Llums i ombres de «La Velada del Año 4» d'Ibai: claus d'un esdeveniment per a la història d'internet

Desgranem els protagonistes, els moments més importants i les polèmiques del show viscut al Santiago Bernabéu davant 3,8 milions de persones a Twitch i més de 80.000 de manera presencial

Ibai Llanos i Plex, en dues imatges icòniques durant La Velada del Año 4 al Bernabéu
Ibai Llanos i Plex, en dues imatges icòniques durant La Velada del Año 4 al Bernabéu | We Live You
15 de juliol del 2024
Actualitzat a les 14:50h

"Fa nou anys jo estava fent de comentarista de League of Legends a casa dels meus avis. Quin vertigen". Les paraules d'Ibai Llanos al seu perfil d'X com a clausura de La Velada del Año 4 són el reflex d'un viatge impressionant d'una de les persones més importants de l'entreteniment de la història moderna. Quaranta-vuit hores després de l'esdeveniment més important de la història de la creació de contingut digital, fer una radiografia de tot plegat és obligat per entendre la magnitud d'una fita que ha fet trontollar els fonaments d'internet fins a l'últim racó del planeta.

El Santiago Bernabéu va ser escenari dissabte de la quarta edició de La Velada del Año: més ambiciosa que mai, amb més impacte global, amb nous rècords d'audiència i una producció que fregava la perfecció -tot i els moments polèmics, en les actuacions o en els problemes que va viure certa part del públic- que situen Llanos en una espècie d'Olimp al qual pràcticament ningú pot aspirar. L'streamer basc va reunir la flor i nata a l'estadi madridista, unes 80.000 persones de manera presencial i fins a 3,8 milions de dispositius connectats a través de Twitch. Unes xifres immenses, que ja han fet la volta al món, a més de desenes de moments inoblidables.

Més de set hores de retransmissió a través de l'encara plataforma reina d'streaming, amb artistes a escala internacional (inclosa la vergonyosa participació d'Anuel AA) i un públic heterogeni a desenes de països consoliden Ibai com la figura mediàtica digital més important dels nostres temps, a escala hispana. Amb La Velada del Año, el basc competeix amb monstres del calibre de Mr Beast, el rei absolut de YouTube, i amb els famosos de disciplines més clàssiques, com el futbol, el cinema o la moda. L'esdeveniment, però, mereix una anàlisi pausada. Per la seva importància, per la infinitat de situacions que es van viure i pel llegat que segueix generant la marca de La Velada

Una producció envejable

Malgrat els problemes pertinents d'un esdeveniment d'aquestes característiques, Ibai Llanos i l'equip organitzador de La Velada han aconseguit una qualitat pràcticament excel·lent. Retallant aspectes formals -com la catifa vermella-, van crear ritme, dinamisme i varietat en tots els nivells. És impossible agradar a tothom, ni en els gustos musicals ni en els creadors de contingut convidats a trencar-se la cara a sobre del quadrilàter, però la narrativa general de la retransmissió va ser senzillament espectacular. Coordinació amb el públic -fos de casa o a l'estadi-, naturalitat absoluta a l'hora de mantenir el tipus quan hi havia problemes de producció o havien d'estirar el xiclet en directe a l'espera del pròxim combat o actuació. 

Ibai Llanos i Plex, en dues imatges icòniques durant La Velada del Año 4 al Bernabéu
Ibai Llanos i Plex, en dues imatges icòniques durant La Velada del Año 4 al Bernabéu - We Live You

Segell català, amb Kosmos Holding implicat des de l'arrel, que magnifica una tasca monstruosa com és la il·luminació, organització, preparació del so, gestió de les marques, dels influencers, de les entrades del públic, la premsa, fotògrafs, retransmissió en directe, realització, càmeres i altres auxiliars. 

L'esgotadora rivalitat nacional

Una de les ombres que persegueix aquest esdeveniment és la lluita fratricida d'un sector digital: la comunitat espanyola contra la comunitat llatinoamericana. Ibai i el seu equip, pràcticament des de la segona edició de La Velada, han convidat artistes i creadors de contingut de països com Argentina o Mèxic per crear llaços, ampliar el seu impacte i generar així més públic. Ara ve, com sempre, mai plou a gust de tothom. La majoria dels lluitadors provinents de Llatinoamèrica van perdre els seus combats (excepte les mexicanes Alana i AmaBlitz, i l'argentí La Cobra), provocant un reguitzell de centenars de milers de missatges titllant de tongo qualsevol decisió arbitral o de l'organització.

