A Taylor Swift no cal ni presentar-la. Menys encara després del concert que va protagonitzar aquest dimecres a la nit al Santiago Bernabéu de Madrid, amb més de 65.000 persones esclatant d'alegria durant més de tres hores en un esdeveniment inoblidable per a tots els seus assistents. Ara bé, encara que sembli mentida, moltíssimes persones encara no situen de manera correcta el fenomen de les swifties. No entenen l'impacte mediàtic de la cantant de 34 anys dels Estats Units ni com aquest prodigi musical és capaç de modificar les economies dels països només anunciant concerts, estrenant àlbums o presentant-se en qualsevol indret del planeta.
Bona part del seu èxit és el públic que l'ha acompanyat durant gairebé dues dècades. Des d'una època en què les xarxes socials eren quatre pals i una pedra, arribant a la situació actual, on TikTok, Reddit, Instagram o X són escenaris amb (literalment) desenes de milions de seguidors de Swift, explicar les claus del seu fandom és complex. No perquè siguin rebuscats, sinó perquè són molt particulars. Entendre el fenomen requereix comprendre el recorregut musical i personal de Taylor Swift. Però centrem-nos en els elements que sorprenen més els que són aliens a l'univers swiftie.
No és d'estranyar que centenars de famosos i personalitats de qualsevol àmbit, que tots plegats consideraríem referents en les seves modalitats, es converteixen en mers mortals amb la sola presència de Swift. Van als seus concerts i es transformen en un fanàtic més, com les desenes de milers de persones que omplen els estadis d'arreu del món en aquest The Eras Tour que es va iniciar el març de 2023.
Per què és tan important The Eras Tour per a les swifties?
Taylor Swift va publicar àlbums d'estudi els anys 2019, 2020 i 2021, però evidentment una pandèmia mundial va obligar-la a tancar-se a casa. Això significava cap concert amb tota una llista immensa de noves cançons. Un cop el món sencer va superar la Covid-19, la nord-americana ho tenia clar: es volia retrobar amb la seva gent amb un concert sense precedents. I això ho està fent des de fa més d'un any: 45 cançons en 10 actes, més de tres hores i mitja de concert, un desplegament immens sobre l'escenari entre coreografies, interpretacions en directe, vestits especials i un repàs, en paraules seves, "de les seves eres musicals durant la seva carrera".
Lo hemos conseguido, Madrid. @taylorswift13 lo está flipando #MadridTStheErasTourpic.twitter.com/txvs9vTaA0
— Alex play África by Toto🪂🏳️🌈 (@AlexBellamyLeto) May 29, 2024
NI DE COÑA #TaylorSwiftErasTourEspaña#MadridTSTheErasTourpic.twitter.com/2cyWxmnbNM
— Ana (@Anasantome17) May 29, 2024
Es van vendre entrades com mai. Sold outs permanents a tot arreu en qüestió de pocs minuts, quan encara ni els concerts s'havien celebrat. El suport a Swift per part de les seves fans es va anar demostrant de manera exponencial, gràcies a TikTok. Els primers concerts arreplegaven tanta gent que els estadis desbordaven i milers de persones, sense entrada, es congregaven als afores i cantaven tot el repertori. Durant hores. La llegenda i l'aura que desprenia la gira, la cantant i la seva figura -que no concedeix entrevistes a ningú, encara que es mulla sempre sobre molts temes- ho han engrandit encara més tot. Cada dia que passa suma fans.
Intercanvis de polseres
Ho haureu vist a TikTok, a X, a Instagram o als braços d'infants, adolescents o joves que coneixeu. Les famoses polseres dels concerts de Taylor Swift. Unes quantes a cada braç, que semblen canelleres. Però hi ha massa gent que encara es pregunta, d'on surten? És molt fàcil. Tot plegat radica d'una cançó de la cantant -veieu, la música és cabdal- del disc Midnights. El tema You are on your own, kid és una oda a l'amistat i convida, de manera explícita, a representar-la en aquesta mena de polseres o braçalets.
algunas de mis pulseras favoritas que he hecho para el #MadridTSTheErasTour 🫶🏻 pic.twitter.com/JguNWhpBcz
— Lu🌷 (@luucia28_) May 28, 2024
Diverses joves fans als EUA van començar a fer-ho a la vida real i van començar a agrupar-se, primer entre amigues i després agrupant comunitats digitals. Gràcies als fandoms i a les xarxes, el fenomen ara és global. Fins i tot actors, cantants, celebritats i famosos duen aquestes polseres als concerts i se les intercanvien amb la gent. Totes estan fetes de manera casolana, fet que encara les fa més especials i crea vincles entre les persones que se les intercanvien.
Vestits i outfits, també a TikTok o Instagram
Una altra de les onades més contundents del The Eras Tour i el fenomen fan que rodeja Taylor Swift és la vestimenta. La cantant de 34 anys mostra un repertori espectacular durant els seus concerts i ha despertat una moda a les xarxes, on les seves seguidores s'inspiren per fer outfits amb les seves cançons, els seus videoclips i els seus looks. Una espècie de similitud es va viure amb Barbie, quan milions de joves, noies i dones es presentaven a les sales de cinema vestides de rosa.
@emmageikie_ subí esto a mi otra red social porque vendía las prendas en vinted pero os lo dejo por aqui por si os sirve de inspo! ❤️🩹
♬ sonido original - Emma Geikie
@mei.segura Outfit para ir al Eras Tour de Madrid de última hora! #erastourmadrid#erastour♬ original sound - r & m <3 ⸆⸉
La seva història, adorada pels fans
L'eix que uneix la gran majoria dels seus fanàtics arreu del món és la comunió que els aboca ser seguidors de la història de Swift. Sembla una interpretació molt messiànica, però no ho és. El camí a la fama de la Taylor -per què, no ho negarem, els seus fans ja la tutegen com si fos de la família- s'escriu a través de la música. Les seves lletres són cartes obertes de la seva vida i, a base de la seva pròpia feina, trenca les cadenes que la van oprimir a nivell personal i connecta, cada vegada més, amb tot el seu públic.
Swift és milmilionària, segons els càlculs -conservadors!- de Bloomberg. Són pocs els i les artistes que poden dir-ho. La clau del seu èxit ha estat el The Eras Tour, un dels més lucratius de la història, i el nou enregistrament dels seus temes antics, que va sentir que el famós productor Scooter Braun havia robat. És habitual en el món de la música: els i les cantants no acostumen a ser propietàries dels seus temes. L'estatunidenca també ha canviat això. El 2019, la companyia propietària de les seves cançons, Big Machine Label Group, va vendre’s els drets a la discogràfica de Braun, que porta cantants com Justin Bieber, Ariana Grande o Kanye West. A Swift no li va agradar la decisió perquè en el passat havia tingut problemes amb l’entorn del productor, a qui acusa d’haver participat en un “assetjament incessant i manipulador” contra ella.
La solució? Va tornar a gravar els temes, però fent petites modificacions per no tenir problemes legals. Perquè els i les swifties -nom amb què s'identifica la seva legió de fans- reconeguessin les noves cançons, afegiria al títol Taylor’s version. I amb això ja va estar. Ràpidament, les reproduccions es van disparar i les cançons antigues van quedar molt per darrere. Fa uns mesos, l'artista s'adjudicava una altra victòria: ha guanyat el seu quart Grammy per disc de l'any, la categoria més important dels guardons. Una xifra que no és fútil perquè la posiciona per davant de tòtems a la indústria com Frank Sinatra o Stevie Wonder, que en van aconseguir tres en tota la seva carrera.