El ple extraordinari de l'Ajuntament de Barcelona que han forçat el PDECat i ERC aquest dijous per rebutjar l'aplicació de l'article 155 no serà l'únic. Els dos socis del govern d'Ada Colau, BComú i el PSC, han presentat una proposició per celebrar un segon ple i emplaçar el Senat "a evitar l'activació" del 155, però també per rebutjar una declaració unilateral d'independència (DUI). El text també defensa l'autogovern i les institucions catalanes, i demana la llibertat immediata per als presidents de l'ANC, Jordi Sànchez, i d'Òmnium, Jordi Cuixart.
Els "comuns", que han encetat un debat sobre el futur del seu pacte amb el PSC pel suport socialista al 155, facilitaran així que els seus socis de govern puguin votar en contra de l'aplicació de l'article de la Constitució. La regidora socialista Carmen Andrés no ha aclarit què votaran sobre la proposta del PDECat i ERC, però difícilment serà un vistiplau perquè el text no inclou "excloure una DUI", ha concretat. En tot cas, la tinent d'alcalde Laia Ortiz ha admès que "segurament" la proposta que presenten amb els socialistes no prosperarà.
La majoria absoluta perquè prosperi alguna proposició està en els 21 regidors. En la del PDECat i ERC es dona suport a les institucions catalanes, es rebutja l'aplicació de l'article 155 de la Constitució i es demana l'alliberament immediat dels líders de les entitats sobiranistes, Sànchez i Cuixart. El text els cita com a "presos polítics". En canvi, ha quedat fora de les sessions d'aquest dijous una proposta del PP per rebutjar una DUI perquè no ha comptat amb prous suports per sotmetre-la a debat.
La proposta del PDECat i els republicans pot prosperar amb el suport de 29 regidors –s'hi podrien sumar BComú, la CUP i el regidor no adscrit, Gerard Ardanuy (Demòcrates)-, però Ortiz considera que es pot arribar a 33 regidors que rebutgen el 155: els 29 de les formacions independentistes o sobiranistes i els 4 del PSC. Malgrat això, no hi pot haver cap proposició que reuneixi aquests suports, i és molt probable que els "comuns" i els socialistes es quedin sols amb la seva proposta, obtenint així 15 vots.
El PSC barceloní veu "contraproduent" el 155
Segons Andrés, el PSC de Barcelona rebutgen l'activació del 155 perquè "les mesures que contempla són contraproduents i lesionen greument l'autogovern de Catalunya", i ha reclamat diàleg. Considera que la proposta amb BComú aconsegueix expressar "molt millor" els matisos, i la seva defensa que rebutgen el 155 i la DUI. Aquesta darrera idea també la venen repetint els darrers dies els "comuns". Ortiz ha insistit en el fet que el més important és que hi hagi 33 regidors que diguin "no" al 155 encara que sigui amb dues propostes.
BComú i el PSC busquen que el ple de Barcelona rebutgi la DUI
Els dos socis de govern pacten una proposta perquè els socialistes puguin mostrar l'oposició a "l'activació" de l'article 155
ARA A PORTADA
Publicat el 25 d’octubre de 2017 a les 16:30
Et pot interessar
-
Política La CUP colla el Govern perquè actuï davant la gelateria de Gràcia que discrimina el català
-
Política L'Argentina i nosaltres
-
Política Colau embarcarà diumenge a la Flotilla que salparà de Barcelona cap a Gaza
-
Política Puigdemont reunirà el grup parlamentari de Junts a Waterloo el 15 i el 16 de setembre per preparar el nou curs
-
Política L'exèrcit, al centre del foc creuat entre la Moncloa i el PP: «No pot actuar d'ofici»
-
Política Els diputats de Madrid s'apugen per segona vegada el sou i acumulen un augment del 8,5%