NOTA DE PREMSA
El Consell Escolar de l’IES Jaume Callís volem manifestar la decepció que ens ha produït la decisió de suprimir els estudis de batxillerat nocturn. El nostre centre té una tradició de 40 anys, durant els quals ha atès alumnes procedents d’Osona i del Ripollès.
La mesura de supressió del batxillerat nocturn per a impulsar l’Institut Obert de Catalunya (IOC) és, tal com s’ha anunciat, socialment discriminatòria, tècnicament deficient i contradictòria amb la política del propi Departament.
És socialment discriminatòria perquè s’impedeix la possibilitat de compaginar estudis i treball a un gruix considerable d’alumnes, en una situació més precària i desatesa. Per a molts d’aquests alumnes, ara per ara, l’ensenyament a distància no és una solució, necessitats com estan de l’estímul i supervisió que proporciona l’ensenyament presencial. D’altra banda es nega el dret que alumnes que ja han iniciat els seus estudis puguin continuar-los amb el sistema que havien començat. No hem d’oblidar que el batxillerat nocturn es pot fer en tres o més anys.
La mesura és deficient des del punt de vista tècnic atès que les estadístiques que el Departament fa servir comparen poblacions de volum, perfil i necessitats molt diferents. La decisió s’ha pres de manera precipitada i abrupta, quan ja s’havien assignat grups als centres i a les portes de la preinscripció, sense haver previst els corresponents centres de suport de l’IOC. Amb aquest plantejament de ben segur que es perdran nombrosos alumnes en el transvasament d’un sistema a l’altre, sense comptar amb la distorsió que suposa pel centre una decisió presa en el darrer moment. Tampoc no s’ha tingut en compte que un canvi de model com aquest requereix una discussió social més acurada abans d’implantar-se.
Finalment, la supressió del nocturn en aquestes circumstàncies és contradictòria amb els objectius declarats pel Departament d’assolir un 85% de titulats postobligatoris. El nocturn exerceix en el batxillerat una funció similar a les mesures d’atenció a la diversitat en l’ESO i, ara mateix, és una bona manera de recuperar per al sistema alumnes que probablement abandonarien. Des d’aquest punt de vista el més eficient seria, justament, l’existència de dues opcions complementàries: l’IOC i el nocturn. En el nostre cas, 50 alumnes assoleixen el títol de batxillerat cada curs. Quants instituts ordinaris de la comarca generen tants titulats? Quants es perdran si desapareixen els estudis nocturns?
En conseqüència demanem:
- El manteniment dels estudis de nocturn en el nostre centre amb la previsió que el propi Departament havia fet: un grup de primer de Batxillerat i tres grups de segon.
La mesura de supressió del batxillerat nocturn per a impulsar l’Institut Obert de Catalunya (IOC) és, tal com s’ha anunciat, socialment discriminatòria, tècnicament deficient i contradictòria amb la política del propi Departament.
És socialment discriminatòria perquè s’impedeix la possibilitat de compaginar estudis i treball a un gruix considerable d’alumnes, en una situació més precària i desatesa. Per a molts d’aquests alumnes, ara per ara, l’ensenyament a distància no és una solució, necessitats com estan de l’estímul i supervisió que proporciona l’ensenyament presencial. D’altra banda es nega el dret que alumnes que ja han iniciat els seus estudis puguin continuar-los amb el sistema que havien començat. No hem d’oblidar que el batxillerat nocturn es pot fer en tres o més anys.
La mesura és deficient des del punt de vista tècnic atès que les estadístiques que el Departament fa servir comparen poblacions de volum, perfil i necessitats molt diferents. La decisió s’ha pres de manera precipitada i abrupta, quan ja s’havien assignat grups als centres i a les portes de la preinscripció, sense haver previst els corresponents centres de suport de l’IOC. Amb aquest plantejament de ben segur que es perdran nombrosos alumnes en el transvasament d’un sistema a l’altre, sense comptar amb la distorsió que suposa pel centre una decisió presa en el darrer moment. Tampoc no s’ha tingut en compte que un canvi de model com aquest requereix una discussió social més acurada abans d’implantar-se.
Finalment, la supressió del nocturn en aquestes circumstàncies és contradictòria amb els objectius declarats pel Departament d’assolir un 85% de titulats postobligatoris. El nocturn exerceix en el batxillerat una funció similar a les mesures d’atenció a la diversitat en l’ESO i, ara mateix, és una bona manera de recuperar per al sistema alumnes que probablement abandonarien. Des d’aquest punt de vista el més eficient seria, justament, l’existència de dues opcions complementàries: l’IOC i el nocturn. En el nostre cas, 50 alumnes assoleixen el títol de batxillerat cada curs. Quants instituts ordinaris de la comarca generen tants titulats? Quants es perdran si desapareixen els estudis nocturns?
En conseqüència demanem:
- El manteniment dels estudis de nocturn en el nostre centre amb la previsió que el propi Departament havia fet: un grup de primer de Batxillerat i tres grups de segon.
- Que la preinscripció i la matrícula es faci en les condicions habituals de flexibilitat pel que fa al manteniment dels grups, atès el perfil de l’alumnat, que en un nombre important es preinscriu fora de termini.
CONSELL ESCOLAR
IES JAUME CALLÍS (VIC)
Vic, 6 de maig de 2008