Rigau ha demanat al tripartit “aprofitar les majors competències per legislar d’una manera clara i decidida i ratificar sense dubtes, el paper del català com a llengua vehicular i com a pilar indiscutible del sistema educatiu català”. En resum, es tracta de “consolidar el model aplicat fins al present” i “evitar la problemàtica que suposaria pels centres haver de planificar els horaris del proper curs sense tenir clares les hores que corresponen a cada matèria lingüística”.
Així doncs, la Moció nacionalista insta a elaborar i aprovar, abans de l’inici del curs escolar, un projecte de llei en matèria de drets lingüístics en l’àmbit del sistema català d’ensenyament no universitari que ha de preveure com a mínim, el desplegament del contingut dels articles 5, 6.1 i 35 de l’Estatut d’Autonomia de Catalunya en matèria de drets lingüístics. Com ha explicat Rigau, l’article 6 estableix que el català és la llengua normalment emprada com a vehicular i d’aprenentatge en l’ensenyament. Aquest mateix principi és previst en l’article 35 de l’Estatut en el qual es regulen els drets lingüístics en l’àmbit de l’ensenyament. Pel que fa a l’article 5, estableix el reconeixement d’una posició singular de la Generalitat en relació a la projecció de la llengua i la cultura en l’àmbit educatiu, en virtut dels drets històrics del poble català.
A més, un segon apartat de la iniciativa nacionalista exposa que el Govern garantirà “la configuració en una única àrea o matèria de les llengües pròpia i les oficials a Catalunya, per evitar reiteracions ineficient des del punt de vista pedagògic”. També s’inclou la previsió que “s’imparteixin en llengua catalana les estructures lingüístiques comunes” i “l’establiment d’un règim comú pel conjunt del sistema educatiu no universitari que reguli les assignacions i distribucions horàries corresponents a les matèries lingüístiques: llengua i literatura catalana, llengua i literatura castellana i llengua estrangera”. Finalment, s’insta a la concreció de criteris que han de guiar l’elaboració de projectes lingüístics dels centres.