16
de febrer
de
2024, 11:52
Actualitzat:
14:30h
Una sala plena, majoritàriament d'homes amb vestit i corbata. Les dones assistents no arriben al 5%. Entre elles hi és l'exconsellera de Justícia, la juntaire Lourdes Ciuró, que ara és assessora dels administradors de finques de Barcelona i Lleida. A la taula de ponents la infrarepresentació de dones no es reverteix. No n'hi ha cap. Són l'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni; el president del port de Barcelona, Lluís Salvadó; i el president de la Fundació Cercle d'Infraestructures, Santi Vila. Aquesta ha estat la posada en escena, al World Trade Center de Barcelona, en què l'alcalde de la capital catalana ha apuntat algunes de les seves receptes i prioritats en matèria d'inversions. Una d'elles, l'ampliació de les línies de metro, que hauria de servir explícitament per millorar la crisi de l'habitatge.
És a dir, l'alcalde aposta per connectar millor Barcelona amb les ciutats metropolitanes i així descongestionar la ciutat, immersa en una crisi d'habitatge sense precedents. I en altres paraules, que la gent de Barcelona o que vol viure a Barcelona vagi a viure a ciutats metropolitanes properes. "A ningú se li escapa que som 5 milions d'habitants (xifra on inclou tots els de l'àrea metropolitana). La Barcelona metropolitana necessita infraestructures com el metro. I aquestes comunicacions resolen després altres problemes com el d'habitatge", ha reivindicat Collboni.
Ha fet una oda a favor del metro, que ha descrit com el mitjà "més assequible, democràtic, ecològic i eficient". Per això ha demanat directament a la Generalitat un "esforç" perquè hi hagi més "inversió". Segons els càlculs de l'alcalde socialista, caldria una inversió de 3 mil milions d'euros en els pròxims 10 anys per ampliar i fer créixer les línies. "És assumible si es fa pas a pas", ha reivindicat. "Hem de fer que la Barcelona real estigui ben connectada amb transport públic", ha afegit.
Ha mencionat algunes obres en curs i altres que s'haurien de fer a parer seu. Ha celebrat que s'hagin reprès les línies 9 i 10, un projecte que "fa metròpolis", que connecta especialment el tram Guinardó-Sagrera, i que ve de Santa Coloma de Gramenet i Badalona. També reconnectar la línia 8 entre la plaça Espanya i Gràcia. Amb l'L4, connectar Poblenou i l'activitat econòmica del 22@ amb la resta de la ciutat. Collboni, així mateix, aposta pel perllongament de la línia 1 entre Fondo i el centre de Badalona. La prolongació de l'L3 cap a Esplugues, i que l'L2 permeti la connexió amb la muntanya de Montjuïc.
En qualsevol cas aquest anunci allunya encara més el PSC de Xavier de Trias, ja que la formació s'oposa a aquesta infraestructura. Justament assegut a la primera fila de l'acte hi era el portaveu de Trias per Barcelona, Jordi Martí Galbis. Fa uns dies Junts va temptar Collboni, que es troba en negociacions per ampliar el govern amb ERC, amb l'ampliació de l'aeroport i l'augment de la inversió per Fórmula 1.
Més enllà de les connexions de metro i tramvia, en la seva intervenció l'alcalde ha assenyalat que la ciutat viu un "molt bon moment" perquè ha assolit 1,7 milions d'empadronats, xifra que no es registrava des del 1990, i amb la taxa d'atur més baixa. Ha reivindicat que el pressupost del 2024 que espera tirar endavant el pròxim mes inclou mil milions d'inversió, "tres vegades més del que inverteix la Generalitat". Ha carregat contra el Govern català per la "no inversió" en sequera, i ha reivindicat que ell, en canvi, actua per no tenir d'aquí a 10 anys una "sequera en inversions".
No s'ha estès en l'ampliació de l'Aeroport de Barcelona. El que ha reivindicat és que més enllà de centrar la mirada en l'ampliació d'una pista o no, el que cal és reflexionar sobre "quina ciutat" es vol. En aquest sentit, ha assegurat que l'Ajuntament presentarà una proposta amb enfocament "científic i rigorós". En la mateixa línia ha reivindicat que el "turisme és molt important", especialment el de fires. En canvi, ha assegurat que estan en contra de la "massificació turística" per les seves externalitats negatives.
Abans de la seva intervenció el president del port de Barcelona, Lluís Salvadó, ha aprofitat per fer una falca publicitària -així ho ha descrit ell mateix- a favor de la Copa Amèrica. Un projecte que ha dit que "no dona gaires titulars" però que s'hauria de fer valdre. També ha reivindicat la infraestructura que presideix com a "essencial per la ciutat".
Al seu torn el president del Cercle d'Infraestructures, l'exconseller convergent Santi Vila, s'ha fos en bones paraules cap a Collboni. Ha destacat la seva capacitat de buscar "complicitats" amb discreció i de manera "poc dogmàtica", una declaració que ha fet servir per diferenciar-lo de l'exalcaldessa Ada Colau. "Per fi hem arrencat un mandat en què la discussió d'infraestructures es pot fer d'una forma més serena", ha afegit. Ha assegurat que en els mandats Colau la ciutat va perdre en "reputació", sobretot per fets delinqüencials, i ha assegurat que ara Collboni ha pogut revertir l'agenda. "Les empreses i la població ja no creuen que hi hagi els problemes que hi havia fa un any", ha afegit l'exconseller.
