Catalunya Sí que es pot, pendent de la decisió de Procés Constituent

Sectors de l'esquerra alternativa es van plantejar el nom d'Ada Colau com cap de llista el 27-S | ICV i Podem prefereixen Arcadi Oliveras a Teresa Forcades | Dirigents d'Iniciativa van pensar en Ernest Urtasun | Gemma Ubasart insisteix que "ha de representar les diverses sensibilitats"

Publicat el 20 de juliol de 2015 a les 06:21

Dolors Camats, a la presentació de Catalunya sí que es pot Foto: ACN


Aquesta serà una setmana decisiva per a Catalunya Sí que es pot, l’aliança de l’esquerra alternativa que cerca de tancar una llista a les eleccions del 27-S. Les converses entre Podem, ICV i EUiA estan ja molt avançades, però falta de tancar l’acord amb Procés Constituent, que viu el seu propi debat intern. I, pel que es veu, no gens fàcil. Sectors de Catalunya Sí que es pot van plantejar el nom d’Ada Colau com a possible cap de cartell a la Generalitat. Però a Barcelona en Comú sembla que s’ha imposat el criteri de blindar l’Ajuntament de Barcelona. A més, l’acord entre CDC i ERC fa més difícil l’escenari de victòria el 27-S.
 
L’anunci que l’exeurodiputat d’ICV Raül Romeva seria el cap de llista de la candidatura CDC-ERC més entitats sobiranistes va accelerar el procés de confecció de la llista entre Podem, ICV i EUiA, que intenta tancar un acord amb Procés Constituent. Aquests darrers dies han estat de contactes intensos entre les diverses formacions de l’esquerra alternativa.

Gemma Ubasart, en declaracions a RAC-1, ha insistit que el candidat "ha de representar les diverses sensibilitats de la candidatura". "El candidat és important, però és un ingredient més", ha assenyalat. Respecte la participació de Procés Constituent assegura que han de "respectar la pluralitat de tempos" i que la presentació d'aquest diumenge tot just era un preacord que hauran de validar posteriorment les diverses formacions.

Arcadi Oliveras, possible cap de cartell

Divendres al vespre semblava que el nom d’Arcadi Oliveras se solidificava om a possible cap de cartell. Promotor, junt amb Teresa Forcades de Procés Constituent, Podem i ICV veuen bé el seu perfil, d’activista independent per damunt de les sigles. El nom de Forcades genera més reticències a Podem i Iniciativa.
 
Economista de formació, vinculat a Justícia i Pau (i anteriorment a Pax Christi i a Cristians pel Socialisme), Oliveras és una figura respectada en tot el teixit associatiu català. Junt amb Teresa Forcades, monja benedictina exclaustrada, va impulsar Procés Constituent com a plataforma per aplegar tota l’esquerra alternativa de cara a les eleccions plebiscitàries dl 27-S.
 
Dissabte passat, el Grup promotor de Procés Constituent, una mena d’executiva, es va reunir per decidir si Oliveras acceptava la proposta d’encapçalar la llista. Finalment, les diferències internes a Procés van ajornar la decisió, que s’adoptarà dissabte 25 de juliol en l’Assemblea de la plataforma que s’ha convocat. Iniciativa i Podem han fet saber que prefereixen Oliveras a Forcades, figura respectada però més controvertida. A ningú se li escapa que l’assemblea serà important, i tampoc es pot descartar que Procés Constituent acabi confluint amb la CUP.
 
El fet que fos Romeva el cap de la llista unitària sobiranista va fer que alguns dirigents d’Iniciativa proposessin el nom d’Ernest Urtasun, actual eurodiputat que va succeir Romeva en el seu escó, qui acabés liderant Catalunya Sí que es pot. Però ICV ja té el seu candidat, Joan Coscubiela, a qui més d’un al seu partit li agradaria veure encapçalant l’aliança d’esquerra alternativa.