Tornant a Berlinguer

«La pel·lícula de Berlinguer mostra una debilitat existencial, que era la seva força i que li donava una aura especial que els italians sempre van saber veure»

04 de setembre de 2025

Aquest agost es va estrenar aquí, finalment, la pel·lícula biogràfica sobre els anys crucials de la vida d’Enrico Berlinguer, el mític dirigent comunista italià: Berlinguer. La grande ambizione.

El director Andrea Segre hi transmet molt bé l’època, l’ambient social i polític. I hi transmet molt bé la figura de Berlinguer, el Berlinguer polític i persona. El Berlinguer amb matisos, amb contradiccions, amb límits, amb voravius.

Es veu Berlinguer en el seu context familiar, la seva relació amb els seus fills i la seva esposa. Es veu el Berlinguer de classe benestant, sense luxes, però fill d’una classe mitjana-alta descendent de la petita noblesa sarda-catalana. 

S’hi mostra molt bé la desconfiança de la direcció soviètica vers un comunisme italià que tendia a ser un partit de masses, que volia deixar de banda alguns principis que eren immutables i intocables per l'ortodòxia comunista; un comunisme italià que apostava per l’eurocomunisme i per treballar per influir en la governabilitat del país, deixant de banda els bloquejos.

També s’hi explica la influència i l’impacte que va tenir el cop d’estat militar xilè del 1973 en la consciència d’aquella etapa i de l’esperit que duria al Compromís Històric o com al 75 els comunistes de Berlinguer arrasaven a les eleccions municipals, en aquella Itàlia de Peppones i Don Camillos.

Crec que els guionistes es van llegir tan bé com jo la biografia de Berlinguer escrita per l’intel·lectual i exalcalde de Roma, Walter Veltroni: La sfida interrotta (El repte interromput).

Així mateix, la pel·lícula canalitza la rellevància de la conjunció espai-temps de dos grans personatges polítics importants i de finals inesperats i abruptes. Aldo Moro, referent de la Democràcia Cristiana oberta i conciliadora, d’ordre però partidària del bon govern i l’entesa; capaç de reunir-se amb Berlinguer secretament tantes vegades com fes falta per buscar solucions al país i arribar al Compromís Històric en plena Guerra Freda.

De final de 1963 a l’estiu del 68, Aldo Moro va ser el primer ministre del govern conegut de centreesquerra “orgànic”, perquè integrava per primera vegada al Partit Socialista Italià i al Partit Socialista-democràtic Italià i als liberals. Tot plegat seria la base per a grans acords als quals la política italiana es va veure obligada a arribar per governar el país.

El final de Moro, assassinat per les Brigades Roges el 1978, enviava a la paperera molta de la feina feta plegats. I Berlinguer moria el juny del 84, després d’un ictus fent un míting a Pàdua, i sent aleshores primer ministre un socialista: Bettino Craxi, amb qui mai es van entendre.

La pel·lícula mostra també la debilitat de Berlinguer en dos sentits: la debilitat física d’un home molt prim que semblava que una ventada forta se’l podia endur, però alhora dèbil internament, amb ortodoxos comunistes que el posaven en dubte i conservadors de la Democràcia Cristiana que no li donaven aire per avançar. Una debilitat existencial, que era, però, la seva força i que li donava una aura especial que els italians sempre van saber veure.