Onada de crítica i odi cap a la comunitat estatal, notada pels presentadors de l'esdeveniment. Luzu, un dels més veterans de tota l'escena espanyola i que també va combatre a la tercera edició de La Velada, va fer un discurs en positiu, demanant la unió de tota la comunitat castellanoparlant. Unes paraules que van quallar, però com en tot gran moment digital, la batussa va ser present a les xarxes. En canvi, com a apunt curiós, un reguitzell de banderes autonòmiques o d'identitats nacionals van ballar pel Bernabéu: des de la de Galícia, passant per Andalusia, Canaries o Castella i Lleó. 

El soroll a xarxes

Un cap de setmana per a la història, amb les xarxes bullint com feia anys que no passava -i no pas per qüestions polítiques o desgràcies, encara que l'atemptat contra Donald Trump va afegir llenya al foc-. Encara que el protagonisme de La Velada 4 se centra a Twitch, el rebombori generat a TikTok, Instagram i X és històric. Desenes de milions de comentaris, respostes, vídeos, talls, valoracions, crítiques o declaracions de famosos d'altíssim nivell van situar l'esdeveniment en una cúspide de la qual encara es fan ressò els timelines d'infinits usuaris a les xarxes.

Viruzz i Shelao, durant el seu combat de La Velada del Año 4
Viruzz i Shelao, durant el seu combat de La Velada del Año 4 - We Live You Team

És un efecte rebot que només aconsegueixen els més grans, com Ibai. Generen una altíssima quantitat de contingut que acaba sent contingut per a altres creadors i així fer més gran la seva marca. Streamers que l'endemà ja estan comentant els vídeos des del seu canal o influencers fent-se fotografies que després generaran un fort impacte a Instagram pel simple fet d'haver-shi estat, al Bernabéu, encara que no hagin interactuat mai amb Ibai Llanos.

Un Bernabéu ple de vips

Això també diferencia els veritables vips dels que se situaven a la zona més pública dels convidats estrella. Això no converteix en menys importants bona part dels que estaven a peu de gespa (de fet, moltes models o influencers d'aquest sector, com Mar Lucas o Marta Diaz, que aglutinen milions i milions de seguidors, eren al costat del ring), però moltíssimes personalitats icòniques dels racons digitals es van refugiar a les llotges privades del flamant Santiago Bernabéu. El Rubius, Mangel o el català Auronplay, llegendes absolutes de YouTube i del panorama castellanoparlant, van aparèixer a les pantalles, però lluny del focus principal dels fans. Molts d'ells van decidir evitar la catifa vermella, encara que aquesta es va omplir de personalitats d'altíssima importància. També hi era Gerard Piqué, amb la seva parella Clara Chía, que van ser objecte de bromes i molts assenyalaments perquè Bizarrap, en la seva sessió, va fer sonar pels altaveus la cançó que Shakira els dedicava als dos.

Cal entendre que La Velada del Año 4 s'ha convertit en una espècie de festa de Vanity Fair dels Oscars: tots els influencers o personalitats d'internet volen treure el cap. Gràcies a la desena de grans marques que patrocinen l'esdeveniment, la xifra d'assistents d'aquest gènere digital es multiplica. Els convidats per Ibai o l'organització són un número elevat, però els que arriben per contracte publicitari encara augmenten més la xifra final. Tot plegat repercuteix a escala digital: més impressions, més stories, més fotografies, més vídeos, més reaccions, més seguidors pendents. Així, els 3,8 milions d'espectadors de rècord suposen una xifra relativament baixa si ho comparem amb el còmput global de persones que són impactes per La Velada.

Tot plegat va coincidir amb la final de l'Eurocopa de la selecció espanyola, fent que desenes d'influencers haguessin de saltar del Santiago Bernabéu a un avió per aterrar a Berlín. Un esforç aplaudit de manera absolutament irònica pels seus seguidors, que encara es feien creus que algú pogués queixar-se de fer aquest trajecte en un cap de setmana. 

Plex i Guanyar

Protagonistes n'hi va haver molts, però hi ha dues persones que van endur-se el cor del públic de l'esdeveniment a casa seva. El gallec Guanyar, una de les revelacions de l'streaming en els darrers anys i una veritable bèstia comunicativa, formava part d'un dels plats forts de La Velada. S'enfrontava a l'argentí La Cobra, tots dos superant els 100 quilograms, i amb una immensa preparació. El gallec havia superat totes les expectatives, jugava a casa i tenia les de guanyar. El destí, però, va fer-li una mala passada: se li va dislocar l'espatlla en un cop, ja que havia perdut més de trenta quilos pel combat i un mal gest el va trair.

