Entre «Cachitos» i «Eufòria»
«Amb 'Eufòria', TV3 ha demostrat que sap fer un programa bo per a la llengua. I si ara provés de fer-ne un que fos extraordinari per a la música?»
ARA A PORTADA

- Jordi Bianciotto
- Periodista i crític musical
No ens hem d’escandalitzar perquè la música arribi a les masses barrejada amb altres ingredients: competició, celebració generacional, trama emotiva amb claus d’identitat de gènere. Què és la música, sinó una expressió cultural que emana de la vida mateixa? Fins i tot mirant d’aïllar-la de l’entorn, i gaudir-la en un estat pur o concentrat, les connotacions extramusicals sempre hi floten: et pots sentir part d’un club selecte, o inconformista, o autèntic, o nihilista, o senzillament, especial, en funció dels sons que triïs, més enllà de les propietats precises, tècniques, del llenguatge musical.
Cal entendre que la música es mescli amb altres factors, però sí que podem protestar esportivament quan la música només es presenta a la televisió mesclada amb aquests altres factors. I de (quasi) cap altra manera. Avui, els programes de leitmotiv musical que gaudeixen de més popularitat a la nostra graella són fonamentalment aliens a la producció artística del país i del moment: d’una banda, Eufòria i el seu carrusel de vailets cantaires amb repertoris de covers, i d’una altra, el Cachitos de TVE traient suc a la barreja de nostàlgia i humor amb mala bava, i tirant, per cert, d’un arxiu històric sensacional que gairebé no es regenera per la inexistència, precisament, de programes musicals (a la mateixa TVE, s’ha anunciat aquests dies el no retorn de La hora musa, espai produït a Sant Cugat que va irrompre amb bombo i platerets fa ben poques temporades; és una pena).
La discussió sobre la música a la televisió és antiga, i tenim incrustada en el cap aquella al·legació segons la qual les cançons i els concerts no donen audiència. I deuen tenir raó, perquè ni Efecte Collins, el meritori espai de La 2, ni el Feeel de Betevé són exactament líders diaris, i això és així perquè la bona gent del país ho vol d’aquesta manera, tot procedint a prémer, quan arriba l’hora, uns altres botons del comandament a distància. La responsabilitat individual, no ens cansarem de repetir-ho, també existeix, i és higiènic que, abans de fer certs escarafalls, ens preguntem que fem cadascú de nosaltres per corregir coses que trobem tan intolerables.
Això no impedeix, però, que quan parlem de televisions públiques, ens permetem demanar una mica més. L’escena catalana viu una efervescència permanent de propostes de tots els estils, tant d’artistes consolidats com de creadors de nova planta, i és una realitat que no disposen gairebé de platós on anar a presentar els seus treballs. Amb Eufòria, TV3 ha demostrat que sap fer un programa bo per a la llengua. I si ara provés de fer-ne un que fos extraordinari per a la música?
Periodista especialitzat en música des de fa més de tres dècades. Crític musical d’El Periódico de Catalunya, escriu a les publicacions especialitzades Rockdelux i Enderrock, i col·labora en diversos mitjans audiovisuals. Ha escrit diversos llibres, com ara els tres volums de Guía universal del rock (Robinbook) i 501 cançons catalanes que has d’escoltar abans de morir (Ara Llibres), així com els volums de memòries Maria del Mar Bonet, intensament (Ara Llibres) i El libro de Estopa (Espasa-Planeta). Soci de l’ACP i del Grup de Periodistes Ramon Barnils.
Et pot interessar
Alta Newsletter
Iniciar sessió
No tens compte a Nació?
Crea'n un gratisCrear compte
Periodisme en català, gràcies a una comunitat de gent com tu
Recuperar contrasenya
Introdueix l’adreça de correu electrònic amb la qual accedeixes habitualment i t’enviarem una nova clau d’accés.