L’Oficina de Joves d’Osona s’obrirà el 2010

Ho anuncia el secretari de Joventut, en el marc de la presentació de l’Acord de Mesures per a l’Ocupació Juvenil feta a Vic.

Publicat el 17 de novembre de 2009 a les 17:47



El secretari de Joventut del Departament d’Acció Social i Ciutadania, Eugeni Villalbí, ha presentat aquest matí a Vic l’Acord de Mesures per a l’Ocupació Juvenil 2009-2012 acompanyat pel delegat del Govern a la Catalunya Central, Jordi Fàbrega, i l’adjunt a la rectora per Relacions Internacionals, Formació Continuada i Comunitat de la Universitat de Vic, Joan Masnou.

L’Acord, que va ser aprovat pel Govern i pels principals agents econòmics i socials del país, estableix l’estratègia d’actuació del Govern pel que fa a ocupació juvenil a curt i mig termini en aquells àmbits competencials inclosos en l’Estatut. Això es fa en un moment de crisi econòmica i laboral que està perjudicant especialment la població jove, amb una taxa d’atur que arriba a un 28,8% a Catalunya.

El document conté 68 mesures i actuacions concretes, acompanyades de calendari, pressupost i indicadors d’avaluació, per facilitar la inserció laboral de la gent jove i millorar les seves condicions de treball. La dotació pressupostària inicial per al desenvolupament del Pla és de més de 200.000.000 € per als tres anys de vigència de l’Acord.

La futura Oficina Jove d’Osona

Les mesures de l’Acord, el primer de l’Estat que desenvolupa un pla específic per promoure l’ocupació juvenil, s’estructuren en cinc àmbits d’actuació:

• Formació, orientació i inserció: es desplegarà la futura Xarxa Nacional d’Emancipació Juvenil amb Oficines Joves que concentren els diferents serveis públics per a joves en un finestreta única d’àmbit comarcal. En aquest sentit, el secretari ha avançat que, durant el 2010, es posarà en funcionament l’Oficina Jove d’Osona.

També es promourà l’accés de la gent jove a l’FP i s’incrementarà la formació ocupacional per a joves. Es reforçaran els programes d’inserció laboral de joves en risc d’exclusió social i els de suport a la transició escola-treball.

• Emprenedoria: es reforçarà el servei d’informació i assessorament individualitzat per a joves de la Xarxa per a la Creació d’Empreses de la Generalitat. Es donarà suport tècnic i econòmic als i les joves de la Catalunya Central interessats a crear una empresa.
A més a més, es promourà la cultura emprenedora i el cooperativisme als centres d’ensenyament. Durant aquest curs, els instituts de les comarques centrals ja han sol•licitat fer 46 tallers d’inserció laboral i emprenedoria del Pack Escoles que impulsa la Secretaria de Joventut. 

• Condicions laborals: es faran actuacions per sensibilitzar la població jove, especialment l’alumnat de secundària, sobre les condicions de treball i la prevenció de riscos laborals. La Inspecció de Treball, que serà traspassada a la Generalitat el 2010, controlarà que les empreses facin un bon ús de la contractació en pràctiques i en formació i que la contractació temporal s’ajusti a la normativa laboral.
 
• Conciliació de la vida laboral, acadèmica i personal: es posaran en marxa proves pilot de conciliació adreçades a joves treballadors en empreses de sectors amb força presència juvenil (comerç, hostaleria i restauració, per exemple). S’impulsaran mesures perquè els estudiants universitaris puguin conciliar feina, estudis i vida personal.

• Informació i anàlisi estadística: s’introduirà la perspectiva jove en l’anàlisi i estadístiques laborals de la Generalitat.

A aquestes mesures cal afegir-hi que les Oficines de Serveis a la Joventut dels sis consells comarcals de la demarcació ja impulsen diferents programes i projectes relacionats amb el món laboral i l’emprenedoria juvenils. El Departament d’Acció Social i Ciutadania, a través de la Secretaria de Joventut, destina a aquestes actuacions incloses als plans locals i comarcals de la Catalunya Central un total de 850.000 euros entre els anys 2009 i 2010.