​Osonament, en català: l'entitat aprova amb nota una auditoria lingüística del CNL d'Osona

És un recurs que ofereix el Consorci per a la Normalització Lingüística a organitzacions que volen conèixer la seva situació en l'ús de la llengua catalana i assumir-ne una gestió responsable

Osonament és la primera entitat osonenca en realitzar una auditoria lingüística.
Osonament és la primera entitat osonenca en realitzar una auditoria lingüística. | Irene Giménez
13 de març de 2024
Actualitzat: 08 d'abril, 14:46h

Amb matrícula d'honor. Amb aquesta qualificació ha superat Osonament la primera auditoria lingüística realitzada pel CNL d'Osona en el marc d'una prova pilot per facilitar a les organitzacions el coneixement de la seva situació lingüística i assumir-ne una gestió responsable amb el català.

"Sempre hem estat compromesos amb el país i la llengua", remarca la gerent d'Osonament Mercè Generó. Després de passar amb èxit una primera fase d'avaluació, l'entitat osonenca continuarà amb l'acompanyament per seguir millorant i avançant en l'ús i la gestió de la llengua catalana.

Osonament és la segona empresa catalana -i la primera d'Osona- a passar aquest procés –la primera va ser Aigües de Lleida- i des del Consorci per a la Normalització Lingüística detallen que aquest recurs està a disposició de qualsevol organització que ho desitgi.

En el cas de l'entitat osonenca, el procés va començar el març del 2023 i ha finalitzat el febrer del 2024, un període durant el qual els tècnics lingüístics han pres nota de diferents aspectes del dia a dia de l'entitat relacionats amb l'ús del català.
 

Representants i tècnics del CNL i Osonament. Foto: Irene Giménez

 

Osonament, en català

"La llengua és un dels eixos de l'entitat", remarca Generó, un fet que dur a Osonament a executar accions al llarg del temps per fomentar-ne la utilització.

En aquesta línia, la gerent detalla que la seva missió és atendre a persones amb problemes de salut mental i addiccions d'Osona i el Lluçanès "parlin o no el català". Amb tot, apunta, els professionals d'atenció directa es trobaven sovint mancats de recursos, una situació que l'eina que ofereix el CNL ha ajudat a millorar.

Afavorir l'ús i la presència del català en la seva activitat diària i dotar d'eines als professionals a l'hora de comunicar-se -especialment amb aquelles persones que no entenen o no parlen la llengua catalana- era un dels objectius d'Osonament en adherir-se en aquest projecte. En aquesta línia, l'entitat també ha acollit dues sessions de sensibilització lingüística del CNL d'Osona adreçades als professionals de l'atenció directa.
 

En què consisteix una auditoria lingüística?

Les auditories lingüístiques són una eina que ofereix el Consorci per a la Normalització Lingüística que consisteix en una "avaluació ordenada, sistematitzada i objectiva de la documentació escrita i dels usos orals d'una empresa o entitat" amb l'objectiu de saber-ne "la presència i l'ús de la llengua catalana" que en fan, detalla Carles de Rosselló, cap de Foment de l'ús del Consorci per a la Normalització lingüística.
 

Assumpta Grabolosa, Carles de Rosselló i Mercè Generó. Foto: Irene Giménez


Consten de quatre estadis: l'anàlisi lingüística al detall; una segona fase on, si es detecten aspectes a millorar, es fa un pla de gestió lingüística; un reconeixement perquè l'empresa, entitat o organització pugui demostrar que ha passat el procés; i la reavaluació de la situació un temps després per determinar que es mantenen els estàndards acreditats.

Aquestes quatre fases s'estructuren en dos nivells. En el primer, s'analitzen aspectes relacionats amb la llei de Política Lingüística com que la retolació i els materials incloguin el català, que les persones que realitzen tasques d'atenció al públic entenguin i parlin la llengua catalana o quin ús se'n fa a la pàgina web i les xarxes socials de l'organització. En el segon es valoren altres ítems com la qualitat lingüística dels missatges que s'emeten, si internament l'empresa disposa de recursos formatius al voltant del català o si hi ha directrius específiques a l'hora d'atendre a les persones.

"Ens agradaria que el cas d'Osonament tingués un efecte multiplicador perquè altres organitzacions s'afegissin al projecte", apunta Assumpta Grabolosa, directora del CNL d'Osona: "L'auditoria serveix perquè l'empresa pugui millorar en l'ús de la llengua catalana", conclou.

Arxivat a