Inventar el present
«L'escriptor ha d'inventar a partir del que veu i del que viu per deixar prova convincent del moment que li ha tocat de viure?»
ARA A PORTADA

- Carme Vidalhuguet
- Doctora en Filologia
Lligat pel periodisme, destacava com el periodista sempre seria el parent pobre -encara que guanyés més- del literat. Els tractava com oficis del mateix color: el periodista seria el manobre; el literat, el paleta de la mateixa construcció. “És per dir que si he perdut molt de temps ha estat en treballs suburbials, però semblants. En tot cas, he preparat el camí als escriptors que vindran. Si jo, a l’època de les vaques magres i tenint necessitats de tot ordre, m’he tirat de cap a aquest ofici ingrat, més ho podran fer ells, quan les vaques tinguin un aire més ben peixat”.
No sé si ara ja és el moment dels "escriptors que vindran", que deia Josep Pla, però som aquí. ¿Per què ho deia, Pla, tot això? Segurament perquè els editors, no només ara que vivim introversions més o menys victimistes, sinó sempre, necessitem bons relats, si de ficció és de què es tracta. Històries que ens connectin amb el present, com el darrer Premi Sant Jordi, de Gemma Ruiz Palà, Les nostres mares, que ens hi connecta ben plenament, amb l’avui: perquè nosaltres encara som filles d’aquella generació que va renunciar als somnis perquè nosaltres, les seves filles, sí que poguéssim triar. I ho hem pogut fer.
Els lectors necessitem relats que ens emocionin, com els que darrerament he llegit, La llei de l’hivern de Gemma Ventura o El dia de la balena de Melcior Comes, que et commouen i no deixen indiferent: els acabes i el relat t’obliga que el pensis. Que hi pensis, en el que diu. Els editors, que hi fan la inversió, i que cada vegada s’hi han de mirar més, necessiten bona ficció, que vol dir que l’escriptor ha d’inventar a partir del que veu i del que viu cada dia, com feia Pla, per deixar prova convincent del moment que li ha tocat de viure, perquè la literatura catalana si d’alguna cosa pateix és potser, encara, d’un dèficit de present en la ficció.
Contràriament, Xavier Pla, a El soldat de Baltimore, ens fa notar com la literatura del que hem convingut d’anomenar llibres personals viu, potser, un excés de realitat. El d’avui, de present, a tots nivells, no ens permet de ser massa optimistes, però si parlem en termes de mercat editorial ens obliga a ser positius, sobretot perquè, sortosament, el lector no se n’allunya, de la literatura: ni de la de les idees, ni de la personal ni de la de ficció. Conscients que la literatura, com la vida, est ondoyante, que deia Montaigne.
Un món, el meu, fet de llengües i de llenguatges, editorials i gestió cultural. Doctora en Filologia, des de l’IEI –n’he estat directora, he passat pel Parlament i pels serveis territorials de Cultura a Lleida- i la Universitat de Heidelberg, convisc des de la Catalunya nova amb la vella Europa: dues cultures, dues visions del món. Aquí també dirigeixo la col·lecció d’assaig “Argent Viu” de Pagès Editors, faig d’assessora editorial, i col·laboro a Segre.
Alta Newsletter
Iniciar sessió
No tens compte a Nació?
Crea'n un gratisCrear compte
Periodisme en català, gràcies a una comunitat de gent com tu
Recuperar contrasenya
Introdueix l’adreça de correu electrònic amb la qual accedeixes habitualment i t’enviarem una nova clau d’accés.