El Govern es prepara per al traspàs de Rodalies

L'executiu impulsa el Centre de la Formació Ferroviària de Catalunya, que oferirà formació integrada per a totes les ocupacions del transport ferroviari a partir del curs vinent

Les conselleres Vilagrà i Capella, aquest divendres a Vilanova i la Geltrú
Les conselleres Vilagrà i Capella, aquest divendres a Vilanova i la Geltrú | Govern
15 de desembre de 2023, 11:30
Actualitzat: 11:36h
El traspàs de Rodalies pactat entre ERC i PSOE no serà ni ràpid ni fàcil, però és una de les prioritats del Govern, que ja s'ha començat a preparar. L'executiu de Pere Aragonès vol deixar encarrilada aquesta qüestió en aquest últim any de legislatura, i per això ha impulsat el Centre de la Formació Ferroviària de Catalunya de cara a assumir la gestió integral del servei de Rodalies, que fins ara està en mans de Renfe i Adif i, segons el darrer CEO, és el transport públic més mal valorat pels ciutadans. Ho han explicat aquest divendres la consellera de Presidència, Laura Vilagrà, i la de Territori, Ester Capella.

Aquest centre, que serà públic i estarà situat a Vilanova i la Geltrú, oferirà formació integrada per a totes les ocupacions del transport ferroviari, i està previst que entri en funcionament el curs vinent, 2024-2025, de manera progressiva. Actualment, els diferents actors del sistema ferroviari català formen els seus propis equips, però el Govern vol concentrar-ne la formació en un "centre dual" i especialitzat. La previsió per als propers anys és arribar fins al miler d'alumnes en diferents graus de Formació Professional, i que el personal docent i formador arribi a la vuitantena.

El centre ampliarà la formació per a totes les ocupacions relacionades amb l'àmbit ferroviari, ja siguin les que demanen homologació de l'agència de seguretat ferroviària -com maquinistes, personal de circulació, d'infraestructures, d'operacions del tren o responsable de control del manteniment de material rodant ferroviari-, com les que no en demanen, com ara electromecànic ferroviari, operari de manteniment de trens, auxiliar de servei de bord o auxiliar de tren. En l'acord amb el PSOE, s'estableix que la Generalitat gestionarà trens, vies i també el personal

Segons han detallat Vilagrà i Capella, el centre s'ubicarà a les instal·lacions de l'institut FX Lluch i Rafecas, que avui dia ja forma alumnat en manteniment ferroviari a Vilanova i la Geltrú. L'institut s'integra en l'"anella ferroviària" de Vilanova, que concentra tots els actius locals vinculats al món del ferrocarril. Amb el Centre de la Formació Ferroviària de Catalunya es vol consolidar la ciutat com a capital del ferrocarril, i s'emmarca en la planificació del nou mapa de centres de formació professional que impulsa la Generalitat i que veurà la llum el 2024.
 

A l'espera d'una reunió amb el ministre

ERC va tancar al novembre amb el PSOE un acord per al traspàs integral del servei de Rodalies, una negociació que tot just comença. La consellera Capella va enviar una carta va unes setmanes al nou ministre de Transports, Óscar Puente, per començar a treballar, però per ara no hi ha resposta, segons han detallat fonts del Departament de Territori. L'acord ERC-PSOE és un punt de partida, a l'espera de més detalls de calendari -només s'ha concertat que el traspàs hauria de culminar abans d'acabar la legislatura espanyola- i sobre quines vies concretes es traspassaran -per ara, se n'han definit tres, però el Govern preveu que siguin més.

L'acord implica la creació d'una empresa pública, anomenada Rodalies de Catalunya, al marge de Renfe, i que estarà presidida per la Generalitat, que també hi tindrà una participació majoritària. L'Estat, però, tindrà poder de veto en les decisions estratègiques, que s'hauran de prendre per majoria qualificada. L'administració catalana també passarà a tenir més incidència en el pla de Rodalies 2020-2030, coordinat per Pere Macias. De fet, ara fa uns dies, el Govern va anunciar el fitxatge de Macias com a comissionat per al traspàs, amb l'objectiu de materialitzar l'acord.