És a dir, l'alcalde aposta per connectar millor Barcelona amb les ciutats metropolitanes i així descongestionar la ciutat, immersa en una crisi d'habitatge sense precedents. I en altres paraules, que la gent de Barcelona o que vol viure a Barcelona vagi a viure a ciutats metropolitanes properes. "A ningú se li escapa que som 5 milions d'habitants (xifra on inclou tots els de l'àrea metropolitana). La Barcelona metropolitana necessita infraestructures com el metro. I aquestes comunicacions resolen després altres problemes com el d'habitatge", ha reivindicat Collboni.
Ha fet una oda a favor del metro, que ha descrit com el mitjà "més assequible, democràtic, ecològic i eficient". Per això ha demanat directament a la Generalitat un "esforç" perquè hi hagi més "inversió". Segons els càlculs de l'alcalde socialista, caldria una inversió de 3 mil milions d'euros en els pròxims 10 anys per ampliar i fer créixer les línies. "És assumible si es fa pas a pas", ha reivindicat. "Hem de fer que la Barcelona real estigui ben connectada amb transport públic", ha afegit.
Ha mencionat algunes obres en curs i altres que s'haurien de fer a parer seu. Ha celebrat que s'hagin reprès les línies 9 i 10, un projecte que "fa metròpolis", que connecta especialment el tram Guinardó-Sagrera, i que ve de Santa Coloma de Gramenet i Badalona. També reconnectar la línia 8 entre la plaça Espanya i Gràcia. Amb l'L4, connectar Poblenou i l'activitat econòmica del 22@ amb la resta de la ciutat. Collboni, així mateix, aposta pel perllongament de la línia 1 entre Fondo i el centre de Badalona. La prolongació de l'L3 cap a Esplugues, i que l'L2 permeti la connexió amb la muntanya de Montjuïc.
El tramvia per la Diagonal
En la seva intervenció també ha anunciat que el mes de juliol el projecte executiu de connexió del tramvia per la Diagonal, entre Francesc Macià i la plaça Verdaguer, estarà enllestit. Aquesta ha estat un nou anunci, i és que abans de Nadal el govern de Collboni havia deixat en standby el calendari d'aquest projecte, argumentant que estava aturat per les obres de l'L8. Ara bé, ha descartat que les obres es puguin començar abans d'un any i mig, fins que no es posi en marxa definitivament la primera fase del tram.En qualsevol cas aquest anunci allunya encara més el PSC de Xavier de Trias, ja que la formació s'oposa a aquesta infraestructura. Justament assegut a la primera fila de l'acte hi era el portaveu de Trias per Barcelona, Jordi Martí Galbis. Fa uns dies Junts va temptar Collboni, que es troba en negociacions per ampliar el govern amb ERC, amb l'ampliació de l'aeroport i l'augment de la inversió per Fórmula 1.
Més enllà de les connexions de metro i tramvia, en la seva intervenció l'alcalde ha assenyalat que la ciutat viu un "molt bon moment" perquè ha assolit 1,7 milions d'empadronats, xifra que no es registrava des del 1990, i amb la taxa d'atur més baixa. Ha reivindicat que el pressupost del 2024 que espera tirar endavant el pròxim mes inclou mil milions d'inversió, "tres vegades més del que inverteix la Generalitat". Ha carregat contra el Govern català per la "no inversió" en sequera, i ha reivindicat que ell, en canvi, actua per no tenir d'aquí a 10 anys una "sequera en inversions".
No s'ha estès en l'ampliació de l'Aeroport de Barcelona. El que ha reivindicat és que més enllà de centrar la mirada en l'ampliació d'una pista o no, el que cal és reflexionar sobre "quina ciutat" es vol. En aquest sentit, ha assegurat que l'Ajuntament presentarà una proposta amb enfocament "científic i rigorós". En la mateixa línia ha reivindicat que el "turisme és molt important", especialment el de fires. En canvi, ha assegurat que estan en contra de la "massificació turística" per les seves externalitats negatives.
Abans de la seva intervenció el president del port de Barcelona, Lluís Salvadó, ha aprofitat per fer una falca publicitària -així ho ha descrit ell mateix- a favor de la Copa Amèrica. Un projecte que ha dit que "no dona gaires titulars" però que s'hauria de fer valdre. També ha reivindicat la infraestructura que presideix com a "essencial per la ciutat".
Al seu torn el president del Cercle d'Infraestructures, l'exconseller convergent Santi Vila, s'ha fos en bones paraules cap a Collboni. Ha destacat la seva capacitat de buscar "complicitats" amb discreció i de manera "poc dogmàtica", una declaració que ha fet servir per diferenciar-lo de l'exalcaldessa Ada Colau. "Per fi hem arrencat un mandat en què la discussió d'infraestructures es pot fer d'una forma més serena", ha afegit. Ha assegurat que en els mandats Colau la ciutat va perdre en "reputació", sobretot per fets delinqüencials, i ha assegurat que ara Collboni ha pogut revertir l'agenda. "Les empreses i la població ja no creuen que hi hagi els problemes que hi havia fa un any", ha afegit l'exconseller.