Duran i Lleida: «Mas serà el nou president de la Generalitat»

Publicat el 28 de novembre de 2010 a les 19:00
Militants de CIU omplen de gom a gom la sala de l'Hotel Majèstic per seguir els primers sondejos. Foto: Adrià Costa

Amb el 40 % dels vots escrutats, CiU arriba als 60 escons; PSC, als 31; PP, als 19; ICV-EUiA, als 10; ERC, als 9; C's, als 3; PxC, als 2, i SI, a 1.

L'Hotel Majestic, des d'on CiU segueix la nit electoral, ha rebut amb aplaudiments i crits de "Mas president" el sondeig de TV3 de les 20 hores, fet a peu d'urna, i que dóna entre 63 i 66 diputats a la federació, a cinc o dos de la majoria absoluta.

L'eufòria ja es comença a desfermar al Majestic, on els simpatitzants han celebrat el sondeig. No han faltat tampoc les xiulades, quan han aparegut a les pantalles gegants les imatges de la seu del PSC, al carrer de Nicaragua.

El director de campanya de CiU, David Madí, ha proclamat una "victòria històrica del catalanisme"

El "PSC ha estat derrotat". Són paraules de Miquel Iceta tot just saber les dades de la primera enquesta de TV3. Els resultats, afirma, "són molt inferiors als esperats". Per Iceta, al que li han llançat un ou mentre parlava, entre les causes hi ha la crisi económica i el gir a la dreta del electorat. 

Ignasi Llorente, portaveu d'ERC,creu que s'ha esvaït el "fantasma de la desafecció" per l'alta participació. "La nit no serà llarga" i "només hi haurà un partit que haurà guanyat" diu resignat.

El número 2 de les llistes del PPC per Barcelona, Jordi Cornet, ha considerat que "el PSC i el tripartit són història allà on es presenten i cada vegada més". Ha manifestat que les enquestes "marquen una tendència i és que el PP allà on es presenta en les darreres eleccions està pujant i el més important és que tot apunta que sempre és decisiu o ho pot decisiu allà on es presenta com va passar al País Basc i a Galícia".

La portaveu d'ICV-EUiA i número 5 a la llista de la coalició a les eleccions, Laia Ortiz, considera que cal ser "prudents" sobre els resultats que donen els sondejos a peu d'urna elaborats per TV3 i que donen una forquilla d'entre 8 i 10 escons a la coalició ecosocialista. D'aquesta manera, perdrien entre 2 i 4 diputats. Ortiz, no obstant això, ha valorat la xifra de participació perquè "es preveia inferior a fa quatre anys i ha estat superada amb escreix".

Segons els sondejos Ciutadans no assoliria el seu objectiu d'aconseguir un grup propi i seguiria al grup mixt amb tres escons. D'aquesta forma podria haver de compartir bancada amb els independentistes de la Solidaritat Catalana de Joan Laporta. "Suposaria com a molt un problema d'intendència", ha valorat el director de campanya del partit que lidera Rivera, José Manuel Villegas. "La pluralitat és bona", perquè ofereix al ciutadà diverses opcions amb les quals identificar-se, ha afegit. Pel que fa al resultat del seu partit, Villegas ha subratllat que, si es confirmen els vaticinis, "seria històric que, per primera vegada, una força que va entrar al Parlament en la passada legislatura es consolidi".

Alfons López tena, candidat número 2 de SI per Barcelona, ha celebrat els resultats del sondeig fent la maneta als militants de Solidaritat concentrats a l'hotel Diagonal Zero. 

El sondeig de TV3 i Catalunya Ràdio situa Convergència i Unió a només dos escons de la majoria absoluta (63-66) aconseguint fins a 18 escons més que quatre anys enrere. Aquest creixement espectacular contrasta amb l'enfonsament dels partits que han format l'executiu d'esquerres els darrers set anys. La caiguda seria tant dolorosa pel PSC –passaria de 37 a només 24-27 diputats- com per ERC que perdria quasi la meitat de la seva representació (de 21 a 11-13).

La desfeta d'Esquerra li suposaria perdre la tercera posició enfront un PP que podria fregar els millors resultats de la seva història assolits amb Vidal Quadras (passant de 14 a 15-17). ICV, al seu torn, podria perdre entre dos i quatre escons (de 12 a 8-10).

Una altra de les batalles serà entre els partits que volen entrar al Parlament o sortir del grup mixt. Solidaritat irrompria amb 3-4 escons i quedaria a un de sol de formar grup parlamentari propi. Per altra banda Ciutadans mantindria els 3 diputats (o en perdria un) i Reagrupament seria la vuitena força amb un o cap escó.

Participació més elevada

Tot i que l'abstenció es preveia com la gran amenaça de la jornada electoral, la participació tot sembla indicar que serà superior a la de quatre anys ençà. En aquest sentit a les sis se situava en un 48,3%, tres punts més que el 2006.

Per circumscripcions, com és habitual, lidera la participació de la Girona (és l'única que supera el 50%). La resta se situen entre el 46% de Tarragona i el 48% de Lleida i Barcelona. En els quatre casos són superiors que quatre anys ençà. Per comarques només vuit -del Camp de Tarragona i les Terres de Ponent- presenten dades pitjors que el 2006.