Escoltar, parlar, llegir i escriure

02 de juliol de 2013
Fa temps vaig ser convidada a explicar en cinc-centes paraules el propòsit de l'educació. Aquest article és una revisió del que vaig dir, perquè encara em sembla pertinent tornar-hi. Em vaig atrevir aleshores i em reafirmo ara, tot i que és molt agosarat opinar sobre el propòsit de l'educació després de l'informe Delors (1996) quan representants de tots els països, després  de sis anys  de pensar-hi i de múltiples reunions, el van deixar prou clar: El propòsit de l’educació és: Aprendre a aprendre, aprendre a ser, aprendre a fer i aprendre a conviure. Jo només hi diré la meva en la línia de reforçar aquests quatre pilars: cal que els nois i noies  aprenguin sobretot a: escoltar, parlar, llegir i escriure.
 
\"\"Escoltar no és fàcil, hi ha molts adults que no en saben, perquè escoltar significa estar atent, i no només a  les paraules: escoltar vol dir també percebre i discriminar l’estat d’ànim d’aquell que parla, vol dir respectar la paraula i els silencis de l’altre, vol dir saber esperar que la comunicació es produeixi. Escoltar no pot ser una actitud passiva, escoltar vol dir convidar amb la mirada, amb el gest o amb un somriure a l'altre perquè perdi la por d'expressar-se. Escoltar vol dir aturar-se i reflexionar sobre el que s’ha dit o el que s’ha volgut dir o el que s’ha volgut amagar.
 
\"\"Parlar vol dir expressar-se i també respondre, i saber intervenir i participar quan cal per felicitar, per disculpar-se, per demanar i per oferir, per afirmar-se, opinar, argumentar, fer-se escoltar pels altres en el conviure. Parlar vol dir atrevir-se a ser contradit i malentès, vol dir ser capaç d’acceptar no ser comprés pels altres i exposar-se a la crítica i també als elogis que cal saber rebre amb dignitat. I cal saber parlar amb els mots adients a cada situació i a cada interlocutor i parlar amb la mirada, amb el gest, amb les mans...
 
\"\"Llegir es descodificar signes, símbols i llenguatges tan diversos com el de les matemàtiques i el de la música  i també el de les imatges. Llegir permet viure moltes vides, ser moltes persones, morir i renéixer moltes vegades. Llegir és comprendre i és canviar i créixer ja que si després de llegir ens quedem igual que abans, vol dir que segurament no hem entès res.

\"\"I escriure? Escriure és molt més que dominar els signes gràfics, les normes d’ortografia, les convencions de cada llengua, l’estructura interna d’un idioma i la riquesa dels mots. Escriure  és donar forma als pensaments, és inventar, crear, deixar empremta en aquest món, i potser viure per sempre i conquerir la immortalitat.
 
I cal aprendre a escoltar, parlar, llegir i escriure no només en una llengua sinó en diverses i en altres tipus de llenguatges com el sonor, el numèric, l’audiovisual, el digital... per poder descodificar el món, comprendre’l en profunditat, resoldre problemes, per poder implicar-nos en la societat de manera reflexiva i solidària, desenvolupar al màxim les capacitats creatives, expressar emocions, aprendre a conviure, sense deixar-nos dominar ni tampoc imposar-nos per damunt dels altres. Per defensar els nostres drets i complir amb els nostres deures, valorar allò que importa, respectar el planeta i tots els éssers vius, desenvolupar tots els sentits per gaudir del propi cos i de totes les manifestacions de l'art.

Cal doncs que la societat aprengui a escoltar els nois i noies, que els donem la paraula, que els oferim la possibilitat d’escriure per a ser llegits, perquè només així els podrem comprendre i ajudar.