La generació que va viure Habbo: vint anys d'una xarxa social irrepetible (i problemàtica)

Un metavers únic que va ser tan exitós que centenars de milers de joves i adolescents jugaven arreu de l'Estat, però amagava problemes i cares ocultes com el "sexting", la compra compulsiva de crèdits i ciberdelinqüència

Imatge de la plataforma d'entrada a Habbo, durant la primera dècada
Imatge de la plataforma d'entrada a Habbo, durant la primera dècada | Nació
28 de maig del 2024

Milers de pares, mares, professors, educadors, experts, i fins i tot el teu tiet que no sap ni fer una fotografia vertical amb el mòbil, exclamen des de fa temps: "la tecnologia està col·lapsant els joves i els nens". Hem normalitzat una societat digital on menors que estudien encara Primària tenen més camí recorregut entre posts d'Instagram que entre problemes matemàtics a l'aula. És encara més pronunciada la situació en el món dels videojocs. No, no per la seva violència (un fet que sempre surt a la palestra, però ja està més que demostrat que no és diferencial) sinó una de les addiccions més salvatges de la història del gaming: les caixes sorpreses, la compra de sobres, els casinos camuflats en simuladors esportius o les recompenses pagades en microtransaccions.

On volem arribar? Tota aquesta situació no va aparèixer com un bolet. Ja hi era. D'una manera més lleugera, més arcaica, donada la tecnologia d'abans. I certa generació veu amb molts mals ulls el que passa avui dia, precisament, pel que van viure ells. Parlem de la generació Habbo.

Un dels primers metaversos funcionals i d'èxit d'internet, és una comunitat digital que ha passat per totes les fases possibles d'un videojoc, d'un fòrum i d'un xat. Creada l'any 2000 per l'empresa Sulake (d'orígen finlandés), la seva sucursal espanyola obre les portes el 2003 i obre un univers gratuït sense precedents per a milions de persones. Joves, adolescents i nens es capbussaven en un escenari completament nou. Podien "tenir" la seva pròpia habitació, els seus objectes, comprar i vendre per treure'n profit, a més de parlar amb amics i una immensitat de desconeguts. El fenomen va esclatar a totes les escoles i instituts. Pocs n'hi havia que no s'haguessin registrat, l'haguessin provat o en juguessin pràcticament cada dia. 

"Teníem el Messenger, però Habbo et permetia conèixer gent desconeguda a través d'un lloc completament nou. Era molt atractiu", explica la Paula, de 28 anys. "Sempre jugàvem després de l'institut, és que era un vici espectacular", reitera. En un univers on es barrejaven tota mena d'estils, gustos i preferències, el Habbo Hotel permetia desenvolupar subgrups completament aïllats dels altres.

Així es veia el Habbo Hotel durant la primera dècada
Així es veia el Habbo Hotel durant la primera dècada

Els que es dedicaven a conèixer gent i prou, els que volien col·leccionar els anomenats furnis (els objectes del joc), els jugadors de rol, els que participaven en tots els esdeveniments públics de l'organització o els que feien "negoci" a través dels objectes del joc. Imperis, "famílies mafioses", corporacions, clubs... Una espècie de galàxia, amb sistemes planetaris connectats però gairebé independents entre si. En part, aquesta va ser la màgia d'aquest univers. "Jo només hi entrava perquè jugava amb un amic meu, però vaig acabar coneixent moltíssima gent amb la qual alguns els tinc encara a l'Instagram", explica en Pau, de 29 anys.

Encara que Habbo segueixi funcionant ara com ara -amb molts canvis, adaptats a la situació tecnològica actual i fins i tot amb aplicació per a mòbils- el seu èxit radica en la primera dècada. Un cop tot va saltar pels aires a partir de 2012, mai va tornar a recuperar el seu èxit i encara menys amb l'aparició de les xarxes socials de masses (encara que va conviure amb Facebook, MySpace, Tumblr, Tuenti i Reddit) com Instagram o X, a més dels nous videojocs que van acabar de fer el salt. Una sèrie de canvis en la seva oferta, l'augment de preus de les seves quotes i les modificacions visuals van desfer el que molts consideraven un espai màgic, d'entreteniment sense límit i pràcticament anàrquic. Les restriccions van arribar, però, pels escàndols que s'amagaven sota la catifa.

