Fem el favor de pagar
«És descoratjador que àmplies parcel·les de la cultura catalana sobrevisquin en una part substancial gràcies a les subscripcions institucionals»
ARA A PORTADA
-
Setge a la burocràcia: el Govern agilitza vuit dels tràmits estrella de l'administració Bernat Surroca Albet
-
«La direcció pública professional implica generositat dels partits, perquè es lliguen de mans» Bernat Surroca Albet
-
-
El front d'esquerres de Rufián: l'eina per frenar la dreta o amagar el conflicte territorial Sara Escalera
-

- Jordi Bianciotto
- Periodista i crític musical
Dit això, és hora de fer notar que les editorials que publiquen aquestes revistes sobtadament tan estimades no viuen del suport moral, ni de la solidaritat espiritual, ni de la simpatia, sinó de la venda dels seus productes, i que, de totes les tendències que ens ha dut la modernitat digital, la de no pagar ha resultat ser una de les més funestes. Clama al cel haver-ho de dir, precisament, a un país com Catalunya, històric baluard del comerç, on sempre hem sabut del cost de les coses i on la cultura i la llengua ens l’hem pagat gairebé sempre de la nostra butxaca. Però què ens ha passat?
És descoratjador que àmplies parcel·les de la cultura catalana sobrevisquin en una part substancial gràcies a les subscripcions institucionals i a tota quanta ajuda per la causa, en una derivada tràgica de la infracultura del gratis total que campa també en aquest racó del món. No parlem ja de música, on teatres públics i festes majors assisteixen l’escena d’una manera determinant. Tenim tot el contingut gratuït a la xarxa, però no en tenim prou: per a segons qui, els concerts també haurien de ser de franc, o baratets, en nom de la cultura, que és una cosa, segons sembla, que han de sufragar uns altres.
Ara que, arran de Vox, ens agrada parlar del retorn del franquisme, podríem desenvolupar la tesi i anar més enllà del plany i de la piulada afectada. Agafem d’aquells temps obscurs la part de pagar, la part de comprometre’ns i d’ajudar d’una manera fefaent, monetària, les coses que ens estimem, tal com van fer els nostres pares, avis i rebesavis a la nit del franquisme, conservant la llengua contra vent i marea, i no només mostrant-se indignadets perquè el professor els tenia mania.
Perquè seria de traca i mocador que una capçalera com ara Cavall fort, creada l’any 1961, que va sobreviure a una dictadura perquè la societat civil i la ciutadania es van gratar la butxaca, se n’anés justament ara a l’altre barri, això sí, mentre les xarxes bullen de protestes abrandades i floreixen les grans manifestacions amb pancartes d’"Aturem el feixisme".
Periodista especialitzat en música des de fa més de tres dècades. Crític musical d’El Periódico de Catalunya, escriu a les publicacions especialitzades Rockdelux i Enderrock, i col·labora en diversos mitjans audiovisuals. Ha escrit diversos llibres, com ara els tres volums de Guía universal del rock (Robinbook) i 501 cançons catalanes que has d’escoltar abans de morir (Ara Llibres), així com els volums de memòries Maria del Mar Bonet, intensament (Ara Llibres) i El libro de Estopa (Espasa-Planeta). Soci de l’ACP i del Grup de Periodistes Ramon Barnils.
Alta Newsletter
Iniciar sessió
No tens compte a Nació?
Crea'n un gratisCrear compte
Periodisme en català, gràcies a una comunitat de gent com tu
Recuperar contrasenya
Introdueix l’adreça de correu electrònic amb la qual accedeixes habitualment i t’enviarem una nova clau d’accés.