18
d'octubre
de
2023, 12:10
Actualitzat:
26
d'octubre,
9:58h
Gairebé una setmana després de l'inici del tall a l'R3 per les obres de desdoblament i millora entre Mollet i el Figaró, i el tercer dia laborable després del pont de la Hispanitat, són molts els passatgers que han optat per substituir el tren per l'autobús per desplaçar-se fins a Barcelona. Des de Vic, hi ha diferents opcions per realitzar el trajecte: des de la combinació amb el ferrocarril fent transbord a Centelles amb els serveis alternatius proposats per Renfe, o bé el servei directe de bus des de la capital d'Osona fins a la ciutat comtal. Aquesta última opció és la que ofereix la línia e12 de Sagalés, la mateixa que la Generalitat ha reforçat amb més expedicions en hores concretes mentre durin els treballs a Rodalies.
Aquest dimecres a primera hora del matí, les anades i vingudes a l'estació d'autobusos de Vic eren constants, on s'ha notat un augment de passatgers i de demanda a l'e12, sobretot en hores punta. Així ho expliquen els informadors de Sagalés a peu d'estació, que reconeixen un increment d'usuaris a la línia, molts dels quals encara "van desorientats". Expliquen que hi ha més moviment i admeten que el matí plujós de dilluns –el primer dia feiner després del pont i de l'inici de les obres a l'R3- va ser crític, perquè alguns passatgers "es van quedar a terra".
D'altra banda, els informadors detallen que "cada dia" s'han activat els autobusos de reforç –només ho fan si la demanda ho requereix-, i apunten que, de cara diumenge, "s'haurà de reforçar el servei" per evitar les llargues cues que es van produir el passat 15 d'octubre, quan molts usuaris habituals de l'R3 van optar per agafar l'e12 per desplaçar-se a Barcelona: "El diumenge al vespre va ser caòtic, hi havia una cua de desenes de persones", detalla un dels informadors, que atribueix el col·lapse al tall a Rodalies.
El personal de Sagalés a peu d'estació apunta que el perfil d'usuari que aquests dies agafa la línia directa Vic-Barcelona són, majoritàriament, estudiants i persones que van a treballar a la capital catalana, i també hi ha "molta gent despistada que mai ha agafat un autobús". Algunes de les preguntes més recurrents són els horaris de pas dels vehicles, les freqüències o quin tiquet o targeta es necessita per utilitzar el servei.
Aquest és el cas d'en Gustavo i la Gabriela. Viuen a Vic i necessiten fer el trajecte a Barcelona amb regularitat. Abans de les obres a l'R3 eren usuals del tren, però ara, prefereixen agafar l'e12. Aquest dimecres és el primer dia que fan el recorregut des de la capital d'Osona, encara que en Gustavo explica que ahir al matí va fer el trajecte amb autobús a la inversa –des de la Sagrera-. Reconeix que no va haver-hi incidències destacables i que el servei funciona "bé", encara que "vaig haver d'esperar-me una estona" i "el bitllet és més car" que el de tren.
Fins fa tres dies, l'Abril també era usuària habitual de l'R3. De fet, utilitzava Rodalies cada dia per fer el trajecte Vic-Barcelona-Vic. Ara, prefereix agafar l'autobús directe que ofereix Sagalés i explica que encara va una mica desorientada: "Ahir vaig arribar tard perquè encara em costa situar-me, trobar la línia de metro, m'he d'acostumar al canvi". L'Abril remarca que, ara per ara, és més pràctic optar per l'e12 i la seva experiència és que, el temps del trajecte, "és similar". Acostuma a agafar el bus cap a les 8:00 hores del matí a Vic, des d'on no sol trobar-se problemes. Ara bé, explica que a la tronada des de Barcelona, la situació és més complicada: "Ahir em vaig quedar sense poder pujar al bus de les 15:00 hores per culpa de l'aforament". Amb tot, celebra l'inici de les obres a l'R3 –encara que critica que s'ha avisat tard i malament als usuaris habituals de Rodalies- i espera que siguin "per anar a millor" perquè "sempre passava una cosa o altra".
En Jordi i l'Eudald són dos joves de Centelles que, pels volts de les 8:30 d'aquest dimecres, arribaven amb l'R3 a Vic. Cada dia agafen el ferrocarril per anar a l'institut i, des de l'inici de les obres, han notat que "passen menys trens i hi ha més gent a l'estació de Centelles".
El llistat de disfuncions, però, no acaba aquí. Entre altres, reiteren que és necessari indicar horaris i correspondències de busos i trens, cal comunicar amb exactitud a on s'ubiquen les parades, expliquen que alguns conductors de busos no coneixen els recorreguts, que els autobusos que paren a totes les estacions "allarguen molt el temps de viatge", avançar horaris dels serveis alternatius directes a primera hora del matí o resoldre l'enllaç tren-bus "establint uns horaris" que permetin al passatger planificar-se el dia.
Aquest dimecres a primera hora del matí, les anades i vingudes a l'estació d'autobusos de Vic eren constants, on s'ha notat un augment de passatgers i de demanda a l'e12, sobretot en hores punta. Així ho expliquen els informadors de Sagalés a peu d'estació, que reconeixen un increment d'usuaris a la línia, molts dels quals encara "van desorientats". Expliquen que hi ha més moviment i admeten que el matí plujós de dilluns –el primer dia feiner després del pont i de l'inici de les obres a l'R3- va ser crític, perquè alguns passatgers "es van quedar a terra".
