ARA A PORTADA
-
-
L'Audiència Nacional obre una peça separada secreta amb els pagaments en metàl·lic del PSOE Redacció
-
Illa situa el 2026 com l'any de l'amnistia i el finançament singular Lluís Girona Boffi | Bernat Surroca Albet
-
Illa defensa la gestió de la pesta porcina i avisa l'oposició: «No ho acabarem en una setmana» Lluís Girona Boffi
-
Aena descarta la gestió catalana del Prat però s'obre a «ampliar l'espai de coordinació» amb el Govern Redacció
Els balls de diables del Camp de Tarragona i del gran Penedès han realitzat representacions amb versos des del segle XVI. Es tracta de lluites entre el bé, normalment l'arcàngel Sant Miquel, contra el mal, Llucifer, la Diablessa, els pecats capitals i la cohort de diables. Amb tota certesa, a partir de la Guerra del Francès, el ball de diables havia convertit aquesta batalla en unes escenes salpebrades de crítiques contra l'exèrcit gavatx i alguns generals sanguinaris. Aquesta literatura satírica tenia uns clars antecedents si més no en la centúria anterior, quan poetes com el tortosí Francesc Vicenç Garcia "Rector de Vallfogona" o el canonge tarragoní Josep Blanch conrearen el gènere.
Al llarg del XIX, localitats com l'Arboç, Sant Quintí de Mediona, Sitges, El Vendrell, Vilafranca del Penedès o Vilanova i la Geltrú tradicionalitzaren els versots irònics. En d'altres poblacions amb major control administratiu, com Tarragona, capital de província, els diables i també la resta de balls parlats veieren com eren reprimits.
Més de cent anys després, la història es repeteix. Les declaracions institucionals de les celebracions de l'Arboç i Sitges com a "festes patrimonials d'interès nacional" no han servit per aturar les denúncies interposades. Si aquests processos prosperen, als professionals de la jurisprudència se'ls obren nous camins no sols en les festes populars, versots, parlaments, sermons i testaments de Carnaval, llibrets de falla, o els mateixos ninots fallers. A la seva disposició també tindran els nombrosos partits de futbol en què els aficionats, de la grada, els gols i la llotja -sí també aquests- insulten jugadors, entrenadors, àrbitres, afició, ciutat i nació contrària. La festa com l'esport és un ecosistema que es regeix per uns codis que cada comunitat ha socialitzat. Se'ls gira feina.
Filòleg i gestor cultural, ha treballat a Cultura de l'Ajuntament de Tarragona (1985-2009) i a la gerència de la Fundació Fira Mediterrània de Manresa (2009-2014). Ha dirigit artísticament aquesta fira, el Festival Internacional de Música Popular Tradicional de Vilanova i la Geltrú, i les Festes Decennals de la Candela 2011 a Valls. Docent en postgraus de cultura a les universitats Ramon Llull, Girona, i Rovira i Virgili. Ara prepara el futur Museu Casteller de Catalunya.
Ha compaginat l'activitat professional amb una àmplia dedicació a l'àmbit associatiu que viu des de ben jove. Ha publicat una vintena d’obres sobre la festa, la cultura popular i la gestió cultural.
jbertran@tinet.cat
Et pot interessar
- Cinc contrastos a la recerca d’un nou Candel Marc Arza
- La Lliga Jove de Montserrat: cristians i catalans Jordi Llisterri
- Assentaments Dolors Sabater
- Sanitat pública: no és la grip, és el model Eulàlia Reguant
- La nova estratègia de Seguretat Nacional del president Trump Antoni Segura Mas
- La meva ciutat per un cavall! Marc Puig Guàrdia
Alta Newsletter
Iniciar sessió
No tens compte a Nació?
Crea'n un gratisCrear compte
Periodisme en català, gràcies a una comunitat de gent com tu
Recuperar contrasenya
Introdueix l’adreça de correu electrònic amb la qual accedeixes habitualment i t’enviarem una nova clau d’accés.
