Una de les mancances de legitimitat democràtica del règim espanyol derivat de la transició és que encara quedin unes dues-centes mil persones soterrades als revolts dels camins, sense que els seus familiars tinguin manera de localitzar i sepultar honorablement les seves despulles. Tampoc no s'ha volgut reconèixer les víctimes de la repressió franquista i, de fet, a hores d'ara hi ha famosos torturadors que viuen còmodament gràcies a generoses pensions de l'estat i, sobretot, a una confortable amnèsia política. Espanya és l'únic país occidental que es nega a jutjar els delictes contra la Humanitat dels seus ciutadans i, a més, protegeix els delinqüents de la justícia internacional.
Aquest mateix estat, per contra, té una alta exigència ètica pel que fa als crims comesos pel terrorisme basc. Tanta, que des de l'època de José María Aznar s'ha donat un paper d'avantguarda a les associacions de víctimes, que han marcat les grans línies de la resposta política i institucional en aquest àmbit. De fet, aquesta mateixa adscripció partidista ha estat una font permanent de disputes entre les diverses associacions, que han arribat a la bronca pública amb una notable facilitat.
Ara la víctima més promoguda pel PP, Mari Mar Blanco, ve a Barcelona, dins la convenció del partit, a parlar de "Memòria i Llibertat". Benvinguda sigui. I benvinguda sigui, el dia que arribi, la memòria de tots els assassinats i torturats així com, també, la llibertat de tots els pobles del món.
ARA A PORTADA
-
Societat Grans súpers a dins de mercats municipals: així s'estén (i es paga) el model a Barcelona David Cobo | Ànnia Monreal
-
Societat Els supermercats grans també creixen a Barcelona: se n'han obert 141 en 10 anys Ànnia Monreal | David Cobo
-
-
Societat «Les elits encara pensen que la recerca és finançament, quan és talent i regulació» Pep Martí i Vallverdú
-
Economia «El que volem veure és el pla d'infraestructures que prepara el Govern» Pep Martí i Vallverdú
Publicat el
22 de gener de 2014 a
les 22:59
Et pot interessar
-
Política
Operació per blindar la pluralitat del Congrés abans de la tempesta ultra
-
Política
Les assignatures que el Parlament ha deixat per setembre
-
Política
L'incendi de la Vall d'Uixó no revifa la flama de la indignació
-
Política
La Fiscalia investiga l'exnúmero dos d'Empresa del govern d'Aragonès
-
Política
Calama rectifica i admet parcialment la petició de nul·litat de Zapatero
-
Política
La Fiscalia refreda l'amnistia de Jové i Salvadó malgrat l'aval europeu
