L’era de la hipèrbole
«Cada cop necessitem paraules més estridents perquè fem el favor d’arquejar les celles i prestar atenció. Guanya el lèxic-espectacle»
ARA A PORTADA

- Jordi Bianciotto
- Periodista i crític musical
Els estirabots representen el nivell més vistós de la tendència al vocabulari de xoc, però n’hi ha un altre que passa una mica més inadvertit i en què potser tots caiem de vegades, i que té a veure amb l’ús de paraules llamineres perquè etiqueten la realitat amb rotunditat i rapidesa però que ho fan d’una manera imprecisa. Si ens hi fixem una mica, aquest estil ara hi és pertot, i ja no parlo només del procés sobiranista.
Quan llegim articles de premsa publicats fa trenta, quaranta anys, o més, sovint ens semblen una mica insípids, discrets, massa sobris. Els autors encara no havien après el poder d’un bon adjectiu pirotècnic. No havien descobert que dir que una cosa ha quedat malmesa té poc impacte, que és millor dir que ha estat destruïda, arrasada o fulminada. Encara que no sigui ben bé el cas. Tant se val. No s’havien adonat, o sí, però es contenien, que crida més l’atenció alertar que un polític menteix que advertir que es va equivocar en un pronòstic, i que fa més patxoca dir que determinat comportament s’està criminalitzant que limtar-te a constatar que no està sent reconegut com potser caldria. En el procés, tot això agafa una volada més exagerada, com sabem, i en les dues direccions: crear un debat apassionat és fracturar la societat de la mateixa manera que cada dia és històric.
És possible que tot plegat sigui un efecte del llenguatge audiovisual i de l’addicció o, perdoneu, la tirada que tenim cap a la gratificació immediata. Cada cop necessitem paraules més estridents perquè fem el favor d’arquejar les celles i prestar atenció. Guanya el lèxic-espectacle, encaminat al lluïment de qui el fa anar i a la caricaturització de la realitat. La demagògia pot ser molt divertida, així que potser ens farem un fart de riure. Ara bé, quines paraules emprarem, quines paraules ens quedaran, el dia que, de debò, haguem de parlar d’un acte nazi, d’un polític que menteix, d’una pràctica criminalitzada, d’una societat fracturada o d’un dia històric?
Periodista especialitzat en música des de fa més de tres dècades. Crític musical d’El Periódico de Catalunya, escriu a les publicacions especialitzades Rockdelux i Enderrock, i col·labora en diversos mitjans audiovisuals. Ha escrit diversos llibres, com ara els tres volums de Guía universal del rock (Robinbook) i 501 cançons catalanes que has d’escoltar abans de morir (Ara Llibres), així com els volums de memòries Maria del Mar Bonet, intensament (Ara Llibres) i El libro de Estopa (Espasa-Planeta). Soci de l’ACP i del Grup de Periodistes Ramon Barnils.
Alta Newsletter
Iniciar sessió
No tens compte a Nació?
Crea'n un gratisCrear compte
Periodisme en català, gràcies a una comunitat de gent com tu
Recuperar contrasenya
Introdueix l’adreça de correu electrònic amb la qual accedeixes habitualment i t’enviarem una nova clau d’accés.