Aragonès s'obre a elaborar les polítiques educatives amb la comunitat i els partits

El Govern aspira a acordar una metodologia per respondre a la crisi generada per l'informe PISA que inclogui tècnics, polítics i sindicats en el marc de la cimera convocada aquest dimarts al Palau de la Generalitat

Diversos estudiants sortint de l'escola.
Diversos estudiants sortint de l'escola. | Europa Press
18 de desembre del 2023
Actualitzat el 19 de desembre a la 13:05h
Dues setmanes després de fer-se públics els mals resultats de l'informe PISA, el president de la Generalitat, Pere Aragonès, es reunirà amb els partits polítics per intentar consensuar una resposta a la crisi educativa. La trobada es farà en un context de malestar entre els partits de l'oposició, perquè consideren que la resposta de la conselleria d'Educació ha estat "erràtica" en temps i forma. És per això que intentarà acordar amb l'oposició una "metodologia" per treballar de manera col·lectiva les polítiques que hauran de servir per reconduir la situació.

Així, en la cita d'aquest dimarts programada a les sis de la tarda i que s'allargarà dues hores, no s'esperen tant l'anunci d'un llistat de mesures concretes, com la creació d'un o diversos espais de treball de llarga durada, segons expliciten fonts governamentals a Nació. Quin tipus d'espais? No es descarten reunions periòdiques setmanals, tot i que el format exacte el definiran els partits i el Govern durant la reunió. L'executiu, això sí, ja ha mantingut contactes durant tot el dilluns per avançar a la resta de formacions les idees que té damunt la taula com ara la presència de tècnics, experts i representants de la comunitat educativa. 

Més enllà de la metodologia que es defineixi, el Govern defensarà com a punt de partida les conclusions del debat monogràfic sobre educació que es va fer al Parlament al juny. Són aquestes conclusions -que van ser aprovades per la majoria de la cambra- les que van servir també per inspirar les 10 mesures que la consellera d'Educació va presentar després dels resultats de PISA, entre les quals s'inclou revertir les retallades de fons, un pacte amb el món local per la gratuïtat del 0-3, o la millora global de la formació de docents. Aragonès defensarà que calen canvis "valents" que vagin a l'arrel i que serveixin per a la dècada vinent.

La trobada, on el Govern tornarà a expressar que assumeix la responsabilitat que li correspon, l'encapçalaran el president i Simó. Hi seran els presidents de tots els grups parlamentaris excepte Vox, que no ha estat convidat. També hi assistirà la cúpula d'Educació, començant per la secretària general, Patrícia Gomà. Tancaran la delegació del Govern el director general de currículum, Joan Cuevas; el secretari de polítiques educatives, Ignasi Garcia Plata; i el president del Consell Escolar, Jesús Vinyes.

Les projeccions de l'executiu són optimistes i confien a arribar a un acord per tal que la cimera no acabi com la de la sequera del març passat. En aquella ocasió, tot va saltar pels aires per la negativa del PSC i Junts a imposar sancions als ajuntaments incomplidors, un posicionament que estava fortament influenciat per la proximitat de les eleccions municipals. En aquesta ocasió, sense un horitzó immediat electoral, l'executiu confia que sigui possible una entesa, tot i que el moment polític també està influenciat per un moment de feblesa d'Aragonès en l'etapa final de la legislatura.

El PSC demanarà la suspensió temporal de mesures


Des de Palau esperen que el to sigui com el que s'ha viscut el dilluns durant la comissió d'Educació del Parlament. Si bé els partits han retret a l'executiu anar tard en la resposta, tots han mostrat la predisposició per donar una resposta consensuada a la crisi. Ara bé, partits com el de Salvador Illa, cap de l'oposició, volen que el Govern suspengui temporalment les mesures anunciades per Simó fins que hi hagi un consens definit. "Avui ha existit un canvi de to i esperem que així continuï", remarcant fonts del Govern.

En la seva intervenció al Parlament, la consellera d'Educació ha tornat a apostar per "canvis estructurals" i ha rebutjat impulsar "mesures de maquillatge". També ha instat els grups parlamentaris a tenir bona predisposició per arribar a enteses i així evitar que la de dimarts sigui "l'enèsima reunió" sense resultats. 

Durant la compareixença la consellera també ha fet una anàlisi pausada de les dades, i ha apuntat que el factor que "determina" els resultats dels estudiants és el nivell socioeconòmic de les seves famílies. Així doncs, ha assenyalat que hi ha una "correlació directa" entre l'alumnat més desafavorit i els resultats més baixos, tant a les competències bàsiques com a l'informe PISA. "És el que té un impacte més gran, més enllà de l'origen", ha dit. Una declaració que arriba després que inicialment el departament apuntés la migració com la responsable dels mals resultats. La resposta descoordinada ha estat el que més ha irritat a l'oposició i la comunitat. Ara, l'executiu intentarà buscar un consens i col·lectivitzar les respostes per evitar fer front a la crisi en solitari.