Sisa, els teus són aquí
«A Madrid, Solfa va fer molta gràcia al començament, i tot eren copets a l’esquena mentre se’n fotia dels “nacionalismos”»
ARA A PORTADA
-
L'avió de Von der Leyen aterra d'emergència per un presumpte atac rus que l'ha deixat sense GPS Redacció
-
-
Illa promet la «lletra petita» del finançament aviat per aplanar els pressupostos amb ERC Bernat Surroca Albet
-
Salvador Illa i Carles Puigdemont obriran el curs amb una reunió a Brussel·les Oriol March | Lluís Girona Boffi
-

- Jordi Bianciotto
- Periodista i crític musical
Però, ara que fa prop de trenta anys que se’n va anar a la capital espanyola, dolgut, titllant d’irrespirable la Catalunya de Pujol, i buscant refugi en les alegres nits de Malasaña en la forma del cantant melòdic Ricardo Solfa, i que ja en fa catorze que torna a cantar en català, és l’hora de fer comptes. I què tenim? Doncs la conclusió lapidària que és aquí on té el seu públic, els seguidors de debò, que entenen el seu món líric i aquella mística casolana hereva de Francesc Pujols. A Madrid, Solfa va fer molta gràcia al començament, i tot eren copets a l’esquena mentre se’n fotia dels “nacionalismos”, però la seva paròdia del cantant melòdic macarrònic va acabar diluïda més enllà d’un reduït, selecte, nucli d’admiradors i amics com el malaguanyat i gran Mario Pacheco, de Nuevos Medios. El propi Sisa va acabar dedicant paraules aspres als madrilenys, com recordava Miquel Pujadó en el seu Diccionari de la cançó (Enciclopèdia Catalana, 2000): “Aquí no entenen res. Han passat directament de Juanito Valderrama als Hombres G i, per no saber, no saben ni què és el jazz”, diu que li va dir.
Quan Sisa va tornar a Barcelona i va publicar Visca la llibertat (2000), a Catalunya ningú no li va retreure res. Benvingut, passeu, passeu, que casa meva és casa vostra. I han passat els anys i a Madrid, aquella ciutat que era el súmmum del cosmopolitisme, que va aplaudir el primer Solfa i el va abandonar després, no han mostrat interès en la seva nova carrera en català. Potser això canviï ara, tant de bo, arran d’aquesta aliança estel·lar i intercomarcal que s’ha muntat amb dos brillants deixebles, Quimi Portet i Joan Miquel Oliver (el ja exAntònia Font), que podrem contemplar dijous que ve, 13 de març, a l’Auditori.
Pensament català que rebrota i sobreviu als seus il·lusos enterradors, que deia Pujols. Això, en estat pur, és Sisa, pensi el que pensi de la independència i visqui on visqui. O més encara, precisament, per això.
Periodista especialitzat en música des de fa més de tres dècades. Crític musical d’El Periódico de Catalunya, escriu a les publicacions especialitzades Rockdelux i Enderrock, i col·labora en diversos mitjans audiovisuals. Ha escrit diversos llibres, com ara els tres volums de Guía universal del rock (Robinbook) i 501 cançons catalanes que has d’escoltar abans de morir (Ara Llibres), així com els volums de memòries Maria del Mar Bonet, intensament (Ara Llibres) i El libro de Estopa (Espasa-Planeta). Soci de l’ACP i del Grup de Periodistes Ramon Barnils.
Alta Newsletter
Iniciar sessió
No tens compte a Nació?
Crea'n un gratisCrear compte
Periodisme en català, gràcies a una comunitat de gent com tu
Recuperar contrasenya
Introdueix l’adreça de correu electrònic amb la qual accedeixes habitualment i t’enviarem una nova clau d’accés.