Les sales ja no són notícia
«No sabem quin paisatge ens trobarem quan la plaga de la Covid-19 hagi passat: sala desapareguda, llicència que s’extingeix, i un escenari que difícilment es restituirà»
Ara a portada

- Jordi Bianciotto
- Periodista i crític musical
18 de juny de 2021
Estem tan entretinguts amb l’allau de festivals que ens ve al damunt aquest estiu que hem deixat de parlar d’un drama que el món de la música viu amb discreció: el tancament pertinaç de les sales de concert, pulmó de tot el cicle vital dels grups de pop, rock i rodalies, que a grans trets es mantindrà tal qual, sense novetats, malgrat l’anunciada obertura de l’oci nocturn per a aquest diumenge, 20 de juny, a mitjanit.
Cal recordar-ho: el gruix de les sales d’aquest país roman a la picota perquè, encara que des de fa uns mesos, al·leluia, se’ls ha permès operar com si fossin teatres o auditoris, els aforaments consentits (amb públic assegut i distanciat) sovint han fet impossibles els números (dues-centes o dues-centes cinquanta persones a l'Apolo, on a peu dret hi cabrien més d’un miler), i a més no s’han pogut posar a treballar les barres. El servei de begudes és troncal en l’economia dels locals de concerts.
Això ara es corregeix, però no prou, ja que es demana a les sales que separin i acotin pistes de ball i zones de consumicions, aquestes amb taules i cadires, no pas amb servei a les barres. Tot plegat, per a un recinte com, per exemple, Razzmatazz, representaria reduir la capacitat fins a un minso vint per cent. Les sales demanen a l’administració que defineixi nou paràmetres ara que els tests d’antígens i el procés de vacunació galopant fan practicables coses que fa poc no ho eren.
És una demanda pertinent, sobretot considerant l’absència d’ajuts i la sagnia de les sales. Els assajos clínics de l’Apolo, el Palau Sant Jordi i La Mirona no es van fer pensant només en el retorn de tres festivals, sinó també en les sales (que s’hi van implicar a través de l’ASACC), i vistos els resultats, molt favorables, el següent pas lògic hauria de ser autoritzar-ne protocols genèrics. Tot i que l’aplicació del test d’antígens per accedir a una sala planteja dubtes. Una cosa és sotmetre’t a l’enrenou (i la despesa) de la prova per passar una jornada de festival, i una altra és fer-ho per a una actuació de dues hores, o per anar a fer una copa. Però fora bo que les sales poguessin decidir si volen provar-ho.
Parlar de retorn a la normalitat mentre aquesta baula iniciàtica de la flora i la fauna musical estigui a l'UCI és un disbarat, i el comentari va més enllà de l’atenció a un sector productiu, que també. Les sales representen la base de la piràmide de l’educació al voltant del concert, allà on els grups agafen taules i on és construeix públic, una afició a la música no subjecte al culte al gran esdeveniment ni associada a la distensió estiuenca.
No sabem quin paisatge ens trobarem quan la plaga de la Covid-19 hagi passat: sala desapareguda, llicència que s’extingeix, i un escenari que difícilment es restituirà. L’hemorràgia continua, silenciosa i abnegada, també més enllà del 21 de juny, encara que ja no sigui notícia.
Cal recordar-ho: el gruix de les sales d’aquest país roman a la picota perquè, encara que des de fa uns mesos, al·leluia, se’ls ha permès operar com si fossin teatres o auditoris, els aforaments consentits (amb públic assegut i distanciat) sovint han fet impossibles els números (dues-centes o dues-centes cinquanta persones a l'Apolo, on a peu dret hi cabrien més d’un miler), i a més no s’han pogut posar a treballar les barres. El servei de begudes és troncal en l’economia dels locals de concerts.
Això ara es corregeix, però no prou, ja que es demana a les sales que separin i acotin pistes de ball i zones de consumicions, aquestes amb taules i cadires, no pas amb servei a les barres. Tot plegat, per a un recinte com, per exemple, Razzmatazz, representaria reduir la capacitat fins a un minso vint per cent. Les sales demanen a l’administració que defineixi nou paràmetres ara que els tests d’antígens i el procés de vacunació galopant fan practicables coses que fa poc no ho eren.
És una demanda pertinent, sobretot considerant l’absència d’ajuts i la sagnia de les sales. Els assajos clínics de l’Apolo, el Palau Sant Jordi i La Mirona no es van fer pensant només en el retorn de tres festivals, sinó també en les sales (que s’hi van implicar a través de l’ASACC), i vistos els resultats, molt favorables, el següent pas lògic hauria de ser autoritzar-ne protocols genèrics. Tot i que l’aplicació del test d’antígens per accedir a una sala planteja dubtes. Una cosa és sotmetre’t a l’enrenou (i la despesa) de la prova per passar una jornada de festival, i una altra és fer-ho per a una actuació de dues hores, o per anar a fer una copa. Però fora bo que les sales poguessin decidir si volen provar-ho.
Parlar de retorn a la normalitat mentre aquesta baula iniciàtica de la flora i la fauna musical estigui a l'UCI és un disbarat, i el comentari va més enllà de l’atenció a un sector productiu, que també. Les sales representen la base de la piràmide de l’educació al voltant del concert, allà on els grups agafen taules i on és construeix públic, una afició a la música no subjecte al culte al gran esdeveniment ni associada a la distensió estiuenca.
No sabem quin paisatge ens trobarem quan la plaga de la Covid-19 hagi passat: sala desapareguda, llicència que s’extingeix, i un escenari que difícilment es restituirà. L’hemorràgia continua, silenciosa i abnegada, també més enllà del 21 de juny, encara que ja no sigui notícia.