D'altra banda, els informadors detallen que "cada dia" s'han activat els autobusos de reforç –només ho fan si la demanda ho requereix-, i apunten que, de cara diumenge, "s'haurà de reforçar el servei" per evitar les llargues cues que es van produir el passat 15 d'octubre, quan molts usuaris habituals de l'R3 van optar per agafar l'e12 per desplaçar-se a Barcelona: "El diumenge al vespre va ser caòtic, hi havia una cua de desenes de persones", detalla un dels informadors, que atribueix el col·lapse al tall a Rodalies.
Llargues cues a l'estació de Vic el passat diumenge 15 d'octubre per agafar la línia e12. Foto: @defensemR3
El personal de Sagalés a peu d'estació apunta que el perfil d'usuari que aquests dies agafa la línia directa Vic-Barcelona són, majoritàriament, estudiants i persones que van a treballar a la capital catalana, i també hi ha "molta gent despistada que mai ha agafat un autobús". Algunes de les preguntes més recurrents són els horaris de pas dels vehicles, les freqüències o quin tiquet o targeta es necessita per utilitzar el servei.
Evitar "l'odissea" de l'R3
D'ençà que el passat dijous 12 d'octubre van començar les obres a l'R3 molts usuaris habituals d'aquesta línia de ferrocarril han decidit optar per l'autobús directe de Sagalés per evitar "l'odissea" de Rodalies, amb transbord inclòs a Centelles.Aquest és el cas d'en Gustavo i la Gabriela. Viuen a Vic i necessiten fer el trajecte a Barcelona amb regularitat. Abans de les obres a l'R3 eren usuals del tren, però ara, prefereixen agafar l'e12. Aquest dimecres és el primer dia que fan el recorregut des de la capital d'Osona, encara que en Gustavo explica que ahir al matí va fer el trajecte amb autobús a la inversa –des de la Sagrera-. Reconeix que no va haver-hi incidències destacables i que el servei funciona "bé", encara que "vaig haver d'esperar-me una estona" i "el bitllet és més car" que el de tren.
Fins fa tres dies, l'Abril també era usuària habitual de l'R3. De fet, utilitzava Rodalies cada dia per fer el trajecte Vic-Barcelona-Vic. Ara, prefereix agafar l'autobús directe que ofereix Sagalés i explica que encara va una mica desorientada: "Ahir vaig arribar tard perquè encara em costa situar-me, trobar la línia de metro, m'he d'acostumar al canvi". L'Abril remarca que, ara per ara, és més pràctic optar per l'e12 i la seva experiència és que, el temps del trajecte, "és similar". Acostuma a agafar el bus cap a les 8:00 hores del matí a Vic, des d'on no sol trobar-se problemes. Ara bé, explica que a la tronada des de Barcelona, la situació és més complicada: "Ahir em vaig quedar sense poder pujar al bus de les 15:00 hores per culpa de l'aforament". Amb tot, celebra l'inici de les obres a l'R3 –encara que critica que s'ha avisat tard i malament als usuaris habituals de Rodalies- i espera que siguin "per anar a millor" perquè "sempre passava una cosa o altra".
L'aventura tren-serveis alternatius
Pocs metres enllà de l'estació d'autobusos de Vic hi ha la del ferrocarril. Continua sent un punt concorregut pels passatgers que utilitzen l'R3. Encara que és la notícia de la setmana, molts usuaris reconeixen no estar al corrent del tall per les obres de desdoblament i millora de la línia, i s'aventuren a fer el trajecte amb la combinació ferrocarril-serveis alternatius proposats per Renfe. Aquest és el cas de Marc, un jove que no és usuari habitual del tren i que aquest dimecres va a Barcelona per "passar-hi el dia". Desconeixia que a Rodalies hi hagués un tram sense servei de tren: "Quan arribi a Centelles ja em diran què he de fer", apunta.En Jordi i l'Eudald són dos joves de Centelles que, pels volts de les 8:30 d'aquest dimecres, arribaven amb l'R3 a Vic. Cada dia agafen el ferrocarril per anar a l'institut i, des de l'inici de les obres, han notat que "passen menys trens i hi ha més gent a l'estació de Centelles".
Passatgers pujant a l'e12 a l'estació de bus de Vic, aquest dimecres al matí. Foto: Irene Giménez
Perquè no ens fotin el tren i la PTP
Des de Perquè no ens fotin el tren i l'Associació per al Transport Públic (PTP) han elaborat una primera llista amb les diferents mancances que han detectat en els serveis alternatius proposats per Renfe i Territori. En el cas de l'e12, critiquen que la Generalitat no ha reforçat la línia en festius i cap de setmana, un fet que ha deixat imatges de llargues cues -tant a la Sagrera com a Vic- i passatgers quedant-se a terra.El llistat de disfuncions, però, no acaba aquí. Entre altres, reiteren que és necessari indicar horaris i correspondències de busos i trens, cal comunicar amb exactitud a on s'ubiquen les parades, expliquen que alguns conductors de busos no coneixen els recorreguts, que els autobusos que paren a totes les estacions "allarguen molt el temps de viatge", avançar horaris dels serveis alternatius directes a primera hora del matí o resoldre l'enllaç tren-bus "establint uns horaris" que permetin al passatger planificar-se el dia.