Un grup d'estudiants del Baix Llobregat Sud reclama un transport públic eficient que connecti la UAB amb Castelldefels, Viladecans i Gavà. Actualment, l'opció del tren té una durada de més d'una hora i mitja amb la necessitat de fer transbord i la incertesa constant dels retards de Renfe. En canvi, el projecte que proposen seria una nova línia de bus que faci tres parades estratègiques i amb una durada equivalent al vehicle privat, que és de 45 minuts.
El projecte va néixer l'11 de novembre i el van impulsar Mario Murillo i David Sevilla, que viuen a Gavà. Tot va sorgir perquè tardaven molt a arribar a classe. Ara ja són quatre les persones que ho porten. S'hi han sumat una noia de Viladecans, Mireia Alburger, i una altra de Castelldefels, Emma Navarrete. Tots ells fan segon i tercer de carrera, i ja acumulen molts dies de logística complexa per arribar a la universitat. Des de la seva creació estan recollint firmes per aconseguir fer pressió a les institucions i possibilitar el canvi. Així doncs, la primera setmana van arribar a les 1.000 firmes i actualment en porten comptabilitzades més de 1.500, una xifra que esperen que continuï creixent.
En David, l'impulsor de la idea, es desperta cada dia a les 6 del matí per poder arribar a temps a classe. Com ell, són 500 estudiants aproximadament del Baix Llobregat Sud que han de fer fins a quatre hores de viatge en total, fet que provoca que hi hagi dies que no vagi a l'Autònoma per només una hora i mitja de classe. La nova línia augmentaria la presencialitat. Alhora, explica que "molts estudiants descarten la UAB com a universitat per estudiar perquè el trajecte d'anada i tornada és massa llarg". D'aquesta manera, hi hauria establertes tres parades estratègiques connectades amb FGC, Renfe, altres línies de bus i servei de bicicleta.
Des del grup impulsor de la proposta només demanen una solució "lícita i gens esbojarrada". Una necessitat bàsica que hauria d'estar ben coberta. El jove de Gavà relata la crua realitat: "Són quatre hores que perdem de temps d'oci i d'estudiar perquè ens veiem obligats a fer-ho al tren en males condicions". Alhora, no hi ha més alternatives i tant sí com no han d'entrar a Barcelona per arribar a la UAB. Per si no fos suficient, la incertesa de la puntualitat de la Renfe acaba de desesperar-los. En aquest sentit, denuncia que el tracte "no és just i igualitari", ja que ell a vegades no ha pogut justificar el retard quan tenia un examen. A més, reclamen que l'oferta s'inclogui en la targeta de TMB (Transports Metropolitans de Barcelona).
La proposta havia d'arribar a les administracions i així ho van fer. Primer van contactar amb els ajuntaments implicats. Així doncs, la regidora de joventut de Gavà, Laura Soler, va parlar amb ells ràpidament per ajudar-los en tot el procés. Posteriorment, es va dur a terme una reunió entre l'Ajuntament i l'Àrea Metropolitana del Transport (AMB). Per altra banda, el 28 de novembre passat, els comuns van presentar una moció al ple del Parlament per demanar la línia de bus directa que connecti Viladecans, Gavà i Castelldefels amb la UAB. Una proposta com la que també ha portat aquest 19 de desembre ERC al Parlament. Totes dues s'han validat, però en la primera d'elles el PSC va votar-hi a favor i, en canvi, en aquesta segona moció els socialistes s'han abstingut.
Fa més d'un mes que van iniciar aquest viatge reivindicatiu dos joves de Gavà, que ara agrupa centenars de veus que lluiten per un mateix objectiu. Com tot projecte de transport públic serà lent, però ells són optimistes: "Si fem el soroll necessari, al final es tirarà endavant". Una proposta que va més enllà d'oferir un millor servei. Un dels objectius és promoure un accés equitatiu al transport públic. També reduir la petjada de carboni amb les emissions de particular per passar cap a una opció més sostenible. Indirectament, aquest projecte beneficiaria la mateixa UAB, ja que un trajecte còmode i eficient incentivaria la demanda d'estudiants universitaris de Gavà, Castelldefels i Viladecans. Ara bé, per sobre de tot, milloraria la qualitat de vida i el rendiment acadèmic dels estudiants del Baix Llobregat Sud, que patirien menys per anar a classe.