Després d'intentar-ho un parell de vegades, la responsable mèdica de l'esdeveniment va prohibir-li seguir per evitar mals majors. El plor va ser general, però les seves llàgrimes van trencar les ànimes del públic, els influencers i els organitzadors. Guanyar és un creador de contingut únic, adorat pel seu públic i els seus companys, un animal de la naturalitat, les bones formes i el carisma. El seu discurs final, demanant perdó, segueix esquinçant els cors de moltíssima gent a les xarxes.

@ibaillanos

Eres muy grande, Guanyar

♬ sonido original - Ibai

I en la mateixa sintonia se situa Plex, adorat pel públic adolescent i els més menuts de casa, per la seva capacitat comunicativa i els seus dots carismàtics que l'han convertit en un autèntic número u de YouTube. El seu combat contra el mexicà El Mariana era el main event de la nit. Entre tots dos sumen pràcticament més seguidors que la meitat dels participants junts. Sense cap mena de pal·liatiu, era una espècie de lluita entre comunitats, maneres de fer i estils de seguidors. Entre tots dos, però, va existir sempre una cordialitat tensa pel show. El combat, descafeïnat, va desil·lusionar molts espectadors que esperaven tancar la nit amb condicions -no esperaven que apareixeria el monstre d'Anuel-, però van aconseguir allargar-lo amb una dubtosa ronda extra. Un cop va guanyar Plex, el més notori va ser el seu discurs final. El de Castella i Lleó, que havia fet una entrada triomfal pujat a lloms d'un cavall de fusta i a ritme de Gladiator, va sorprendre tothom amb unes sentides paraules que el van tornar a catapultar a l'Olimp.

@m.oculta ❤️. #soyplex#plex#velada#4#fypageシ♬ Royalty Full Song Speed Up - Tamioka_Giyu

Will Smith i el blanquejament

Una de les majors sorpreses de la nit va ser Will Smith. Hores abans, Ibai Llanos ja havia explicat que l'actor i cantant formaria part de la graella de La Velada, al més pur estil El Hormiguero, però ningú tenia clar exactament que faria. Finalment es va posar a cantar -fins i tot acompanyat del seu fill Jaden- en un espectacle que només tenia un concepte: el blanquejament d'imatge. Encara que molts creadors de contingut van aprofitar la seva presència per generar contingut, com el cas del català Nil Ojeda i la seva marca Milfshakes, Smith manté una campanya per superar el daltabaix mediàtic viscut després d'aquell lamentable episodi als Oscars, on va agredir d'una bofetada l'humorista Chris Rock davant centenars de milions de persones.

Anuel, impresentable

Tot anava relativament bé. Pràcticament molt bé, a excepcions d'un moment on la publicitat de Coca-Cola va ser més important que un sector immens de la graderia pogués veure Young Miko en directe. I també que cert públic es va queixar de la visibilitat reduïda de certs sectors del Bernabéu o de la col·locació de certa logística, com altaveus, que els tapaven la visió després d'haver pagat entre 80 o 100 euros per anar-hi. En aquestes circumstàncies, tot semblava anar pel camí correcte. Plex tancava els combats, Ibai podia respirar tranquil. "Ara només em queda gaudir", deia en directe. Doncs no.

@darkjorgito No se cual ha sido mejor si el de Nicky Jam o el de Anuel #velada4#veladadelaño4#anuelvelada#ibai#twitch♬ sonido original - Jorgito⛓

El famós reggaetoner Anuel AA arribava tard, va aparèixer a destemps, va cantar dues cançons després de rebre una xiulada monumental (durant molta estona abans de sortir i durant la seva actuació), va sortir cames ajudeu-me de l'estadi (van intentar agredir-lo i van llançar-li objectes) després de protagonitzar una actuació lamentable, amb el so trencat i sense cap mena de gràcia. L'endemà denunciava per streaming que tot era culpa de l'Ibai i el seu equip, mentre l'insultava. Que l'havien volgut boicotejar, afirmava. És clar, no hi ha res com voler boicotejar el darrer artista del teu esdeveniment de xifres rècord, el més internacional, davant milions de persones. 

@skullive Salida de Anuel AA tras si breve paso por la velada del año. Ibai, ¿donde esta Nicky Jam? #laveladadelaño#lavelada#ibai#anuelaa#lvda4#lentejas#realhastalamuerte♬ sonido original - Skullive

La Velada del Año 4 és la culminació d'un projecte, d'una persona i d'una idea. És la certesa del concepte comunitari de les xarxes socials i de l'expansió, completament consolidada, de tot un sector immens que mobilita milions de persones pràcticament sense despentinar-se i davant la mirada atònita, encara, d'una generació adulta que encara no entén ni que està mirant. Fa molt de temps que tota aquesta gent va deixar de menjar ganxets per acabar menjant-se el pastís de tota una esfera mediàtica que es creïa propietària de la pastisseria. Deixin passar, que encara es faran mal.