El Memorial de greuges va ser el document que el catalanisme va lliurar a Alfons XII l'any 1885 per detallar-li tots aquells punts en què l'Estat espanyol perjudicava Catalunya. Ara, més de cent anys després, el Govern ultima un informe amb totes les deslleialtats de l'Estat cap a Catalunya des del punt de vista econòmic, competencial i pel que fa a llengua, cultura i valors democràtics, segons que ha explicat en una entrevista a l'ACN el conseller de la Presidència, Francesc Homs.
Segons Homs, l'objectiu és fer un llistat complet dels greuges que pateixen els catalans per situar el diàleg amb l'executiu espanyol de cara a la consulta. Aquest treball, que serà aprovat pel Govern aquest dimarts o el proper, s'enviarà a les autoritats espanyoles, entre elles Mariano Rajoy, i també a la comunitat internacional per fer pedagogia de quin és l'estat de la situació. De fet, el subtítol de l'informe serà L'estat del diàleg.
L'informe tindrà tres grans blocs. En el primer, se situarà tot allò relatiu a la llengua, a l'educació, la cultura i els valors democràtics. El segon punt anirà lligat al marc competencial, tots els conflictes al Tribunal Constitucional espanyol (TC), les normatives catalanes que el govern espanyol ha impugnat. Finalment, en un tercer apartat hi haurà la identificació dels deutes, tant aquells que estan escrits com aquells que estan comptabilitzats d'una manera més política. En aquest sentit, el Govern contempla aquells deutes que l'Estat espanyol no ha assumit, però també els que són conseqüència de decisions de l'executiu central, que obliguen la Generalitat a fer despesa. Un exemple seria la Llei de la Dependència o l'impost sobre dipòsits bancaris.
El Govern actualitza el «Memorial de greuges» de 1885
Ultima un informe amb totes les deslleialtats de l'Estat cap a Catalunya
ARA A PORTADA
Publicat el
06 d’octubre de 2013 a
les 10:28
Et pot interessar
-
Política El govern espanyol reactiva el finançament i convoca reunions bilaterals amb les autonomies
-
Política
El jutge Pedraz aixeca parcialment el secret sobre la causa que investiga la trama de Leire Díez
-
Política
«Si en algun moment Puigdemont em demana que em retiri, no trigaré ni un minut a fer-ho»
-
Política
Òmnium inicia una campanya per omplir el Tour de França d’estelades
-
Política
ERC reclama a Illa que aclareixi el paper del PSC en els escàndols del PSOE
-
Política
Amnistia, dos anys a remolc de l'Estat
