El 15 de juliol, balances fiscals?

Publicat el 12 de juny de 2008 a les 06:00
Zapatero ha fet aquestes manifestacions en resposta a una pregunta del portaveu d'ERC, Joan Ridao, a la sessió de control del Congrés dels Diputats. El president ha assegurat que el càlcul de les balances fiscals és 'complex' i 'està exigint un esforç molt notable' a l'Institut d'Estudis Fiscals i al Ministeri d'Economia perquè 'tinguin el major rigor tècnic'.

Per aquest motiu ha demanat 'comprensió' a Ridao, al seu grup, i a la cambra en general i ha avançat que 'en poques setmanes, en poc temps, tindrem la publicació de les balances fiscals'. Segons el president espanyol, en el debat d'investidura va donar la data dels dos mesos perquè 'creia que teníem la seguretat de poder-ho fer', però 'hi ha hagut complexitats metodològiques i tècniques' que ho han impedit.

En aquest sentit, ha apuntat que 'li hagués agradat' poder-les publicar quan tocava, però 'hi ha un retard'. En tot cas, ha assegurat que aquesta 'pròrroga' no hauria de suposar una crítica 'injusta' o 'més dura' del què han estat actuacions anteriors. 'Suposo que no vindrà d'un mes més o d'un mes menys', ha dit, perquè 'el tema és que es facin, es facin bé, i que es compleixi un compromís de transparència amb la ciutadania'.

L'argumentació de Zapatero no han convençut Joan Ridao, que ha recordat textualment les seves paraules en el moment en què va adquirir el compromís i ha ironitzat dient que en el cas de Zapatero 'una cosa és un compromís solemnitzat a l'escalfor d'un debat d'investidura i una altra que les balances fiscals vegin la llum'.

El portaveu d'ERC ha recordat que la seva formació va acollir 'molt positivament la seva determinació' perquè 's'acabava amb un tabú de més de 30 anys de democràcia' i es produïa 'després d'estar durant tota la legislatura passada regatejant amb la pilota amb tothom fins pràcticament marejar-se'.

Sobretot, segons Ridao, perquè suposa un compromís de transparència i perquè 'es vulgui o no', les balances 'centraran necessàriament el debat sobre el futur model de finançament'.

El portaveu d'ERC ha apuntat que la seva formació tem que 'no hi ha problemes tècnics' ni 'metodològics' ni la qüestió és 'tan complexa'. 'El rellevant', ha dit, 'és que estem davant un nou compromís incomplert per la seva banda', i 'ja hem perdut gairebé el compte'.

En aquest punt, Ridao ha centrat el seu discurs en l'ambigüitat de Zapatero. Segons el portaveu d'ERC al president espanyol 'li agrada caminar per la corda fluixa' i fins i tot canviar de discurs 'segons l'auditori'.

Ridao s'ha adreçat directament a Zapatero per dir-li que té una personalitat 'líquida en termes polítics', i s'ha mostrat convençut que en president espanyol 'no es vol convertir en un demagog mancat de crèdit'.