Javier Cercas té el mèrit, suposo que derivat de la seva condició d'escriptor, d'haver posat en circulació el circumloqui més llarg per acusar de nazis els catalans que proposen l'emancipació d'Espanya: "una utopia reaccionària que té els orígens en el pitjor romanticisme alemany. I vam veure les conseqüències d'això en el segle passat en tot el nostre continent". Una singularització curiosa, venint d'un (autoconsiderat) intel·lectual que ha invertit algun temps a descriure Falange i els falangistes. Com sol passar en algunes mentalitats, el nacionalisme, quan porta pistola, deixa de ser-ho. I reclamar respecte per a les urnes als que tenen tancs es converteix en "una utopia assassina".
"Mesquí, provincial, garrepa, replegat sobre si mateix per por de confrontar-se amb els altres..." Tot això forma part dels insults habituals de l'espanyolisme més colonial i supremacista, el que no entén que li discuteixin la possessió. Però Cercas viu a Catalunya. Així que la clau no pot ser el desconeixement, sinó els interessos propis. I per poder exhibir una persecució, Cercas necessita construir-la. Com sempre, el mètode més fàcil i assequible és l'improperi verbal per a, tot seguit, queixar-se del retorn. Nazi si calles, nazi si t'hi tornes. Sempre és més còmode viure entre flors, fandanguillos i alegries que xocar contra el mur d'un règim autoritari com el de Madrid.
El poder li recompensarà la feina i l'adhesió a Javier Cercas. Ja ho fa. Per això m'emprenya que algú li torni els insults; li encareixen la tarifa.
ARA A PORTADA
-
«Ens vam casar quan es va legalitzar el matrimoni igualitari perquè hem de fer servir els drets que conquerim» Marc Orts i Cussó
-
És una onada de calor? Aquestes són les condicions del Meteocat per decretar-la Arnau Urgell i Vidal
-
-
-
L'Aragó demana l'execució forçosa del trasllat de les obres de Sixena en un termini de set mesos Redacció
Publicat el 14 d’agost de 2014 a les 21:59
Et pot interessar
-
Política El Suprem rebutja retransmetre en directe de la declaració de Santos Cerdán
-
Política La família de Guillem Agulló demana a Illa que li retorni el Premi després de relegar-lo
-
Política Puigdemont afirma que l'amnistia és una conquesta perquè reverteix part de la repressió però avisa que és insuficient
-
Política ERC, Comuns i CUP demanen bloquejar un vaixell amb material per a armes israelianes
-
Política Collboni, sobre l'ampliació de l'aeroport: «Nosaltres mengem de ser una ciutat internacional»
-
Política Fre a l'arribada de les pistoles Taser a Barcelona: el PSC i el PP es queden sols