Andrew Tan: «Els vins catalans satisfaran els paladars xinesos»

El responsable de la cadena xinesa Wine Mall visita Catalunya per conèixer els vins que s'hi elaboren i incorporar algunes referències a l'oferta dels seus establiments

Publicat el 26 de juliol de 2014 a les 09:07
Andrew Tan va coincidir a Gandesa amb el tast dels Premis Vinari 2014 Foto: E.V.

Wine Mall és una cadena d'establiments de vins xinesa, amb base central a Shangai i amb presència a vuit altres ciutats del país, que reuneix més de 800 referències d'una quinzena de països del món. S'hi troben vins francesos, australians i xilens, i també propostes de La Rioja i Ribera del Duero quan es tracta de l'Estat espanyol.

Aquest mes de juliol, el màxim responsable de la cadena, Andrew Tan, ha visitat Catalunya per conèixer més a fons la producció vitivinícola del país i emportar-se una selecció de vins del país cap a la Xina. "Ens plantegem tenir-los en un espai propi i diferenciat sota un "Catalan Wines" o "Wines from Catalunya", explica Tan. "El que tenim clar és que els vins catalans satisfaran el paladar del mercat xinès, que cada cop està més interessat pel món del vi". 

- Els xinesos són consumidors habituals de vi?

- Els xinesos bevem vi, sí, però a dia d'avui és un producte que es paga car, que s'ofereix com a regal. Tot i així, el nostre mercat està madurant i comença a demanar més qualitat a preus més competitius.  

- Es considera per tant un producte de luxe?

- No tant això, però és habitual anar al supermercat i pagar 30 euros per un vi, encara que no sigui conegut o no se'n tingui cap referència. Es compra barat al celler d'origen, se li canvia el packaging i es ven car. Això és el que ens fa diferents: a Wine Mall venem qualitat a preus molt ajustats.

- I com ho fan? 

- Nosaltres comprem directament al celler, ens estalviem els intermediaris, i els tenim ràpidament a les estanteries dels nostres establiments. Una política que ens funciona perquè el client ho aprecia, sap que li oferim una bona selecció de vins de tot tipus i procedències, i que no li estem inflant els preus. 

- Què en pensa de la Catalunya vitivinícola? 

- Conec els caves i els vins del Penedès, però precisament he tornat a Catalunya per continuar coneixent i aprofundint sobre el producte i totes les zones elaboradores. Sincerament crec que hi ha grans vins catalans que reuneixen els requisits per agradar al mercat xinès.

- En quin sentit? 

- Hi ha bona producció i estic impressionat amb alguns dels seus vins. Per exemple, Castell d'Or m'ha sorprès molt gratament perquè fan caves realment atractius. Catalunya es coneix bé pels seus escumosos.

- Quin és el futur d'un projecte com el seu?

- Volem seguir creixent. En quatre anys, volem tenir 1000 botigues més a Wine Mall. No és que ens haguem tornat bojos, sinó que volem aplicar el sistema de les franquícies, és a dir, contactar amb botigues de vins d'arreu del país i oferir-les entrar dins el paraigües de la nostra marca. Perquè també creiem molt en el sistema de proximitat. 

- En un món tant tecnològic com l'actual, creu que la gent continuarà baixant a la botiga de sota casa per comprar vins, enlloc de fer-ho a través de la xarxa?

- De fet tenim clar que cal apostar fort per les xarxes i el món online ens ha d'obrir també moltes portes. Ens plantegem posar en marxa un sistema que anomenem O2O, de l'online to l'offline, amb el qual oferim al client que vingui a descobrir les referències que tenim a les botigues, i en el moment que trobi el que més li agrada, en pugui fer també les comandes online. Tindrem el vi disponible a les botigues perquè el client que ens visita pugui marxar content amb l'ampolla sota el braç; i qui ens fa la comanda online la pugui tenir en un marge molt curt de temps.

- Amb l'O2O es pot arribar a tot tipus de públic i fer incrementar la venda de vins catalans i d'arreu a la Xina?  

- Sí. I hem de pensar que el mercat xinès és enorme. Només a tall d'exemple, hi va haver una campanya l'11 de novembre de l'any passat en la qual la companyia de vendes online més gran de la Xina va obtenir al voltant de 4,30 bilions d'euros en un sol dia. Imagineu que aconseguim aquesta mateixa xifra venent vi català, segur que sortiu definitivament de la crisi!