En el seu moment va ser tant el furor que diverses marques, famosos i celebritiesvan passar per l'hotel. També a Espanya: des d'Andy Lucas, Edurne, el grup de rap Violadores del Verso o fins i tot David Guetta van xatejar amb els usuaris en esdeveniments immensos. Antena 3, Grefusa, Pepsi, Cocacola, Fanta... també col·laboraven amb Habbo, creant objectes o promocions que, avui dia, es consideren llegendàries. Eren altres temps.

L'antiga famosa cartera de crèdits de Habbo
L'antiga famosa cartera de crèdits de Habbo

Assetjament, sexe i compres compulsives

L'estiu de 2012 tot salta pels aires. Una investigació del mitjà Channel 4 del Regne Unit va demostrar la inseguretat que presentava l'hotel davant els atacs de pedòfils, assetjadors sexuals, delinqüents financers i altres persones que aconseguien dades bancàries dels usuaris o, simplement, robar els seus comptes. Es va produir l'anomenat muteig global: es van desactivar tots els xats a totes les sales i personatges del joc (els anomenats kekos) arreu del planeta. En aquesta investigació periodística es va revelar com era de senzill "mantenir converses sexuals" o "de to molt elevat", fins i tot fent sexting

Tot plegat va suposar una revolució a Sulake, amb estrictes mesures de seguretat i la recuperació del més que conegut filtre bobba. Quan escrivies alguna de les paraules prohibides o sancionades, per a les altres persones a la sala apareixia la paraula bobba i l'usuari rebia advertències. Si ho feia de manera reiterada, se'l sancionava amb un silenci permanent de diverses hores o dies, i si insistia, era expulsat de manera fulminant.

El problema dels escàndols sexuals no era l'únic que va predominar entre els usuaris. Molts d'ells, la immensa majoria, eren menors d'edat, que no disposaven de diners per poder aconseguir els productes i objectes que oferia Habbo Hotel. Com es podien aconseguir? Enviant SMS i pagant certes quotes per rebre les monedes pertinents al joc. "Un amic meu va arribar a robar-li el mòbil a la seva professora de l'ESO per enviar els SMS. Estava molt viciat", ens ha explicat un jove de 29 anys que ha volgut mantenir l'anonimat. 

Un futur similar al de Habbo

Amb el pas dels anys, Habbo ha establert restriccions per aconseguir aquests diners. Fins i tot ha posat límits a l'hora de comprar, és a dir, no ho pots fer de manera il·limitada. Però abans de lesloot boxes, els crèdits de Habbo eren una màquina de fer diners a costa dels menors d'edat. A la seva web, resa una advertència: "DEMANA PERMÍS SEMPRE ABANS DE FER LA COMPRA, sempre has de tenir autorització de la persona que pagarà la compra i dels teus pares o tutors si ets menor d'edat. Si fas compres sense autorització o si les teves compres són cancel·lades o no pagades el teu compte serà banejat". Ara bé, els serveis del joc estan permesos per a menors a partir de 13 anys.

Així es veu actualment el metavers
Així es veu actualment el metavers

Aquesta situació es pot veure en l'actualitat en un videojoc que arrasa arreu del planeta entre els més joves, sent una versió millorada del Habbo: el Roblox. Tota una generació va coexistir a través de les sales de l'hotel virtual creat per Sulake, establint relacions que encara avui dia perduren. "Un dels meus millors amics és de Barcelona i el vaig conèixer a Habbo. Vam parlar tant, ens ho vam passar tan bé i vam viure tantes coses que seguim sent íntims. Ens hem vist fora d'internet i hem quedat diverses vegades", explica l'Àngel, madrileny. Els universos virtuals muten i es tornen cada vegada més complexos, establint reptes per als pares i mares d'adolescents que es veuen capbussats en un ecosistema amb cada vegada més addiccions.

Arxivat a