La Direcció d'Innovació docent i Recerca del campus Manresa de la UVic-UCC ha creat un qüestionari per avaluar la percepció de l'experiència estètica del públic davant d'un espectacle escènic.
El qüestionari, que ja s'ha posat a prova a la darrera edició de la Fira Mediterrània i a la Mostra de Cinema Religiós de Manresa vol servir com a eina per als creadors, que a partir dels resultats poden comprovar si han aconseguit provocar l'efecte que pretenien en el públic. La primera prova pilot ja ha donat alguns resultats significatius. L'objectiu dels investigadors és validar el qüestionari perquè es pugui utilitzar de forma científica.
La primera prova pilot del qüestionari s'ha dut a terme en tres espectacles de la Fira Mediterrània. Becaris d'UManresa van entrevistar una mostra del públic que va assistir-hi i els va fer 10 preguntes concretes que havien de valorar del 0 al 10. Se'ls demanava sobre el fil conductor, el missatge, el temps de realització, l'impacte i la sorpresa generades pel muntatge escènic o els estímuls i emocions que provocava, entre d'altres.
Segons Xavier Gironès, director de Recerca i Innovació Docent, "el qüestionari no serveix per concloure si l'espectacle analitzat és millor o pitjor. Nosaltres volem saber, més enllà dels aplaudiments, els motius pels quals l'obra ha agradat tenint en compte els criteris estètics i la percepció que té el cervell d'una experiència estètica". L'enquesta recull dades sobre les diferents percepcions segons l'hemisferi dret o esquerre del cervell. Això permet determinar, en el cas d'un espectacle, aquelles més lligades a la lògica o l'estructura o les que ho estan a la part més creativa o artística. Al final de l'enquesta, diu Gironès, "podem arribar a saber que un espectacle de molt èxit pot ser molt creatiu i original, però que al mateix temps està poc estructurat". Això, afegeix, pot servir de guia al creador de l'espectacle, en el cas que vulgui millorar aquells aspectes que no es corresponguin a la reacció que pretenia provocar.
Les dades que s'han extret d'una de les primeres enquestes realitzades donen com a resultat diferències de percepció entre homes i dones i constaten que hi ha espectacles les percepcions dels quals es polaritzen en un o altre dels dos hemisferis.
En aquests moments, el qüestionari encara s'ha de validar científicament. Això requereix la publicació en una revista científica a partir dels resultats que es vagin obtenint de les diferents proves pilot a les quals se sotmeti. A més d'eina per als creadors, ha de servir també per obtenir informació sobre el públic que assisteix a un espectacle.
El qüestionari, que ja s'ha posat a prova a la darrera edició de la Fira Mediterrània i a la Mostra de Cinema Religiós de Manresa vol servir com a eina per als creadors, que a partir dels resultats poden comprovar si han aconseguit provocar l'efecte que pretenien en el públic. La primera prova pilot ja ha donat alguns resultats significatius. L'objectiu dels investigadors és validar el qüestionari perquè es pugui utilitzar de forma científica.
La primera prova pilot del qüestionari s'ha dut a terme en tres espectacles de la Fira Mediterrània. Becaris d'UManresa van entrevistar una mostra del públic que va assistir-hi i els va fer 10 preguntes concretes que havien de valorar del 0 al 10. Se'ls demanava sobre el fil conductor, el missatge, el temps de realització, l'impacte i la sorpresa generades pel muntatge escènic o els estímuls i emocions que provocava, entre d'altres.
Segons Xavier Gironès, director de Recerca i Innovació Docent, "el qüestionari no serveix per concloure si l'espectacle analitzat és millor o pitjor. Nosaltres volem saber, més enllà dels aplaudiments, els motius pels quals l'obra ha agradat tenint en compte els criteris estètics i la percepció que té el cervell d'una experiència estètica". L'enquesta recull dades sobre les diferents percepcions segons l'hemisferi dret o esquerre del cervell. Això permet determinar, en el cas d'un espectacle, aquelles més lligades a la lògica o l'estructura o les que ho estan a la part més creativa o artística. Al final de l'enquesta, diu Gironès, "podem arribar a saber que un espectacle de molt èxit pot ser molt creatiu i original, però que al mateix temps està poc estructurat". Això, afegeix, pot servir de guia al creador de l'espectacle, en el cas que vulgui millorar aquells aspectes que no es corresponguin a la reacció que pretenia provocar.
Les dades que s'han extret d'una de les primeres enquestes realitzades donen com a resultat diferències de percepció entre homes i dones i constaten que hi ha espectacles les percepcions dels quals es polaritzen en un o altre dels dos hemisferis.
En aquests moments, el qüestionari encara s'ha de validar científicament. Això requereix la publicació en una revista científica a partir dels resultats que es vagin obtenint de les diferents proves pilot a les quals se sotmeti. A més d'eina per als creadors, ha de servir també per obtenir informació sobre el públic que assisteix a un espectacle.