o els seus familiars angoixats pel resultat d'una prova o d'un diagnòstic.

Segons ha explicat, l'espera sempre comporta una amenaça que la informació que s'està esperant no arribi mai i una falta de control de la situació, que generen molt patiment. Per això, ha dit, és molt important que tant en l'àmbit sanitari com en el laboral, es tingui això en compte, per reduir l'angoixa que aquest temps d'espera té en els pacients o en els treballadors d'una empresa.

En el cas de la sanitat ha presentat dades d'estudis que demostren que una millora del temps de dedicació dels professionals de la salut en l'atenció als familiars de pacients terminals té uns efectes molt positius, que redueixen l'impacte emocional i els nivells d'ansietat i depressió. En aquest sentit ha criticat que tot i conèixer aquests bons resultats, això no s'estigui aplicant.

L'objectiu és ser feliç
En la seva lliçó, Bayés ha afirmat que "el temps desapareix quan som feliços". Per això, ha explicat, és tan important fer una feina que ens agradi i no tenir por a canviar-la si no s'hi està bé. Aquest Filòsof i Psicòleg entén que el principal és viure el present i assumir que la vida és plena de canvis. Per ser feliç, ha dit "hem de desitjar no el que ens falta, sinó el que no ens falta; en desitjar el que fem i tenim;, en aprendre a disfrutar del que depèn de nosaltres, aquí i ara".

Ha acabat la seva intervenció intentant definir les persones partint de la base que van canviant en funció de múltiples factors. Per això, entén que "una persona no és ni un cervell, ni un motor, ni una carretera, ni els companys de viatge ni el bagatge, sinó que una persona és la seva biografia". "La persona es va fent en cada moment. La persona és el viatge", ha conclòs.

Després de la lliçó i del lliurament dels diplomes als postgraduats, l'acte s'ha tancat amb un breu concert a càrrec d'alumnes del Conservatori de Música de Manresa, que han inclòs en el seu repertori el "Gaudeamus igitur".