Un dia trist
«El model de televisió pública té a veure amb altres coses que estan passant mentre ens distraiem amb jugadetes parlamentàries de baixa volada»
ARA A PORTADA
-
L'avió de Von der Leyen aterra d'emergència per un presumpte atac rus que l'ha deixat sense GPS Redacció
-
-
Illa promet la «lletra petita» del finançament aviat per aplanar els pressupostos amb ERC Bernat Surroca Albet
-
Salvador Illa i Carles Puigdemont obriran el curs amb una reunió a Brussel·les Oriol March | Lluís Girona Boffi
-

- Eduard Voltas
- Periodista i editor
Després del penós espectacle d’ahir, les parts implicades saben que la situació és exactament la mateixa que la del dia anterior: cal seure i negociar. Tots saben que hi ha fórmules per minimitzar l’impacte d’aquest ERO i les trobaran. Personalment no tinc cap dubte que això acabarà en un pacte i que d’aquí a tres mesos d’aquest tema ja no se’n parlarà. Llàstima que entremig no ens haguem pogut estalviar la lamentable comedieta d’ahir. Ara bé, només demano que quan s’hagi acordat que els acomiadats són 183 (per dir una xifra) en comptes de 312, ningú tingui la poca vergonya de dir que s’ha salvat el model de televisió pública. Perquè el model no té res a veure amb això.
El model té a veure amb altres coses que estan passant mentre ens distraiem amb jugadetes parlamentàries de baixa volada. El model ens el juguem, per exemple, en el concurs que té previst fer la CCMA per externalitzar la comercialització publicitària dels mitjans públics. Algun privat (qui?), a canvi d’assumir X nombre de treballadors del departament comercial de TV3 i de pagar un Mínim Garantit a la CCMA, assumirà un del eixos estratègics de qualsevol mitjà de comunicació: la màquina dels ingressos. Segons com es faci aquesta “externalització” (o n’hem de dir privatització?), TV3 perdrà la interlocució amb el els anunciants, és a dir perdrà la connexió amb el mercat. Creguin-me, segons com es faci, això és més letal per al futur de l’empresa que no reduir un 5 o un 10% la plantilla.
I el model audiovisual del país també en els juguem aquest mes d'agost, data en què expira el termini de la concessió del multiplex (quatre canals) que gestiona el Grup Godó des de 2003. En aquests moments, la situació dels quatre canals és la següent. Un l'ocupa 8TV. Un altre ha estat rellogat per Godó al FCBarcelona (amb autorització del CAC) per a que hi emeti Barça TV. Un tercer canal s'utilitza des de fa anys per a que un ordinador emeti videoclips musicals durant 24 hores sota la marca de RAC105. I finalment, el quart canal Godó el té rellogat (també amb autorització del CAC) a una empresa especialitzada en telebotiga encoberta anomenada New Millenium Market. Si vostè fa zàping, es trobarà aquest subproducte televisiu amb la marca Estil9.
La renovació, o no, d'aquesta concessió, i els termes en què es faci, sí que és decisiva per al model televisiu del país. Des d'un elemental sentit de l'interès públic, sembla lògic que Godó pugui continuar amb 8TV per deu anys més, ja que hi ha invertit molts diners i a més darrerament hi aposta seriosament. També semblaria raonable que Barça TV pogués continuar emetent en obert (però no ho seria tant que la llicència de la freqüència no estigués directament en mans del club). I finalment, no s'entendria de cap de les maneres que els altres dos canals no tornessin a sortir a concurs per donar l'oportunitat a altres operadors de fer-ne alguna cosa de profit per als espectadors.
Els grups polítics que ahir ens van obsequiar amb una escenificació inútil i pornogràfica de la futilitat de la vida parlamentària tenen en el futur immediat unes quantes oportunitats de demostrar que allò que els interessa de debò no és fer-se la traveta mútuament sinó garantir la qualitat i la diversitat de l’espai català de comunicació. Ja veurem si saben estar a l’alçada.
Nascut a Barcelona (1970), és periodista i editor. Ha estat redactor i cap de redacció a la revista El Temps (1991-1997), i ha dirigit les revistes Descobrir Catalunya (1997-2000) i Sàpiens (2002-2003). Cofundador del Grup Cultura 03, del qual va ser director de continguts. Ha estat vicepresident segon d'Omnium Cultural i secretari de Cultura de la Generalitat (2006-2010). Va exercir la docència a la Facultat de Comunicació Blanquerna durant vint anys (1997-2017). Actualment, és directiu a l'empresa privada i col·labora en diversos mitjans de comunicació. El podeu seguir al canal de Telegram.
Alta Newsletter
Iniciar sessió
No tens compte a Nació?
Crea'n un gratisCrear compte
Periodisme en català, gràcies a una comunitat de gent com tu
Recuperar contrasenya
Introdueix l’adreça de correu electrònic amb la qual accedeixes habitualment i t’enviarem una nova clau d’accés.